Jag har under de senaste veckorna varit upptagen med en bok som innehåller fem stycken fallstudier av Freud. Detta har lett till för mig en fördjupning av ämnet som jag annars bara snuddat vid i skolan, med klassiska delar som det, jag och överjag, oidipuskomplex och kastrationskomplex, dvs. de mest distinkta delarna ur Freuds teori. Givetvis är det kort summerat men jag har även läst en biografi om Freud och rört hans psykoanalys rent teoretiskt. Därför, måste jag säga att den här boken, med direkta fallstudier, har varit väldigt intressant, därför den har visat mer hur Freud arbetat i praktiken.
Något jag dock kommit fram till, det är att det skulle vara intressant att läsa en fallstudie om Freud, vilket jag undrar om det finns. Visserligen ingick det väl kanske inte i dåtidens psykoanalys att analytikern själv skulle ha fått genomgått analys då det till synes tycks finnas en annan hierarki där (Freud m.fl. alla välutbildade, och praktiserande "helare" ska väl inte behöva genomgå terapi?) Patienterna går fortfarande under benämningen patient (före klientbenämningens införande etc). En annan anledning är väl det att man ansåg att om man inte var neurotisk så hade man väl ingen anledning att genomgå analys.
Jag har inte kommit över så mycket information om Freud i sig, mer än om hur han utvecklades från läkare, och intresserad av neurologin, till den verkande psykoanalytiker med i mitt tycke (efter bedömning av hans fallstudier) en inte särskilt vetenskapligt motiverad teori. Visst finns det viss information om hans relation med Jung, och hur Jung ska ha haft ett faderskomplex för Freud (vilket också ledde till att han inte kunde vara vän med Freud, i kombination med att han inte kunde hålla med fullt ut om sexualteorin, samt deras "rasliga" skillnader (i mitt tycke feghet av Jung att inte försvara sin tidigare vän, bara för att samhället uppvisade påtryckningar, Freud förlät honom aldrig)).
Således vill jag dels efterlysa information om Freud haft några egna terapisessioner, och gärna var den går att tillgå. Jag tror det kan vara uppriktigt avgörande i vad jag också spekulerar i skulle kunne vara
myten Freud. I ett aktörperspektiv, likt Einstein och liknande människor, ser jag honom mest som en produkt av tillfälligheten. Däremot ser jag honom som intressant som individ, då han tycks ha besuttit en stark karaktär. Han påstår sig inte kunna läsa Nietzsche, med farhågor att psykoanalysen redan skulle vara uttömd där, ändock finner man honom citera honom, och även jämföra delar av Nietzsches material med delar av fallstudier. Att han sedan inte förhåller sig särskilt vetenskapligt i sitt behandlande av ämnet, vad vittnar det om? Att kraven var lägre på den tiden, att det inte fanns samma krav på vetenskaplig metod, eller att han själv inte var särskilt vetenskaplig, utan snarare en god teoretiker, som enligt den kända kritiken hade förfalskat sina resultat/fallstudier för att de skulle passa sina teorier? (Max Scharnberg och Lennart Jönsson)
Detta är således bara mina tankar, efter en tids studerande av dels hans teorier, och dels hans person. Jag erkänner psykoanalysen, sexualteorin, i viss mån, men behöver nog uppdatera mig på modern ditto innan jag egentligen uttalar mig om vad som är "rätt". Jag har också liknande åsikter som Wittgenstein i frågan (någonting ni kan läsa om här:
Wittgeinstein kontra Freud: http://www.criticism.com/md/tech.html)
Kommentarer på detta efterlyses, samt denna eventuella information om Freuds egna eventuella terapisessioner, och idéer om honom som person.
---
Boken:
Sigmund Freud Fallstudier:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127114163