Citat:
Ursprungligen postat av
clevernickname
Hur du kan jämföra Salah med Sterling är mig helt obegripligt! Salah gjorde sin 100:e Pl-match i lördags och sitt 70:e mål. Endast Shearer har gjort fler mål på sina första 100 matcher, 79.
Salah har fått en roll som passar honom som hand i handske i Liverpool. Han får ligga på rulle, han har lagkamrater som skapar ytorna han behöver åt honom (Firmino och Mane), han fick under sin supersäsong komma på tap-in efter tap-in.
Men låt oss vara ärliga - han är väldigt begränsad. Ingen högerfot, inget huvudspel, ganska dåligt passningsspel, inget superskott - varken klinisk eller någon kanon, ingen superteknik (ibland funkar det, ibland tappar han boll oförklarligt eller slår bort enkla pass). Mer begränsad spelare än Mane.
Jag gillar Salah ändå, jag tycker han verkar vara en reko kille trots allt och gör otroligt mycket för Liverpool. Men Egyptian Messi? Oh please. I ett fungerande kollektiv kan han dock se ut som en world beater, vilket han nu gjort i Liverpool.
Jämför man med Sterling tycker jag de är snarlika, med skillnaden att Sterling är något bättre 1on1 men att Salah har ett bättre skott (det säger mest om Sterlings ärtbössa). Sterling har även han fått ut enormt mycket av sina lagkamrater, googlar man Sterling goals på youtube får man se tap-in efter tap-in - låga hårda inlägg in framför mål och där kommer Sterling på bortre och sätter dit foten. Sen är rollerna olika, i Liverpool är det Salah (eller Mane) som ska göra målen medan Firmino sliter åt dem, i City är det Sterling och andra kanten som ska servera Aguero - därav gör Salah mer mål.