Citat:
Ursprungligen postat av
Bellsiii
Insett att livet handlar om att överleva, inte om att må bra. Problemet för många som upplever psykisk ohälsa är att de förväntar sig att allt skall vara bra och att man ska må prima jämt - detta kommer aldrig uppfyllas helt. Livet handlar som sagt om att överleva och att njuta av måltiden man får samt den sköna sängen man får sova i etc. Förr i tiden jobbade man ständigt förutom då man sov eller åt. Tänka sig hur mycket lättare vi har det idag. Ändå är man så olycklig. Kanske saknas en meningsfullhet och ett syfte när allt annat serveras på ett silverfat åt en.
Tänk lite på detta
Det är just den där janteattityden du ger prov på i ditt inlägg om att "men på tänk på hur andra har det" som jag fått inbankat i skallen sedan barnsben och fått mig må värre än skit. "Från vaggan till graven". Det är sådant som gör mig deprimerad. Men det är väl bara jag som kände mig träffad av ditt inlägg antar jag. My bad.
Men nog om politik. Trött på skiten. Däremot tänker jag oerhört mycket på hur folk hade det förr. Var det verkligen så illa? Är det verkligen på grund av att vi är bortskämda som du tycks antyda som vi mår dåligt idag trots att du kanske menar att vi inte ska vara olyckliga på grund av vår levnadsstadard idag? Ja. Det saknas en meningsfullhet. Det har du rätt i. Men inte på grund av något silverfat. Det silverfatet innehåller ändå bara tomma kalorier. Det där vissa menar vi är så bortskämda med idag? Behöver vi verkligen allt det där? All den här teknologin. Den förslavar oss. Sakta men säkert. Ett steg i taget. Men jag är ingen bakotsträvare eller "teknofob". Jag ser snarare utvecklingen som ett dubbeleggat svärd.
Och livet handlar nog främst om lyckan att få överleva. Lyckan att åstadkomma något och känna att man bidrar. Man är med liksom. Så visst handlar det ändå också om en gnutta lycka allt. Sann gemenskap med människor man verkligen trivs med och håller av och inte denna skenheliga, påtvingade, sossiga fejk-gemenskapen och "solidaritet". Och "folksjälen"? Vad fan är ens det? Seriöst. Vad? Så himla löjligt.
Det var allt. Fred.