2020-08-29, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Ja 13-14 år för 2 om dom sköter sig 10+10 o 26-27 år om dom andra 3 sköter sig 20+20 riktigt hårda straff

Du ska nog inte fira ännu. Lagstiftningen verkar ganska ny för danskarna. Så hur det här slutar vet vi nog inte ännu. Det ska upp till danska versionen av hovrätten. Om jag förstår rätt så hade danska experter trott på 8år för 17åringar och med halvtid (Ja man har möjlighet till halvtid i Danmark) hade det inneburit det samma som 4år sluten ungdomsvård i Sverige. Jag misstänker att 17 åringarna får allt mellan 7-20år i Hovrätten. Sedan beror det på hur de sköter sig på anstalten och om gängkonflikten är över om de får sitta 1/2 straffet, 2/3 av straffet eller hela straffet.

Att de äldre får livstid även i Hovrätten kan vi nog räkna med. Normaltiden för livstid är 12 år Danmark. Nu försökte Åklagaren få till dubbla livstider men TR sa nej. Troligen för att dubbla livstider inte finns i Danmark men jag vet inte. De får nog räkna med att sitta längre än normaltiden på 12 år.

Det intressanta är om de begär att få avtjäna sina straff i Sverige. Jvl dumt om du har livstid, då är det bättre att sitta kvar i Danmark. Men för 17åringarna så krockar svensk och dansk lagstiftning om 20 år står sig. Antingen måste Sverige gå med på straffet på 20år eller går danskarna med på att straffet jämkas ned till 18år. Jag vet att finnar får halvtid i stället för 2/3 VF om de flyttas över till Finland.
Citera
2020-08-29, 07:29
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayed
Blev glad av att se de här domarna. Jag är själv utvandrad till Danmark då min fru är danska. Det här landet överraskar ofta positivt, och har gett mig större förhoppningar för Sverige. Vi är rätt snarlika länder, mycket mer lika än olika. Den stora skillnaden här är att folk är helt fria med att tycka, tänka och uttala sig som de vill. Finns ingen rädsla, och folk tar yttrandefrihet på allvar. Det är ofta jag läser danska tidningar och tänker "om den här journalisten skrivit det här i Sverige vore deras karriär över". Politikerna här är pragmatiska och handlingsinriktade, det är så man får väljare i Danmark. Danskar vill se resultat, och det finns också en positiv nationalism, d.v.s. att folk är mycket stolta över Danmark och det lilla landet genom åren byggt upp och bidragit med till världen. Sverige har fortfarande mycket potential, allt som ska till är en skifte i folks politiska hållning och inställning, kan nog vara överraskade hur snabbt vi kan vända den negativa trenden.
Fin beskrivning. Tyvärr är nog ändå Danmark och Sverige lite som Syd- och Nordkorea. Två likartade folk i varsina oförenliga system.
Citera
2020-08-29, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoskitz
Så sjukt irriterande att se alla er snacka skit om invandrare och muslimer, 90 procent av alla invandrare/muslimer lever lagligt och försöker få till ett normalt liv. Sen så finns det muslimer som år knarklangare mördare och allt annat skit. Men det är en liten del. Glöm inte att så många svenskar finansierar deras brottsliga karriär när dom köper knark. Ni svenskar är så otroligt sjuka, när har en blåste gått medvetet och dödat små flickor? Våldtagit bebisar? Snälla dom dödar varandra det är ju det ni vill? Dom kallar sig muslimer men är långt ifrån det, en muslim dödar inte eller säljer knark. Finns svenskar också som är kristna eller ateister som våldtar bebisar, vi hade en i Kristianstad för några år sedan som hade förgripit sig på över 70 barn sexuellt och tagit bilder. För någon månad sen hade en svensk pappa sin dotter som sexliv medans hon var cirka 12 tills hon blev 17. När har ni hört en arabisk eller muslimsk pappa göra sånt? Snacka om brottet i för sig eller gå in i en rasistisk sida och sprid ert hat där. Ni är så jävla fega som snackar så mycket skit men vågar aldrig yttra er framför folk. Va rakryggade o stå för de ni säger inte bara i flaschback utan överallt. Hata på kriminella de finns muslimer o blattar som också gör det.

Hej på dig!
Har läst tillbaka i tråden runt 200 inlägg och inte hittat ett enda där någon tar upp något om muslimer. Om jag har fel får du gärna motbevisa mig.

Det som diskuteras är gängkriminalitet och straffskalor för sådana brott. Sen tas det upp ett flertal gånger att offer och förövare är somalier, ibland med olämpliga uttryck.

Har invandrare och muslimer någonsin tänkt på att det är beteendet som reageras på, inte hudfärg eller bakgrund? Varför letar ni rasism och skyller på att svenskar är rasister på allting som går snett i era och era släktingars liv?

Känner du dig kollektivt skyldig till den kriminella utvecklingen i Sverige för att det är dina tidigare landsmän eller personer som har samma bakgrund som dig som ingår i gängkriminalitet eller vad är felet? Detta är en seriös fråga. Jag vill verkligen förstå varför diskussionen om rasism kommer upp varje gång vi vill ha lugn och frid på våra gator.
Senast redigerad av SaltedCaramel 2020-08-29 kl. 07:46.
Citera
2020-08-29, 07:33
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZeta
Tycker vi skålar för det! Tyvärr finns det fler jävla rötägg kvar i Sverige.
Bästa vore att anordnar bussturer till Danmark så de kunde panga lite där.
Tror straffrabatt bara fins här i Absurdistan.
Eller så låter vi dansken ta över igen. Babbeluringarna som rotat sig med kriminell verksamhet i Sverige skulle skaka av skräck och tycka att det är orättvist att förlora sitt kriminella paradis.
Citera
2020-08-29, 07:41
Medlem
Finns ju grader av livstidsstraff.

Då detta rör sig om två döda samt relaterat till en gängkonflikt borde det innebära jämförelsevis ganska lång tid i fängelse. (Någon skrev att snittet bara var 12 år vilket låter lågt).

Jag tror att det kommer sluta med runt 20 år effektiv tid i fängelse.

Utsläppta 2040.
Citera
2020-08-29, 07:41
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Väldigt skönt att danskarna ordnar detta ... i Sverige hade de fått tre år, halalkorv och en knäböjande poliskvinna att stoppa kuken i. Måste kännas lite "vad fan skulle vi göra det i Danmark för..."
Snar rubrik i tidningen: "Danmarks rykte allt sämre bland svenskar*"

*nysvenskar
Citera
2020-08-29, 07:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Många gör det misstaget att lägga skulden på islam pga dessa somalier som är i media, när de förvisso är muslimer, men det är inte det som är orsaken.

Folk är tröga på den punkten. Somalier är mycket speciella som folk, generellt, och det har noll och ingenting att göra med religionen.
JA och Nej. Kanske lite OT men ändå inte?

Sverige lider idag stort p.g.a. en massimport av män med synnerligen svårintegrerade klantraditioner. Klantraditionens fundament eller sammanhållande kitt är våldskapitalet. När "klanpersonen" utövar våld så anser många Svenskar att det handlar om våld utan "konsekvenstänk". För individen som bär på klantraditionen så är bruket av våld baserat på helt andra värderingar där eventuella reaktioner från "Svenskt håll" (läs de rättsvårdande myndigheterna) i det stora hela saknar betydelse.
För "klanpersonen" så kan bruket av våld t.o.m. vara ett absolut måste.....ur ett "klanperspektiv". Den eventuella konsekvensen som "klanpersonen" har i tankarna är enbart den egna klanens/gruppens/familjens reaktion.

Då kommer vi till religionen. Det är inte religionen utan klantraditionerna som har skapat problemen i Sverige. Men, det är ett faktum att religion är ett synnerligen viktigt verktyg för klanerna för att förstärka fundamentet eller kittet.
Assyrierna och den Ortodoxa Kyrkan är ett exempel. Och just nu så har Sverige fullkomligt översvämmats med män med klantraditioner vars familjer brukar Islam som verktyg för att förstärka kollektiven.
Islam är ett utmärkt sätt för kollektiven att kontrollera sina kvinnor, något som är A och O i ett klansamhälle.

OnT: För en person som uppfostrats i en familj med klantraditioner så är bruk av våld mindre kontroversiellt vid en jämförelse med en Svensk med "traditionell" uppfostran. "Klanpersonen" vet att Svensken saknar all form av våldskapital, det våldskapital som en "klanperson" räknar med.

Det Nya Sverige med den explosionsartade tillväxten av "grupperingar" bland unga med invandrarbakgrund är helt att skylla på att grupperingarna inte på något sätt erfar något "motstånd", d.v.s. att när skräpet jävlas med "vanliga" människor så kan det fortgå utan att de ställs mot ett annat våldskapital. Lagstiftaren och det Svenska våldsmonopolet har sedan länge vänt ryggen till problemet med klantraditioner och kriminaliteten som den skapat.

Morden och mordförsöket i Danmark tror jag kan räknas till en "bortskämd" kriminell grupperings uslaste analys. Jag tror att man blivit "bortskämd" p.g.a den Svenska polisen och övriga Svenska flata rättssystem och att man tog för givet att Danskarna är exakt lika flata och inkompetenta.

Tji fick man!
Citera
2020-08-29, 08:31
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Efter avtjänat straff borde ända kostnaden vara en enkel flygbiljett hem till skitlandet de kom ifrån.
Ja, danskarna kommer gladeligen sätta dem på tåget över sundet...
Citera
2020-08-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
De styr ju ingenting för den nivån håller de inte, men de är hänsynslöst våldsamma, man kan kriga sig till en position men man har inte kapaciteten att behålla den genom sofistikerade business och låg profil.
Ja just de här somalierna i DP och Shottaz var våldsamma men det betyder ju inte att alla somalier skulle våga trycka av. De flesta begår typ bidragsbrott

Sedan åkte ju DP fast med 25 kg amfetamin och en åkte fast nyligen i Spanien med odling så visst kan dom göra affärer.

Låg profil.....ehhhh du känner inte till att det är inte många brottslingar som håller det? Jonas Falk höll inte direkt låg profil och inte Escobar heller
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
FUP är inte offentlig i Danmark.
Nej men domen är väl det?
Skulle vara intressant att se bevisningen. Kan det vara så att en eller flera är oskyldigt dömda? Han som köpte bilen kanske inte visste vad den skulle användas till?

Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Fast Panda hade väl fått tre års ungdomsvård, precis som Shacki när han sköt ihäl Pejps med headshot på pizzerian.
Det var därför jag svarade hans inlägg med lite ironi "det skiljer bara 6 år mellan länderna" (om vi antar att 17åringarna suttit 4 år i Sverige istället sitter 10 i DK). Stor skillnad
Citera
2020-08-29, 08:39
Medlem
Daikokus avatar
Någon nämnde tidigare att det skulle vara lika bra att släppa loss grupperingarna mot varandra så att de får ha ihjäl varandra utan inblandning. Tanken är förvisso god, men det kommer knappast att funka.
Varför?
Jo, dessa grupper kommer från miljöer där man traditionellt förökar sig i hög takt - många barn=stor familj=bra. Till det kan vi addera det svenska bidragssystemet som näst intill uppmanar dem att föröka sig.
Så - det skjuts inte i tillräcklig omfattning idag för att minska mängden kriminella - tillväxten är för stor.
Ett förändrat bidragssystem skulle kanske bromsa upp tillväxten, eller kanske tvångssterilisering..... där har socialdemokraterna en god tradition att falla tillbaka på.
Senast redigerad av Daikoku 2020-08-29 kl. 08:43.
Citera
2020-08-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rayed
Blev glad av att se de här domarna. Jag är själv utvandrad till Danmark då min fru är danska. Det här landet överraskar ofta positivt, och har gett mig större förhoppningar för Sverige. Vi är rätt snarlika länder, mycket mer lika än olika. Den stora skillnaden här är att folk är helt fria med att tycka, tänka och uttala sig som de vill. Finns ingen rädsla, och folk tar yttrandefrihet på allvar. Det är ofta jag läser danska tidningar och tänker "om den här journalisten skrivit det här i Sverige vore deras karriär över". Politikerna här är pragmatiska och handlingsinriktade, det är så man får väljare i Danmark. Danskar vill se resultat, och det finns också en positiv nationalism, d.v.s. att folk är mycket stolta över Danmark och det lilla landet genom åren byggt upp och bidragit med till världen. Sverige har fortfarande mycket potential, allt som ska till är en skifte i folks politiska hållning och inställning, kan nog vara överraskade hur snabbt vi kan vända den negativa trenden.
Tack för ett vettigt inlägg!

Tyvärr blir jag bara ännu mer uppgiven när jag läser hur det fungerar i Danmark.

I Sverige får man tycka och tänka vad man vill så länge som man tycker ”rätt”, yttrandefrihet har vi bara på pappret. Vi har sett gång på gång hur media bedriver häxjakt på människor som vågar avvika i sina åsikter.

Svenska politiker är helt handlingsförlamade och svenskar skriver gärna arga inlägg på nätet men vill och vågar inte göra något utan vill att någon annan ska lösa problemet medan man själv skyndar hem till fredagstacos.

Jag har helt ärligt svårt att se vad som ska vända utveckligen, känner mig ganska uppgiven och känner stor oro för mina barn som ska växa upp i denna miljö.
Citera
2020-08-29, 08:52
Medlem
Den danska rapparen som tjallade till DP vart Shottaz befann sig lär ju inte sova så gott om nätterna? Är han åtalad för inblandning eller har han gått under jorden?
Senast redigerad av Perfecthairline 2020-08-29 kl. 09:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in