2020-08-30, 18:17
  #4573
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Normaltiden för livstid är 12år i fängelse i Danmark och i Sverige är den 16år och det är efter VF. Gissar att de äldre får sitta längre än 12år men hur länge beror nog mycket på hur de sköter sig. Men jag är inte så säker på att de ska begära förflyttning till Sverige. Det kan innebära längre tid än Danmark.

Danmark har både 1/2-tid, 2/3-tid och fulltid. Hur länge man får sitta beror på flera saker.

Man ska sköta sig fängelset. Om Man är gängmedlem så måste man genomgå program annars fulltid. Är man missbrukare så ska man genomgå program för det. Yngre har lättare att få halvtid(?). Dessutom får det fortfarande inte pågå en gängkonflikt. Gör det så får man inte VF.

Lagstiftningen som de är dömda efter är ganska ny. Inga så unga har dömts för den lagstiftningen tidigare i Danmark. Så vad danska Hovrätten kommer fram till vet man inte.

Personligen tror jag det blir svårt för MGM att leva upp till detta med att sköta sig, infoga sig, genomgå program, etc. Tänk dig bara tanken att dessa ”män” måste infinna sig nederst på stegen och komma i sista hand i rang, efter alla andra fångar. Placeringen vid matbordet exempelvis. Man har sina givna platser och umgås med dem som passar i personkemin. Plötsligt kommer en av dessa ungar och tar en given placering som ”tillhör” någon annan. Ungen blir ombedd att flytta på sig, varpå ungen blir arg för att han inte får ”respekt”. Det kan bara sluta på ett sätt.

Nä, det kommer att ”köra” sig totalt för dem!
Citera
2020-08-30, 18:23
  #4574
Medlem
[quote=SiamGnome|72768173]Normaltiden för livstid är 12år i fängelse i Danmark och i Sverige är den 16år och det är efter VF. Gissar att de äldre får sitta längre än 12år men hur länge beror nog mycket på hur de sköter sig. Men jag är inte så säker på att de ska begära förflyttning till Sverige. Det kan innebära längre tid än Danmark. "

Var i från kommer uppgiften att normaltiden för livstid är 12 år i Danmark?

Det stämmer nämligen inte, normaltiden för livstid i Danmark är 17 år och efter 12 år kan man som tidigast ansöka för att få det tidsbestämt.
Citera
2020-08-30, 18:35
  #4575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0merta666
De va Makkans flickvän som var med en tjej kompis till Ayye i kista galleria. Hon berättade till Ayye att hon försökte ”goa” han efter dom sågs. Allt står i fupen om grova vapenbrottet dom dömdes för.
Ja precis de stämmer, tack. Läste den prwcis, Ayye är riktigt rå.
Citera
2020-08-30, 18:55
  #4576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnrl.Clstr
Det där är alltså Shos storebror City?
Nej, en oskyldig kille som inte har något med detta att göra
Citera
2020-08-30, 18:56
  #4577
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knorr.djungle
Ja, och det är Sho som är jagad av Shottaz, speciellt Ayye. Han förklarade i en fup att han träffat på shos tjej respektive shos tjejs kompis i kista galleria som inte vågade titta på honom och han nämnde redan då att "horungen sho vart är han bre, han gömmer sig han e bortrest walla ingen vågar komma"

Går det att få en översättning till svenska?
Citera
2020-08-30, 20:58
  #4578
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men de där advokaterna är nog inte så slipade eftersom de uppmanat sina klienter att tiga i polisförhör och inte informerat om paragraf 81a.
Eller också är de väldigt slipade som inte upplyst om detta avsiktligt.

Har en känsla av att danskarna är ganska trötta på svenskarna och våran export av grova våldssvenskar.
Citera
2020-08-30, 20:59
  #4579
Medlem
[quote=lindome|72769923]
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Normaltiden för livstid är 12år i fängelse i Danmark och i Sverige är den 16år och det är efter VF. Gissar att de äldre får sitta längre än 12år men hur länge beror nog mycket på hur de sköter sig. Men jag är inte så säker på att de ska begära förflyttning till Sverige. Det kan innebära längre tid än Danmark. "

Var i från kommer uppgiften att normaltiden för livstid är 12 år i Danmark?

Det stämmer nämligen inte, normaltiden för livstid i Danmark är 17 år och efter 12 år kan man som tidigast ansöka för att få det tidsbestämt.

Har också tyckt det lät väl lågt. Bra om du nu har andra uppgifter som pekar på längre tid.
Citera
2020-08-30, 21:04
  #4580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har en känsla av att danskarna är ganska trötta på svenskarna och våran export av grova våldssvenskar.

även spanjorerna är väl inte direkt glada över en del så kallade svenskar....och se på fan...samma gäng , + dom där los suecos.....Sveriges nya exportvara, mördare och knarklangare
Citera
2020-08-30, 21:10
  #4581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Normaltiden för livstid är 12år i fängelse i Danmark och i Sverige är den 16år och det är efter VF. Gissar att de äldre får sitta längre än 12år men hur länge beror nog mycket på hur de sköter sig. Men jag är inte så säker på att de ska begära förflyttning till Sverige. Det kan innebära längre tid än Danmark.

Danmark har både 1/2-tid, 2/3-tid och fulltid. Hur länge man får sitta beror på flera saker.

Man ska sköta sig fängelset. Om Man är gängmedlem så måste man genomgå program annars fulltid. Är man missbrukare så ska man genomgå program för det. Yngre har lättare att få halvtid(?). Dessutom får det fortfarande inte pågå en gängkonflikt. Gör det så får man inte VF.

Lagstiftningen som de är dömda efter är ganska ny. Inga så unga har dömts för den lagstiftningen tidigare i Danmark. Så vad danska Hovrätten kommer fram till vet man inte.

Normaltiden för livstid i Danmark kan inte vara 12 år då det är efter tolv år du kan söka tidsbestämt.

I Sverige är det 10 år, läste nånstans att normtiden i Sverige är 14 år men det vet jag inte om det stämmer, verkar lite lågt numera
Citera
2020-08-30, 22:35
  #4582
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Normaltiden för livstid i Danmark kan inte vara 12 år då det är efter tolv år du kan söka tidsbestämt.

I Sverige är det 10 år, läste nånstans att normtiden i Sverige är 14 år men det vet jag inte om det stämmer, verkar lite lågt numera
Nej fel. Enligt kriminalvården minst 18 år som livstid i Sverige. Och då blir det två tredjedelar av det som då är 12 år men dom sitter oftast längre.

Omvandling till tidsbestämt straff
Efter att ha avtjänat minst tio år av straffet kan den dömde ansöka om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt. Om tingsrätten går med på ansökan, får det tidsbestämda straffet inte vara kortare än 18 år, som är det längsta tidsbegränsade straff som kan dömas ut i Sverige.

För den som får livstidsstraffet omvandlat till tidsbestämt straff, gäller samma regler som för övriga fängelsedömda, till exempel när det gäller villkorlig frigivning.

Villkorlig frigivning
Intagna avtjänar i normalfallet två tredjedelar av sin strafftid innan de blir villkorligt frigivna. De har då en prövotid som motsvarar sista tiden av fängelsestraffet, men minst ett år.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/

Men dom sitter oftast längre än så. Två tredjedelar av 18 år blir 12 år.
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år.

Tommy Eriksson, före detta Zethraeus, 51, sköt ihjäl fyra personer i entrén till nattklubben Sturecompagniet 1994.
Kan bli villkorligt frigiven tidigast: 24 november 2020. Har då suttit i 26 år.

Martin Lundgren, 43, slog ihjäl en man med en stekpanna och styckade kroppen 2006.
Kan bli villkorligt frigiven tidigast: 14 september 2020. Har då suttit i 14 år.

Anders Brodin, 61, högg ihjäl sin flickvän med en yxa 2005.
Kan bli villkorligt frigiven tidigast: 26 augusti 2021. Har då suttit i 16 år.

Namn: Stefan Gustafsson, 46, avrättade sin kompis.
Var med och sköt ihjäl en bekant 27-årig narkotikamissbrukare i Hällefors år 2000. Sedan dumpades kroppen i Silvergruvan. I tingsrättens dom kallas mordet för en ”formlig avrättning” och motivet tros vara ouppklarade narkotikaaffärer.
Kan bli villkorligt frigiven tidigast: 12 juli 2021. Har då suttit i 21 år.
Där har vi en planerad avrättning som ger långt straff.
Här finns fler. https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/na5O45/mordarna-som-snart-gar-fria

Det låter bra att normaltiden för livstid i Danmark är 17 år och att dom först efter 12 år kan ansöka om tidsbestämt. Hoppas dom får sitta mycket längre än så då morden var en avrättning.
__________________
Senast redigerad av Timeout 2020-08-30 kl. 23:01.
Citera
2020-08-30, 23:59
  #4583
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
även spanjorerna är väl inte direkt glada över en del så kallade svenskar....och se på fan...samma gäng , + dom där los suecos.....Sveriges nya exportvara, mördare och knarklangare

Mördare är kanske en av Sveriges framgångssagor när det gäller export till 2050.
Citera
2020-08-31, 00:29
  #4584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0merta666
Det är inte shos storebror. Han ljuger han är ett trollkonto. Vill även tillägga att Franky blev aldrig dömd för våldtäkt sluta ljuga om han, låt han vila.
Citat:
Ursprungligen postat av hehehe5
Nej, en oskyldig kille som inte har något med detta att göra
Tack x 2! Näe, fick inte riktigt ihop det med min minnesbild av Lib4ns fejja...

Stämmer, Franky blev aldrig dömd för våldtäkt... åtminstone inte i nedanstående mål...
De som häktades i mål B 7206-14 (Solna TR) var:
De som kunde fällas var Dumle och Niin0s samt H4jir. Samtliga dömdes för grov våldtäkt efter prövning i Hovrätten (plus vapenbrott för Dumle som ju hittade ett ovanlikt avskyvärt användningsområde för sin pickadoll)....
Har man läst den vidriga FUPen eller dom (se nedan) kan en killgissa sig till att det sannolikt var en och annan, utöver de som slutligen dömdes, som var mer eller mindre aktivt deltagande i kollonistugan...

Dom i mål B 7206-14, Solna TR inkl HR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in