Citat:
Ursprungligen postat av
tardumej?
Tja... nu gör ju BVC obligatoriska hembesök, särskilt om du själv inte dyker upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Ja men det gäller ju bara spädbarn men jag tycker det är bra att det görs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Om man uteblir- väcker inte det frågor och viss oro hos bvc att det kan vara oegentligheter i familjen?
Citat:
Ursprungligen postat av
miss-serendipity
Det är inte annorlunda eller slappare nu.
BCV är en helt frivillig institution. Vill man så kan man säga till redan på BB att man inte vill ha kontakt med BVC. Då kommer BB-personalen inte att skicka journalerna vidare till BCV och BCV kommer inte skicka några kallelser eftersom de inte vet att ens barn existerar.
Det är många som förespråkar mer och strängare kontroll och övervakning av barn. Men det verkar inte vara så många som tänker på baksidan av det. Förutom den rent moraliska aspekten av att införa ett mer orwellianskt samhälle så kommer en sådan utveckling tveklöst också leda till fler felaktiga ingripanden. Socialtjänsten kidnappar redan idag mängder av barn på blotta misstanken eller på rena missuppfattningar. Mer kontroll och övervakning leder givetvis till mer sådant. Hade fosterbarnvården fungerat oklanderligt hade det kanske varit acceptabelt, men det gör den ju inte. Vi har redan haft en vanvårdsutredning som konstaterade att tusentals barn fick sin uppväxt raserad av myndigheterna.
Media, och givetvis Flashbacks moralriddare, gillar att förfasa sig. Men vad få verkar tänka på är att det finns en avvägning som måste göras. Omhändertar man alla barn där det finns minsta misstanke om oegentligheter så kommer man också krossa många familjer och rasera många barns uppväxter helt i onödan. Det finns alltså ett pris att betala. Och det är barnen som får betala. I värsta fall till och med era barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
När vi kontrollerat skolgången har vi förstått att det är mycket bättre än vi kunnat förvänta oss, säger han.
Jag kanske missuppfattar något men jag tolkar det citatet som att barnens hemskolning inte alls var så undermålig som det getts sken av i socialtjänstens utredning. I en normal värld hade det i sådana fall varit läge för lite självkritik, men varken socialtjänsten eller domstolsväsendet jobbar med självkritik så familjen kommer aldrig att få någon upprättelse för den saken.