2017-10-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Är det bara jag eller har ni fel när ni säger undermedvetna?
Jag säger det omedvetna. Undermedvetna förknippar jag med det förmedvetna.
omedvetna går ju inte att vara medveten om allt då skulle man bli galen av intryck
Citera
2017-10-05, 01:54
Medlem
Freud var bara en i raden av subversiva judar. Förmodligen trodde han inte själv på hälften av sina egna teorier.
Citera
2017-10-05, 08:30
Medlem
tv-geeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Är det bara jag eller har ni fel när ni säger undermedvetna?
Jag säger det omedvetna. Undermedvetna förknippar jag med det förmedvetna.

(Åååhh - förlåt för lång text. Har aldrig kunnat fatta mig kort och Freuds teorier är dessutom lite av ett specialintresse, så jag kunde visst inte hejda mig 🙄.)

I Freuds topografiska modell där han redogör för sina teorier kring människans nivåer av medvetande använder han sig av termerna:

Det medvetna (våra tankar/viljor/känslor/handlingar)

Det förmedvetna (tankar/minnen/processer som vi inte har kvar i vårt aktiva minne, men som vi kan återhämta utan svårigheter.)

Det omedvetna (erfarenheter, från exempelvis spädbarnstiden, som trängts undan och kan endast nå fram igen genom t ex personens drömmar eller fria associationer.)

Det undermedvetna är också ett begrepp inom psykoanalytisk teori och innefattar våra psykiska drifter/reflexer/impulser, t ex aggression och sexualdrift. (Detta begrepp myntades dock inte av Freud och han sägs ha uppmanat till att inte använda det, utan istället välja att säga det omedvetna.)

Rätt intressant att det är så vedertaget att säga "undermedvetet" och egentligen mena något annat.

Även om det idag ses annorlunda på många delar av Freuds olika teorier, så ligger många av dem dock kvar som en av flera grundstenar i hur vi ser på människans psyke. Vi har t ex kommit bort från att kvinnors neuroser orsakas av penisavund, men däremot är, bland annat, Freuds systematisering kring mentala försvarstekniker fortfarande aktuell och behjälplig.

Så, nu slutar jag. Hej hej.
Citera
2017-10-05, 13:22
Bannlyst
Även om detta lär vara en gymnasiefråga angående psykologi så svarar jag i tråden då mitt hat är stort.

Jag hatar Freud, och det gör jag med en passion, snuskig jävla gubbe OCH nu skiljer jag av hans judiskhet från min analys, helt seriöst, jag klarar av att göra det.

Freud var en monumentalt snuskig gubbjävel. Att han ens vågade ta upp saker som att personer egentligen åtrar sin förälder och att allting går att tolka med det för ögonen, sa man emot detta är man bara i förnekelse, låter det riktigt jävla perverst och en drömtillvaro för kommunister? Det är för att det är precis vad det är!

MEN det som stör mig mest av allt med denna snuskrunkargubbe är att hans teorier så att säga gör sig osynliga för kritik för om du säger att det är är ju inte sant så kan snuskgubben sjukgubben Freud säga att du är bara omedveten om det som säätter igång tankarna, kom här och lägg dig på min divan så ska jag åskådliggöra det som triggar.

Du kan gå ett helt liv i snuskterapi utan att bli bättre, för så länge du identifierar dig med tankar blir ingenting bättre, och snuskgubben, sjukgubben Freud gjorde det möjligt för människor att både kalla sig för psykologer och ta tankar seriöst.
OCh därför hatar jag honom

Desto tidigare vi förkastar denna idiotjävel desto bättre, ja jag är uppenbarligt triggad.
Gällande hans judiskhet har jag på sistone sett källor tala om att han var väldigt fientlig mot andra än judar, skulle han varit en kristen vit man skulle alla fått ångestfobier av att ens ta upp hans ideer. Människor vågar inte ens säga att Wagner gjorde bra musik för hans politiska feels, tänk då vad som skulle uppstå i pk-tänkarnas huvud om personen faktiskt uttalade i en fråga som anknöt till hans personliga feels kring ämnet.
Senast redigerad av OvanligtSpeciell 2017-10-05 kl. 13:27.
Citera
2017-10-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
text

Har du sett A Dangerous Method? Även om man inte gillar Freud, som ingen med vettet och samvetet i behåll gör, så är det en ändå en intressant och välspelad film. Med Viggo Mortensen som Freud.
Citera
2018-05-23, 19:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Skapat en samlingstråd kring Sigmund Freud, hans teorier och psykoanalys.

/Mod

Citera
2020-02-08, 10:37
Medlem
Hade Margit Norell rätt? Inte lätt att svara på kanske...?
Citera
2020-03-19, 21:40
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Jag tycker att han ändå hade några riktigt bra idéer och verkade i övrigt ha en sympatisk syn på politik och människor. Han föredrog flexibel avgift för att gå i terapi till exempel, och det är mer än man kan säga om de flesta snåla psykoanalyser vi har idag.

Sen en idé som han inte får tillräckligt mycket creed för var att bryta sig loss från den onyanserade debatten som fanns om trauma (och som fortfarande finns i många kretsar). Han visade istället på att trauma nästan alltid hördes samman med en särskild disposition som gjorde att traumat i sig blev överdriven och fast vid relativt triviala saker (som oftast är fallet vid OCD eller andra neurotiska fallenheter).
Citera
2020-03-23, 20:46
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Tja,
Det finns en splitter ny TV-Serie som heter 'Freud', hela säsongen ute på Netflix, 8 avsnitt.
Första Österrikiska Netflixserie.
https://www.imdb.com/title/tt8667956/
Trailer: https://www.imdb.com/video/vi4290231833?playlistId=tt8667956&ref_=tt_ov_vi
Citera
2021-02-02, 20:51
Medlem
Vilka var hans nio sätt för människor att hantera ett trauma? Kan inte komma ihåg dem. Några av orden hade varit mycket användbara i denna situation.
Citera
2021-02-02, 22:46
Medlem
yidarmy123s avatar
Är inte Freud egentligen mest en filosof i grund och botten? Han filosoferade fram sina teorier om det mänskliga psyket och satte upp ett väldigt stringent system hur allt hänger ihop.

Även om jag tror att han hade fel i mycket så är det ändå riktigt imponerande hur han ens orkade snickra ihop allting. Jag menar, det är ju ingenting som går att riktigt bevisa till 100%.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in