2019-11-08, 18:33
Medlem
KIFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Freda barnen här. Snoka inte efter dem här. Låt dem vara.

Det är själva sakfrågan som är intressant. Hur barnen missade sin skolgång och hur föräldrarna manipulerat och myndigheter missat fakta. Finns något att lära sig här för många

Exakt. Kul om barnen lyckas bli nåt. Inte deras fel!
Citera
2019-11-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu startades ju utredning långt innan barnen omhändertogs föräldrarna hann ju hitta sociala aktiviteter som skytte en tid före de blev omhändertagna och att skaffa pass kanske tom. en tur till någon strand i Danmark för att ta kort att visa som bevis för resande

Precis! 😏
Citera
2019-11-08, 20:18
Medlem
loverlians avatar
Hur har dessa föräldrar försörjt sig och barnen,vad/var har dom jobbat med? Har dom släktingar här? Någon som känner igen dessa föräldrar över huvud taget?
I programmet från tv säger ju föräldrarna att dom gärna vill att barnen skall gå i svensk skola men detta rimmar illa i alla fall i mina öron då dom bedrivit sin så kallade hemundervisning. Alla normala svenskar vet ju att barn har skolplikt. Att dom döljer något är för mig uppenbart. Vad dom döljer är mer oklart. Kan ju vara mygelaffärer,spionage,olaglig sexuell aktivitet på något sätt eller egentligen vad som helst.
Undrar om 18-åringen som valde att bo kvar har något som helst socialt umgänge eller är med i någon aktivitet?
Vet att man inte skall döma folk efter medias rapportering men tror att här ligger en död gås begraven.Skall bli intressant att se vad utredningen visar.
Citera
2019-11-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Hur kom han in på den skolan där de kräver gymnasiebetyg?

Skolan gör undantag
"Behörighetskravet är genomgången gymnasieskola, gymnasiesärskola eller motsvarande. Du kan också vara behörig om du på annat sätt bedöms kunna tillgodogöra dig utbildningen"

Han kan ha kommit in med hjälp av arbetsprover.
Citera
2019-11-08, 21:28
Medlem
Patetisk journalistik, det ställdes inte en enda fråga om något av värde.

Jag antar att föräldrarna sagt att de inte får ställa frågor om de ”känsliga” bitarna, det borde de antingen sagt innan eller lagt ner hela projektet.

Istället lämnas vi med frågor om huruvida hundarna var på gården när polisen kom och en berättelse av pappan om hur det gick till när polisen tog tag honom.

Herregud vad patetiskt.
Citera
2019-11-08, 22:02
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:

Arbetsprover. Enligt uppgifter tidigare i tråden är det en utbildning som han bedriver på distans. Finns också uppgifter i tråden som hävdar att det är mamman deltar i utbildningen istället för sonen. Ni som eventuellt har uppgifter kring detta får gärna bekräfta el dementera.
Citera
2019-11-09, 00:10
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Well, troligen var det ungefär i mars (troligen ännu tidigare) som socialtjänsten började "avisera" till familjen att om de inte samarbetar i enn utredning (dvs tar emot hembesök, låter soc träffa alla barnen enskilt osv) så kommer de behöva gå in med ett LVU. När detta trots 6mån av försök inte hörsammats så slog de till med det där LVU:et...

Enligt denna artikel kopplas soc in i augusti... (https://www.expressen.se/kvallsposte...forsta-gangen/)

Januari 2018
Skatteverket inleder en utredning om familjens bosättning. Frågan är om föräldrarna bor i Sverige eller utomlands. Föräldrarna uppger att de vistas mycket utomlands men att de bor i Sverige. Skatteverket anser i ett första beslut att föräldrarna inte vistas i Sverige och avregistrerar hela familjen. När föräldrarna protesterar mot beslutet inleder Skatteverket en fördjupad granskning.

Mars 2018
Föräldrarna blir av Skatteverket uppmanade att visa upp samtliga familjemedlemmars pass. Handläggaren hade vid det laget upptäckt att barnen saknade pass. Några veckor senare visar föräldrarna upp helt nya pass utan stämplar.

Maj 2018
Skatteverket gör en orosanmälan till Ystads kommun. Skatteverket har kommit fram till att familjen vistas i Sverige men att inget av barnen gått i skola.

Augusti 2018
Ystads kommun har fått en ny skolchef. Istället för att som sin företrädare godkänna familjens ansökan om att låta barnen få undervisning genom en amerikansk onlineskola gör han en egen kontroll med skolan. Han får då veta av skolan att ingen av barnen är inskriven i skolan. Den 29 augusti tvångsomhändertas barnen och placeras senare i familjhem.

2 juni 2019
Sydsvenskan avslöjar att fem barn i åldrarna 4-18 år bosatta utanför Ystad tvångsomhändertagits och att de aldrig någonsin gått i svensk skola och hållits isolerade av föräldrarna.

30 oktober 2019
Ann-Marie Begler, tidigare chef för Försäkringskassan, offentliggör den utredning hon gjort på uppdrag av Ystads kommun, ”Till skydd för barnen”. Granskningen innehåller hård kritik mot kommunens tjänstemän och Socialtjänsten. Inom kort kommer ytterligare en granskning som gjorts av Skolinspektionen.”

....
Citera
2019-11-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvin31215
Som så här om det som föräldrarna ”säger” stämmer så är det fortfarande många frågor varför fick barnen aldrig gå i skolan och varför ett av barnen under utvecklat enligt tidningarna och att hundarna bara förändras över en dag tror jag inte i och med att en hund kan inte förändras bara så
Finns det något annat liknade fall i svergie/Europa förutom Josef fritlz

Vill ha eran syn på det fb vänner

Detta fallet är ju inte helt olikt:

(FB) Källarfamilj hittad, 7 personer isolerad i 9 år i Ruinerwold, Holland. 2019-10-13

Till skillnad från här gick Holländska myndigheter in direkt och grep förövarna. Det är för mig svårbegripligt att det inte hänt i detta fall...
Citera
2019-11-09, 11:37
Medlem
Riddars avatar
Flashback har blivit en enda djungel. Varför kan ingen moderator fästa relevant fakta samt dokument på förstasidan? Sökfunktionen är ju under all kritik, så att hitta det man söker efter här krävs ju att man är arbetslös och spenderar all tid framför datorn.

NÅGON vänlig som kan hänvisa till vilket inlägg där jag kan läsa dom?
Citera
2019-11-09, 11:43
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:

Jag har gått FHSK-kurs som krävde gymnasiebetyg, mot att jag (muntligen) lovade läsa in under året fick jag plats. Jag saknade iof enstaka kurser och inte ett helt liv. Men det finns ofta många sätt att ”meritera” till en sådan kurs.
Citera
2019-11-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Hur har dessa föräldrar försörjt sig och barnen,vad/var har dom jobbat med? Har dom släktingar här? Någon som känner igen dessa föräldrar över huvud taget?
I programmet från tv säger ju föräldrarna att dom gärna vill att barnen skall gå i svensk skola men detta rimmar illa i alla fall i mina öron då dom bedrivit sin så kallade hemundervisning. Alla normala svenskar vet ju att barn har skolplikt. Att dom döljer något är för mig uppenbart. Vad dom döljer är mer oklart. Kan ju vara mygelaffärer,spionage,olaglig sexuell aktivitet på något sätt eller egentligen vad som helst.
Undrar om 18-åringen som valde att bo kvar har något som helst socialt umgänge eller är med i någon aktivitet?
Vet att man inte skall döma folk efter medias rapportering men tror att här ligger en död gås begraven.Skall bli intressant att se vad utredningen visar.
Släkten förlorade kontakten redan när de bara hade 2 barn och trodde att de bodde i USA, de visste inte ens att de hade fler än de 2 första barnen
Citera
2019-11-09, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Vad jag har förstått jobbar de som frilansande fotografer.

Pappan verkar mest skum tycker jag. Skaffade de studsmattan efter att nyheten kom ut med att de hade försvagade muskler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in