Citat:
Ursprungligen postat av
Greenhouse-Defect
Jag sparar så mycket jag kan, jag har för närvarande sex månaders utgifter i buffert, jag har även två månader till men då måste jag sälja aktier och fonder vilket jag helst inte gör. Jag är egentligen inte särskilt rädd för en lågkonjunktur förutom när jag läser dessa kristrådar. Jag sitter med ett relativt stort lån (<1 000 000 kr). Jag är väldigt sparsam och skulle kunna klara av en räntehöjning på cirka 5%-enheter utan att behöva tumma på mer än mitt sparande men visst är jag nervös, särskilt då detta blir den första kris jag upplever (jag var för ung för att minnas it-bubblan och -08). Tog vi oss igenom tidigare kriser kan vi ta oss igenom denna också tänker jag, även om förutsättningarna givetvis är sämre nu. Bostadsrättsföreningens ekonomi är även den trygg.
Du verkar vara väl förberedd inför en eventuell lågkonjunktur/kris, trots att du inte är rädd för att en sådan kommer. Tycker det är intressant, att du inte är rädd för en lågkonjunktur, vilka signaler ser du på att konjunkturen kommer att hålla i sig? Jag ser bara en massa varningstecken, så jag vill gärna höra lite positivt också.
Eftersom du inte ser en lågkonjunktur komma i närtid, så förstår jag dig att du inte, som sgabelli, vill ha pengar på banken för att kunna handla med.