• 1
  • 2
2019-06-05, 17:15
Medlem
Det jag undrar över är vad gemene man gör för att riskminimera den egna ekonomin inför den kommande lågkonjunkturen?

Det verkar inte bli en "vanlig" lågkonjunktur, utan vi har kommun efter kommun som går minus, låg-/nollränta under längre tid, uppsägningar och besparingar, skattehöjningar, indragna infrastruktursatsningar osv, och det redan under brinnande högkonjunktur.

Vad kommer hända när ekonomin bromsar in ordentligt och pengarna sinar?

Hur farligt kommer det att bli att röra sig på gatorna?

Vad händer med den mycket högt belånade svenska befolkningen, när bankerna börjar gå dåligt, när fler och fler inte har råd att betala sina bolån efter uppsägningar och ränteökningar?

Vad kan man göra? Man måste ha någonstans att bo och i dagens Sverige är det mer eller mindre ett måste att äga sitt boende om man ska ha någonstans att bo.
Citera
2019-06-05, 17:21
Bannlyst
Har en miljon i banken som inte kommer investeras i aktier. Väntar på rean då köper jag
Citera
2019-06-05, 17:21
Medlem
kristofferGs avatar
Något jag inte gör är att starta otaliga trådar på flashback om samma ämne i flera år.
Citera
2019-06-05, 17:22
Medlem
Se till att inte ha några onödiga lån, inte binda upp sig på några telefonabonnemang eller annat som inte hastigt kan avbrytas om man behöver alla kronor till hyra och mat.

Jag har ett litet CSN lån kvar men så fort räntan börjar röra på sig så betalar jag av allt rakt av.

Har en gammal bil och jag vet inte om jag ska sälja den och köpa en nyare sån där ful jävla liten bil men inte den allra minsta men något av dom som drar under halvlitern. Har på känn att el och bensin säkert kommer höjas till det dubbla samtidigt med en ekonomisk kris. och då är det nog fan status att ha en sån där bil som ser ut som fan ? En gokart eller mopedbil.
Citera
2019-06-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgabelli
Har en miljon i banken som inte kommer investeras i aktier. Väntar på rean då köper jag

Det är klokt, kanske spara pengarna utomlands, så inte bankerna kan konfiskera dem om de går i konkurs?
Citera
2019-06-05, 17:32
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Jag sparar så mycket jag kan, jag har för närvarande sex månaders utgifter i buffert, jag har även två månader till men då måste jag sälja aktier och fonder vilket jag helst inte gör. Jag är egentligen inte särskilt rädd för en lågkonjunktur förutom när jag läser dessa kristrådar. Jag sitter med ett relativt stort lån (<1 000 000 kr). Jag är väldigt sparsam och skulle kunna klara av en räntehöjning på cirka 5%-enheter utan att behöva tumma på mer än mitt sparande men visst är jag nervös, särskilt då detta blir den första kris jag upplever (jag var för ung för att minnas it-bubblan och -08). Tog vi oss igenom tidigare kriser kan vi ta oss igenom denna också tänker jag, även om förutsättningarna givetvis är sämre nu. Bostadsrättsföreningens ekonomi är även den trygg.
Citera
2019-06-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Något jag inte gör är att starta otaliga trådar på flashback om samma ämne i flera år.

Anledningen till att trådarna skapas är väl för att folk är oroliga och att det inte går att prata om samhällsproblemen IRL utan att riskera att frysas ute, förlora vänner eller tom förlora jobbet?
Citera
2019-06-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Se till att inte ha några onödiga lån, inte binda upp sig på några telefonabonnemang eller annat som inte hastigt kan avbrytas om man behöver alla kronor till hyra och mat.

Jag har ett litet CSN lån kvar men så fort räntan börjar röra på sig så betalar jag av allt rakt av.

Har en gammal bil och jag vet inte om jag ska sälja den och köpa en nyare sån där ful jävla liten bil men inte den allra minsta men något av dom som drar under halvlitern. Har på känn att el och bensin säkert kommer höjas till det dubbla samtidigt med en ekonomisk kris. och då är det nog fan status att ha en sån där bil som ser ut som fan ? En gokart eller mopedbil.

Jag drabbades av skyhög CSN-ränta på 90-talet efter att Riksbanken hade höjt räntan till 500% i ett försök att försvara kronan, det lånet blev jobbigare än vad jag räknat med. Jag har betalat av mitt CSN-lån för ett gäng år sedan, så inga lån på den fronten, vad jag däremot sitter med är ett högt bolån. Fastän man amorterar ganska mycket varje månad, så går det långsamt att betala av på lånet. Risken finns ju att värdet på bostäderna inom en snart framtid dyker och att man sitter där med höga lån och utan möjlighet att sälja lägenheten utan att ta en rejäl förlust.
Citera
2019-06-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Jag drabbades av skyhög CSN-ränta på 90-talet efter att Riksbanken hade höjt räntan till 500% i ett försök att försvara kronan, det lånet blev jobbigare än vad jag räknat med. Jag har betalat av mitt CSN-lån för ett gäng år sedan, så inga lån på den fronten, vad jag däremot sitter med är ett högt bolån. Fastän man amorterar ganska mycket varje månad, så går det långsamt att betala av på lånet. Risken finns ju att värdet på bostäderna inom en snart framtid dyker och att man sitter där med höga lån och utan möjlighet att sälja lägenheten utan att ta en rejäl förlust.

ja det hände ju vid 90-talet.

Det ända du kan göra är att separera och låta den ena ta smällen. Ställ allt lösöre hos den du lite på mest, särskilt sån som kan öka i värde. Tycker en hel det är legitimt... Det är knappast ditt fel utifall det här händer.

Själv hade jag tänkt köpa något fritidshus när krisen kommer och har lagt undan men blev sjuk förra året och lever till viss del på besparingar nu så den planen kan jag nog glömma så småningom.

Jag tror på att leva ett liv utan att bli kär i ägodelar, var vänlig mot ursvenskar i stället.
Citera
2019-06-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Jag sparar så mycket jag kan, jag har för närvarande sex månaders utgifter i buffert, jag har även två månader till men då måste jag sälja aktier och fonder vilket jag helst inte gör. Jag är egentligen inte särskilt rädd för en lågkonjunktur förutom när jag läser dessa kristrådar. Jag sitter med ett relativt stort lån (<1 000 000 kr). Jag är väldigt sparsam och skulle kunna klara av en räntehöjning på cirka 5%-enheter utan att behöva tumma på mer än mitt sparande men visst är jag nervös, särskilt då detta blir den första kris jag upplever (jag var för ung för att minnas it-bubblan och -08). Tog vi oss igenom tidigare kriser kan vi ta oss igenom denna också tänker jag, även om förutsättningarna givetvis är sämre nu. Bostadsrättsföreningens ekonomi är även den trygg.

Du verkar vara väl förberedd inför en eventuell lågkonjunktur/kris, trots att du inte är rädd för att en sådan kommer. Tycker det är intressant, att du inte är rädd för en lågkonjunktur, vilka signaler ser du på att konjunkturen kommer att hålla i sig? Jag ser bara en massa varningstecken, så jag vill gärna höra lite positivt också.

Eftersom du inte ser en lågkonjunktur komma i närtid, så förstår jag dig att du inte, som sgabelli, vill ha pengar på banken för att kunna handla med.
Citera
2019-06-05, 18:03
Medlem
Citat:
ja det hände ju vid 90-talet.

Det ända du kan göra är att separera och låta den ena ta smällen. Ställ allt lösöre hos den du lite på mest, särskilt sån som kan öka i värde. Tycker en hel det är legitimt... Det är knappast ditt fel utifall det här händer.

Jag fick ett gott skratt Var ska man bo då i så fall? Kompisars soffor?

Citat:

Själv hade jag tänkt köpa något fritidshus när krisen kommer och har lagt undan men blev sjuk förra året och lever till viss del på besparingar nu så den planen kan jag nog glömma så småningom.

Jag tror på att leva ett liv utan att bli kär i ägodelar, var vänlig mot ursvenskar i stället.

Trist, hoppas det inte blir något alltför långvarigt.

Visst, håller med dig om att många verkar ohälsosamt fästa vid sina prylar, men vi bor i ett kallt klimat och vi har behov av en grundstandard och grundtrygghet.
Citera
2019-06-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Trist, hoppas det inte blir något alltför långvarigt.

Visst, håller med dig om att många verkar ohälsosamt fästa vid sina prylar, men vi bor i ett kallt klimat och vi har behov av en grundstandard och grundtrygghet.

Det är ganska många som är gifta med sina prylar.

Jag kan börja om, bo på nåns soffa. Eller ställa mig vid någon bank och krossa rutorna tills jag får tak över huvudet. Jag kommer inte sitta som en del andra gör med en plastkasse med alla tillhörigheter på busstationen i väntan på att frysa ihjäl och döva med sprit under tiden och se riktigt äcklig ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in