• 1
  • 2
2019-05-25, 17:30
Medlem
zoombos avatar
Har blivit påbackad på min halvförsäkrade bil och försäkringsbolaget vill lösa in bilen. Ingen stor skada, bara en dörr som behöver bytas och bilen är riktigt fin i övrigt. Lite konstigt, bilen är värderad till 15' och det kommer jag att få från dem om jag vill. OK, men säg att jag i stället får 10' och behåller bilen kontrade jag med. Nä, då får du bara 5' tyckte dom. Jamen det blir ju en bättre affär för er om jag får 10'? Nej, vi bjuder 5' och det är inte förhandlingsbart. Jaha. Då kommer jag att låta dom lösa in den.

Det är en Toyota från -98 så den har knappast attraktiva delar men det finns en del som jag gärna tänker plocka bort eller byta ut - men får jag det?

Stereon t ex. Tror jag inte dom gnäller om. Men hur är det med däcken som sitter på bilen? Dom är nästan nya och jag har ett par sunkiga vinterdäck liggande. Skulle det bli livat om jag bytte till dem? Batteriet samma sak, det är nästan nytt - men jag har ett mindre fräscht som jag tänkte skicka med bilen.
Jag menar - bilen ska ju ändå skrotas så varför skulle dom bry sig om detta? Dom har inte värderat den mer än att dom har kollat på Blocket vad motsvarande bilar kostar och dom han knappast koll på detaljer som däck etc. - togs inga kort på dem vid skadebesiktningen.

Så...vad gäller?
Citera
2019-05-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har blivit påbackad på min halvförsäkrade bil och försäkringsbolaget vill lösa in bilen. Ingen stor skada, bara en dörr som behöver bytas och bilen är riktigt fin i övrigt. Lite konstigt, bilen är värderad till 15' och det kommer jag att få från dem om jag vill. OK, men säg att jag i stället får 10' och behåller bilen kontrade jag med. Nä, då får du bara 5' tyckte dom. Jamen det blir ju en bättre affär för er om jag får 10'? Nej, vi bjuder 5' och det är inte förhandlingsbart. Jaha. Då kommer jag att låta dom lösa in den.

Det är en Toyota från -98 så den har knappast attraktiva delar men det finns en del som jag gärna tänker plocka bort eller byta ut - men får jag det?

Stereon t ex. Tror jag inte dom gnäller om. Men hur är det med däcken som sitter på bilen? Dom är nästan nya och jag har ett par sunkiga vinterdäck liggande. Skulle det bli livat om jag bytte till dem? Batteriet samma sak, det är nästan nytt - men jag har ett mindre fräscht som jag tänkte skicka med bilen.
Jag menar - bilen ska ju ändå skrotas så varför skulle dom bry sig om detta? Dom har inte värderat den mer än att dom har kollat på Blocket vad motsvarande bilar kostar och dom han knappast koll på detaljer som däck etc. - togs inga kort på dem vid skadebesiktningen.

Så...vad gäller?
Att bilen blir inlöst innebär inte med säkerhet att den skrotas, den kan säljas vidare till någon verkstad som tar den som eget "projekt" eller till någon skola som gör iordning den. Skillnaden mot att göra iordning den till nuvarande ägare är att det för dessa inte är någon direkt brådska, den skruvas i på stunder då inget annat är inbokat.

Har du försökt att förhandla dig till att behålla bilen mot en reducerad ersättning? Brukar vara fullt möjligt, men sällan lönsamt för kunden om inte denne avser att åtgärda skadan själv alternativt använda bilen utan att skadan repareras.
Citera
2019-05-25, 18:28
Medlem
zoombos avatar
Ja jag tyckte ju att 10' och att jag behåller bilen var en bra uppgörelse men dom var stenhårda: 5' får du. Då blev det inte intressant för jag får max ut 15' med om jag fixar den.

Jo, den skrotas säger dom. Bilar i denna ålder och prisklass är inte intressanta för dem.

Men frågan är ju om dom kommer att gå i taket om jag byter däck och annat?
Citera
2019-05-25, 18:37
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Så...vad gäller?
Jag hade tagit dom pengarna och köpt en dörr för 300 kr och bytt den sedan sålt bilen en Toyota är lätt såld och det blir en vinst för dej
Citera
2019-05-25, 18:46
Medlem
Bolaget kanske säljer vidare bilen till afrika ?
Citera
2019-05-25, 19:56
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:

du tar en risk om du byter till ruttna vinterdäck eftersom vi har maj, och de skulle isåfall vara olagliga.

närmast riskfritt, jag vet flera som gjort så, men inte helt utan risk trots allt.
Citera
2019-05-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
du tar en risk om du byter till ruttna vinterdäck eftersom vi har maj, och de skulle isåfall vara olagliga.

närmast riskfritt, jag vet flera som gjort så, men inte helt utan risk trots allt.
Nåja, vinterdäcken är bara olagliga om det är dubbdäck.
Citera
2019-05-25, 20:15
Moderator
Citat:
Ja jag tyckte ju att 10' och att jag behåller bilen var en bra uppgörelse men dom var stenhårda: 5' får du. Då blev det inte intressant för jag får max ut 15' med om jag fixar den.

Jo, den skrotas säger dom. Bilar i denna ålder och prisklass är inte intressanta för dem.

Har de värderat bilen med sakerna som sitter på just nu?
Om inte så har ju de inte en aning om vad som eventuellt sitter på eller hur den ser ut. Batteriet, ta tillvara på det, däcken, samma sak. Tror inte att de bryr sig övht.
Citera
2019-05-25, 21:20
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag hade tagit dom pengarna och köpt en dörr för 300 kr och bytt den sedan sålt bilen en Toyota är lätt såld och det blir en vinst för dej

En dörr kostar runt tusenlappen + frakt men då är den helt ren. Sen måste man hitta en i samma färg annars blir det dyrt och även om jag fixar detta så får jag knappt ut vad FB erbjuder mig så varför skulle jag? Dessutom kan jag behålla vinterdäck och annat.

Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Bolaget kanske säljer vidare bilen till afrika ?
Skulle Sveriges största försäkringsbolag sälja bilar till Afrika?

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Klart vinterdäck är olagligt nu (det är dubbdäck) men so what om bilen ska skrotas...och enda körningen för min del blir från huset till verkstan.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har de värderat bilen med sakerna som sitter på just nu?
Om inte så har ju de inte en aning om vad som eventuellt sitter på eller hur den ser ut. Batteriet, ta tillvara på det, däcken, samma sak. Tror inte att de bryr sig övht.

Dom har inte ens sett bilen utan verkstan har tagit kort på skadan och fått en bedömning av bilens helhetsskick. Men jag har ju ingen aning om hur detaljerad rapport dom har fått..
Citera
2019-05-26, 01:05
Medlem
killawifes avatar
Normalt sett så får man kohandla med försäkringsbolaget om man vill plocka delar. de brukar inte bry sig så länge man ersätter dem med andra saker. Stereo, alu-fälgar , extraljus och dylikt räknas som extrautrustning och ingår normalt inte i bilen och har inget med deras värdering att göra så du kan plocka dessa och skruva dit några junkfälgar.
Citera
2019-05-26, 03:02
Medlem
Citat:
En dörr kostar runt tusenlappen + frakt men då är den helt ren. Sen måste man hitta en i samma färg annars blir det dyrt och även om jag fixar detta så får jag knappt ut vad FB erbjuder mig så varför skulle jag? Dessutom kan jag behålla vinterdäck och annat.

Hur känslig är du och hur ont om pengar har du då? Personligen hade jag hemskt gärna stoppat 4000 i fickan i utbyte mot att ha en annan färg på dörren på min gamla skruttomobil om den rullar och går och funkar att besikta precis som vanligt i ö.
(Men visst, får du 15000 kalla av försäkringsbolaget är nog det det bästa du kan göra rent ekonomiskt...)
Angående vad du vill plocka av så är det nog tvärlugnt. Det är så små pengar i sammanhanget för bolaget att de inte ens orkar bry sig. Även om du tycker att batteriet och däcken är relativt nya så har de varit ute på vägen och rullat och är begagnade och inte värda så stora summor trots allt. Det moderna konsumtionssamhället i ett nötskal, det kostar mer pengar att engagera personal att ta reda på det som kan återvinnas än en snabb affär med en skrot de har avtal med...
Citera
2019-05-26, 09:00
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Hur känslig är du och hur ont om pengar har du då? Personligen hade jag hemskt gärna stoppat 4000 i fickan i utbyte mot att ha en annan färg på dörren på min gamla skruttomobil om den rullar och går och funkar att besikta precis som vanligt i ö.
(Men visst, får du 15000 kalla av försäkringsbolaget är nog det det bästa du kan göra rent ekonomiskt...)
Angående vad du vill plocka av så är det nog tvärlugnt. Det är så små pengar i sammanhanget för bolaget att de inte ens orkar bry sig. Även om du tycker att batteriet och däcken är relativt nya så har de varit ute på vägen och rullat och är begagnade och inte värda så stora summor trots allt. Det moderna konsumtionssamhället i ett nötskal, det kostar mer pengar att engagera personal att ta reda på det som kan återvinnas än en snabb affär med en skrot de har avtal med...

Jag har redan för många bilar och denna var föremål för försäljning redan innan detta hände. Det som grämer mig är att en så pass fin bil i övrigt skrotas för denna struntsak.
Batteri och stereo är det nog inget bolag som opponerar sig mot, däremot är jag mer osäker på däcken. Hade det varit sommardäck så...men sunkiga vinterdäck?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in