Lite blandade kommentarer / svar på det Zoombo (och andra skriver:
Ville du sälja och bli av med bilen var det väl egentligen inte så dumt att det blev som det blev.
Någorlunda smidig inlösen av ett försäkringsbolag istället för femtitolv kulturberikare som tjatar om "sista pris kompis" eller vill byta mot en stulen Fiddy / billjud är en bra deal om man är ute efter att få iväg bilen till ett rimligt pris. Särskilt som du kan plocka av batteri och stereo o d utan det påverkar ersättningen.
Sedan förstår jag mycket väl tänket att varför skrota en vettig bil. Jag får själv spader på mina svartskrotande bekanta som kör iväg relativt fräscha bilar för att de tjänar en femhundring eller två mer på att skrota dem... SAMTIDIGT som de prompt ska hålla liv i någon 30 år gammal fallfärdig volvo / mercedes som drar en liter milen utan katalysator, "För den är ju skattebefriad och då lurar man staten på pengar höhöhö"...
När det gäller att det ska sitta rätt däck för säsongen på vid inlösen så undrar jag om de verkligen är så noga på det. Jag kör t ex runt på dubb fortfarande. Helt enkelt för att sommarsvålarna är sopslut, corden framme t o m, och det känns ovärt att lägga tid och energi på sommardäck när bilen ändå inte går igenom besiktningen... Ska jag då ställa mig och trots allt byta till däck det kan bli punka på när som helst för att det SKA vara sommardäck på sommaren om någon kör på mig och det blir ett försäkringsärende av det hela?
I just ditt fall, om det nu var två månader sedan det hände, dvs i slutet på Mars, kan du ju köra en rövare om att det faktiskt satt vinterdäck på när olyckan skedde och det är bilen som den stod då som de ska lösa in, inget annat! (Sedan tror jag på fullt allvar att de öht INTE kommer att jiddra om den saken på en tjugo år gammal standardbil!)
Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Det jag inte fattade var att dom inte tog mitt bud då det blivit billigare för dem, FB brukar annars vara väldigt måna om att hitta den för dem billigaste lösningen.
Min teori är att de har blivit en smula trötta på folk som bara vill ta ut pengarna och sedan åker runt och skiter i att det blev en buckla på dörren / kofångaren /framskärmen... Försäkringsbolagen känner ju också av läget att det kostar rent vansinniga summor att fixa till småskador som egentligen inte nämnvärt stör bilens funktion.
Dessutom kan det ligga ekonomi i det hela också. Betalar de ut pengarna för reparation är ju de pengarna borta för gott... En bil de löser in får de väl tillbaka åtminstone en del pengar på genom avtal med skroten. Det gäller ju mera nyare och dyrare bilar man faktiskt kan plocka reservdelar av då... Men sättet att tänka kanske sipprar ner till skruttbilarna också?
Apropå tänk, så kanske de rentav har någon agenda att få bort gamla bilar från marknaden till förmån för nyare och trafiksäkrare bilar. Det är trots allt vid personskador som ersättningarna drar iväg och blir rejält dyra för bolagen.