2019-06-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
https://www.hd.se/2019-06-05/experte...dande-risk-for

Artikeln är bakom betalvägg, tyvärr.
Men ok, jag uppskattar dina citat och förstår expertens budskap.
Så tragiskt.
Citera
2019-06-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Jo, det är orealistiska drömmare, folk som är inkapabla att faktiskt fixa sig en riktig, efterfrågad utbildning och säkra sin inkomst innan man ger sig ut på äventyr i storskogen eller på den skånska slätten. Dom jagar en dröm, och dom har inte ens från början resurserna att nå den. Alla har väl flyktigt funderat på den där drömmen att bo på landet, innan man kommer att tänka på hussvamp, trekammarbrunnar, snöröjning och pendlingsavstånd. Jag har ofta tänkt att läkare eller sjuksköterska borde vara det ultimata jobbet om man vill bo på landet - varenda skitkommun, t o m i Norrlands inland, har en vårdcentral, en skolläkare eller nåt annat liknande "hål" att fylla som i princip garanterar dig en rimlig försörjning så länge du har ett läkar/sjuksköterskeleg och inte begår riktigt grova brot eller missbrukar rejält.

Med det sagt, så finns det nåt annat här. Ungarna kan inte skala bananer och tvätta sig själva, det stadiet hamnar man inte i bara för att ens föräldrar är orealistiska drömmare eller ens medlemmar i Knutbysekten. Här finns det en total hänsynslöshet och ett enormt självbdrägeri, som i princip enbart kan komma ur en psykatrisk diagnos eller ett allvarligt missbruk, och det problemet ligger antagligen hos mamman.
Jag har mött både flummiga konstnärsfamiljer och frireligiösa som är lite udda och försöker leva parallellt med samhället och välja bort de delar som inte överensstämmer med deras tro. Men majoriteten av dessa "fria själar", hippies och sektanhängare murar inte igen sina fönster och bygger stängsel runt sitt hus. De flesta är ändå utåtriktade och umgås inom sin församling även om de inte vill interagera med oss vanliga dödliga. Någonstans har det gått riktigt snett för dessa individer. Jag tror dom är orealistiska drömmare med psykiska problem.
Citera
2019-06-05, 12:54
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Skador för livet är väl minst grov misshandel?

Om det har handlat om värdelösa, narcissistiska 'fria själar' som korrumperat sina egna oskyldiga barn å det grövsta tycker jag synnerligen grov misshandel kan vara aktuellt.

Det är synd att tråden flyttades, finns det någon som VERKLIGEN kan juridiken här, hur har föräldrarna undgått brottsåtal?

Polisutredningen kan öppnas igen om ny fakta kommer fram. Kanske blir det så. Nu när media vaknat.
Edit: fast jag förstår inte heller hur föräldrarna har kommit undan åtal.

Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Artikeln är bakom betalvägg, tyvärr.
Men ok, jag uppskattar dina citat och förstår expertens budskap.
Så tragiskt.
Jag undviker att citera allt för mycket då jag inte vill åka på en varning (1.02.Upphovsrättsskyddat material)
Men om du har frågor kring artikeln svarar jag gärna och kan posta mer info med mina egna ord.
Senast redigerad av Man-At-Arms 2019-06-05 kl. 13:05.
Citera
2019-06-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
De sociala myndigheterna är flata och lata, för att inte säga stockdumma.

Hade varit självklart och enkelt att göra hembesök hos denna familj redan för många år sedan. Med så lång sjukskrivning och annat märkligt skulle de ha granskats för läänge sen!

Bara att se de förbommade fönstren skulle ju väckt starka misstankar.
Men ingen gick dit. Enklast så.

Hembesök på vilka grunder då? Ett ärende hos socialtjänsten kan bara startas utifrån en anmälan eller ansökan. Och varken eller verkar ha kommit in under åren.
Citera
2019-06-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mymyggan
Hembesök på vilka grunder då? Ett ärende hos socialtjänsten kan bara startas utifrån en anmälan eller ansökan. Och varken eller verkar ha kommit in under åren.

Det verkar oklart vad som sagts och gjorts, enligt nån kommungubbe har det ju snackats en hel del om de här personerna på byn. Det verkar ju också troligt m h t att det är ett litet samhälle. Någon, vem som helst, kunde ju gjort en anmälan för säkerhets skull, eller? Lokala korvgubben kunde ju faktiskt ringt soc och gjort en orosanmälan av rent medborgerlig iver. Huruvida en orosanmälan räcker för ett hembesök vet jag inte.

När Skatteverket sedan orosanmäler så kallar man vad jag förstår föräldrarna till samtal efter två veckor, men det dröjer tre månader innan de tvångsomhändertas. Även här kunde ju första mötet t ex skett i hemmet.
Citera
2019-06-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Det verkar oklart vad som sagts och gjorts, enligt nån kommungubbe har det ju snackats en hel del om de här personerna på byn. Det verkar ju också troligt m h t att det är ett litet samhälle. Någon, vem som helst, kunde ju gjort en anmälan för säkerhets skull, eller? Lokala korvgubben kunde ju faktiskt ringt soc och gjort en orosanmälan av rent medborgerlig iver. Huruvida en orosanmälan räcker för ett hembesök vet jag inte.

När Skatteverket sedan orosanmäler så kallar man vad jag förstår föräldrarna till samtal efter två veckor, men det dröjer tre månader innan de tvångsomhändertas. Även här kunde ju första mötet t ex skett i hemmet.

Ja, någon, vem som helst, kunde ha gjort en anmälan. Men det är just det som är min poäng. Att först när en anmälan inkommer kan socialtjänsten agera.
Citera
2019-06-05, 13:24
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Polisutredningen kan öppnas igen om ny fakta kommer fram. Kanske blir det så. Nu när media vaknat.
Edit: fast jag förstår inte heller hur föräldrarna har kommit undan åtal.

Jag undviker att citera allt för mycket då jag inte vill åka på en varning (1.02.Upphovsrättsskyddat material)
Men om du har frågor kring artikeln svarar jag gärna och kan posta mer info med mina egna ord.
Citera är helt ok. T o m stycken. Men inte hela artiklar. Lägg gärna upp det viktiga
Citera
2019-06-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ja, någon, vem som helst, kunde ha gjort en anmälan. Men det är just det som är min poäng. Att först när en anmälan inkommer kan socialtjänsten agera.

Jo, men den politiker som talade om att det varit snack om det här i flera år erkänner ju samtidigt att han, trots att han har ett förtroendeuppdrag, inte kan lyfta sin lata röv från skrivbordsstolen och göra en orosanmälan. Totalt underkänt.
Citera
2019-06-05, 13:44
Medlem
Citat:

https://www.flashback.org/showthread...ed=1#p67771383

Göran Göransson, ordförande i barn- och utbildningsnämnden, KD, är självkritisk:
– Jag bor inte långt från familjen och hörde ofta rykten. Men på den tiden hade jag en annan roll i kommunen och jag utgick från att det fanns professionella medarbetare som kollade uppgifterna. I dag ångrar jag bittert att jag inte lyfte frågan långt tidigare.*

Vad i hela jävla helvete, liksom? Att "utgå ifrån", istället för att dubbelkolla, är det snabbaste och bästa sättet att begå enorma misstag.
Citera
2019-06-05, 13:52
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Citera är helt ok. T o m stycken. Men inte hela artiklar. Lägg gärna upp det viktiga

Jag har tidigare fått en varning för att ha citerat för mycket, och det var långt ifrån hela artikeln.
Inget illa om att jag fick varningen, den var säkert befogad.

Nåväl, för att återgå till tråden:
Här kommer lite mer info från proffessorn och barnläkaren Staffan Janson:

Utifrån vad Janson läst kommer barnen att få sociala problem och kontaktsvårigheter:

Citat:
Även om de hamnar i goda händer kan man räkna med att de kommer att ha den typen av problem väldigt länge.

"Väldigt länge" är ju klart bättre än för alltid. Så det finns hopp för barnen, enligt Janson - min reflektion.

Dock menar Janson att:

Citat:
Hela förskoleperioden är en extremt viktigt tid när barn är oerhört receptiva och har enorm förmåga att lära sig saker

Och den perioden har ju barnen missat.

Janson undrar vilken tillgång de hade till information om omvärlden.

Citat:
Sådant kan påverka hur svårt det blir för barnen att anpassa sig till samhället, enligt Staffan Janson.

Han tycker att rättsvårdande myndigheter måste ha ett bättre barnrättsperspektiv och är kritisk till att åklagaren lagt ner förundersökningen mot föräldrarna.
Han befarar att det kan betyda att vi aldrig får svar på hur det kunde hända.

Citat:
Om man gått vidare rättsligt hade man haft stora möjligheter att göra rättspsykiatriska undersökningar av föräldrarna.

Citera
2019-06-05, 14:07
Medlem
Citat:
Jag har tidigare fått en varning för att ha citerat för mycket, och det var långt ifrån hela artikeln.
Inget illa om att jag fick varningen, den var säkert befogad.

Nåväl, för att återgå till tråden:
Här kommer lite mer info från proffessorn och barnläkaren Staffan Janson:

Utifrån vad Janson läst kommer barnen att få sociala problem och kontaktsvårigheter:

"Väldigt länge" är ju klart bättre än för alltid. Så det finns hopp för barnen, enligt Janson - min reflektion.

Dock menar Janson att:

Och den perioden har ju barnen missat.

Janson undrar vilken tillgång de hade till information om omvärlden.

Han tycker att rättsvårdande myndigheter måste ha ett bättre barnrättsperspektiv och är kritisk till att åklagaren lagt ner förundersökningen mot föräldrarna.
Han befarar att det kan betyda att vi aldrig får svar på hur det kunde hända.

Barn är som mest formbara innan de börjar skolan också därför somliga barn får utökad tid på förskolan trots att föräldrarna inte arbetar eftersom föräldrarna inte förmår att fullt ut ge tillräcklig med stimulans. Det som formats under de tidiga barnaåren är svårt att förändra också därför barn som omhändertas eller adopteras efter en viss ålder har svårt att anpassa sig till ett nytt liv trots att de fått ett mycket bättre liv.
Citera
2019-06-05, 14:17
Medlem
Socialtjänsten signalerar att föräldrarna är högst olämpliga för barnen. Ändå vill man "återförena familjen så snart som möjligt": Hur hänger det ihop, kan jag fråga mig:

Citat: Barnen som har isolerats från samhället har inte fått träffa sin mamma och pappa sedan omhändertagandet den 29 augusti 2018, enligt HD och Sydsvenskans uppgifter. Så skadliga är föräldrarna för barnen, anser socialtjänsten. Samtidigt säger lagen att svenska myndigheter nu ska arbeta för att återförena barnen med föräldrarna – så fort som möjligt.

(Resten av texten nedan är bakom betalvägg).

https://www.hd.se/2019-06-04/foraldr...a-barnen-sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in