Citat:
Ursprungligen postat av
Clepto
Är det bara jag eller har ni fel när ni säger undermedvetna?
Jag säger det omedvetna. Undermedvetna förknippar jag med det förmedvetna.
(Åååhh - förlåt för lång text. Har aldrig kunnat fatta mig kort och Freuds teorier är dessutom lite av ett specialintresse, så jag kunde visst inte hejda mig 🙄.)
I Freuds topografiska modell där han redogör för sina teorier kring människans nivåer av medvetande använder han sig av termerna:
Det medvetna (våra tankar/viljor/känslor/handlingar)
Det förmedvetna (tankar/minnen/processer som vi inte har kvar i vårt aktiva minne, men som vi kan återhämta utan svårigheter.)
Det omedvetna (erfarenheter, från exempelvis spädbarnstiden, som trängts undan och kan endast nå fram igen genom t ex personens drömmar eller fria associationer.)
Det undermedvetna är också ett begrepp inom psykoanalytisk teori och innefattar våra psykiska drifter/reflexer/impulser, t ex aggression och sexualdrift. (Detta begrepp myntades dock inte av Freud och han sägs ha uppmanat till att inte använda det, utan istället välja att säga det omedvetna.)
Rätt intressant att det är så vedertaget att säga "undermedvetet" och egentligen mena något annat.
Även om det idag ses annorlunda på många delar av Freuds olika teorier, så ligger många av dem dock kvar som en av flera grundstenar i hur vi ser på människans psyke. Vi har t ex kommit bort från att kvinnors neuroser orsakas av penisavund, men däremot är, bland annat, Freuds systematisering kring mentala försvarstekniker fortfarande aktuell och behjälplig.
Så, nu slutar jag. Hej hej.