2008-02-11, 02:30
Medlem
Profaxs avatar
Jag diskuterar gärna, men freuds samlade verk är många band och går knappast att samanfatta på några rader. Är det något speciellt du undrar över eller vill diskutera?
Citera
2008-02-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag diskuterar gärna, men freuds samlade verk är många band och går knappast att samanfatta på några rader. Är det något speciellt du undrar över eller vill diskutera?
Ja, det jag frågade efter: Freuds egna mentala hälsa (och dess påverkan på teorin), samt uppslaget jag gav om hans vetenskaplighet i utformandet av teorin. Där kan vi börja.
Citera
2010-03-02, 15:52
Medlem
Eh Whatevers avatar
Sigmund Freud - Psykoanalytiker / Psykodynamiker?

Tjenare!

Vår lärare i psykologi säger att Freud är psykodynamiker.
Psykodynamiken fanns ju inte när Freud levde. Han uppfann ju psykoanalysen.
Då är han väl psykoanalytiker?

Jag vet mkt väl att det är jätte likheter och att psykodynamiken bröt sig ur analysen.
Men kan man verkligen kalla Freud för psykodynamiker.

Om man inte kan det vill jag ha alla argument om varför inte!
Annars en liten förklaring om varför jag har fel.
Citera
2010-03-02, 19:23
Medlem
Eh Whatevers avatar
Cmon guys?
Citera
2010-03-02, 23:50
Medlem
Freud sysslade med psykoanalys. Som du säger är det hans efterträdare som kallar sig psykodynamiker. Skolbildningen heter dock psykodynamisk psykologi.
Citera
2010-03-03, 00:11
Bannlyst
Ja, set stämmer det ni säger. Freud uppfann psykoanalysen som en behandlingsfor och hade psykoanalytiska teorier och modeller för detta. Den psykodynamiska skolan tillkom efter Freud och är en paraplyliknande i sin läggning. Den använder även Freuds teorier men sedan har det tillkommet - Försvarsmekanismer, Anna Freud, seperation-individuation, anknytningsteorin mm.
Citera
2010-03-03, 05:15
Medlem
Profaxs avatar
Du har rätt i att termen psykodynamiker kanske inte existerade på Freuds tid eftersom är det ett nytt begrepp. Däremot innefattar den psykodynamiska teoribildningen många av Freuds teorier och blir därför en modernare beteckning på den epistemologiska bas som psykoanalysen grundar sig på. Det är alltså inte felaktigt att säga att Freud tillhör den psykodynamiska skolan, även epitetet psykodymaniker kanske inte är det bästa för att beskriva Freud.
Citera
2010-03-05, 15:16
Medlem
Eh Whatevers avatar
Så att säga att Freud var psykodynamiker är alltså fel?
Även om det är förståligt, så är det fel?
Citera
2010-03-07, 07:04
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eh Whatever
Så att säga att Freud var psykodynamiker är alltså fel?
Även om det är förståligt, så är det fel?
Nej det tycker jag inte. Även om det inte är pet-korrekt.
Citera
2010-03-07, 17:52
Medlem
Eh Whatevers avatar
Okej då!
Citera
2010-12-03, 14:52
Medlem
saftad_burks avatar
Av vilken anledning hyllas Freud som världens störste psykolog? Om man bortser från att han myntade begreppet "det undermedvetna" är ju meritlistan ganska tom på vettiga saker.

Få känner till Albert Ellis, som - trots sina stora insatser - bara har 1&1/3 rad lång wiki-artikeln, medan Freud i många skolor tilldelas hela A-kursen i psykologi - trots att mer framstående psykologer anser att det han skrev var rent trams.

Beror det helt och hållet på att han var jude som (inom parentes) myntade "det undermedvetna"?

Sida med citat om Freud:

http://www.scholarisland.org/freud.htm

Roligt att alla med judiska namn hyllar honom medan de med icke-judiska har ett mer... kritiskt förhållningssätt till honom.
Citera
2010-12-03, 18:42
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Av vilken anledning hyllas Freud som världens störste psykolog? Om man bortser från att han myntade begreppet "det undermedvetna" är ju meritlistan ganska tom på vettiga saker.

Få känner till Albert Ellis, som - trots sina stora insatser - bara har 1&1/3 rad lång wiki-artikeln, medan Freud i många skolor tilldelas hela A-kursen i psykologi - trots att mer framstående psykologer anser att det han skrev var rent trams.

Beror det helt och hållet på att han var jude som (inom parentes) myntade "det undermedvetna"?

Sida med citat om Freud:

http://www.scholarisland.org/freud.htm

Roligt att alla med judiska namn hyllar honom medan de med icke-judiska har ett mer... kritiskt förhållningssätt till honom.
Känner ingen nutida psykolog som hyllar Freud som världens störste psykolog, låter löjligt tycker jag.

Dessutom myntade han inte begreppet "det undermedvetna" utan detta förekom redan innan hos div filosofer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in