2019-10-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
man försöker lära sej av sina misstag , så man slipper samma i framtiden

ja men har gjort samma misstag nu flera gånger känns som jag inte lär mig av mina misstag
Citera
2019-10-18, 15:04
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
man försöker lära sej av sina misstag , så man slipper samma i framtiden
Misstag och misstag. Kommer satsa järnet igen om tillfälle ges. Att det gick åt helvete. Att jag inte kunde hantera det. Men bra. Så lär man sig till nästa gång. Att man inte dör av det.
Citera
2019-10-18, 15:05
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 866597
ja men har gjort samma misstag nu flera gånger känns som jag inte lär mig av mina misstag
Ok? Vad för misstag?
Citera
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
ett liv utan lidande ? du verkar då verkligen leva i din bubbla
klart du får uppleva lidande , livet går liksom upp och ner , utan lidande i bland så ser du inte heller lyckan när den kommer .
Nej, smärta går upp och ner och det kan man i princip inte fly ifrån, smärta ska inte förväxlas med lidande. Det går att uppnå frigörelse från lidande, det är det bland annat buddhism kan lära oss, men då måste man vara villig att framförallt lära sig att meditera för det första och sluta jaga flyktig tillfredsställelse som att klättra i grottor för att anse sig kunna vara lycklig.
Citat:
det du snackar om är att bara leva utan att vara särskillt medveten
typ en zombie i mina ögon.
Jag förstår att du ser det så med din definition av lycka, men jag gör roliga saker ofta, jag har klättrat i berg, jag har lagat god mat åt människor, jag har träffat många jag har tyckt om och fortfarande gör, men dessa aktiviteter, händelser eller människor har inte gjort mig lycklig för att dessa saker är antingen inte i mitt liv just nu eller har försvunnit ur mitt liv.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 866597

jodå du kan , i bland åker man på samma vända några ggr , sen sitter det där .
Citera
2019-10-18, 15:08
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nej, smärta går upp och ner och det kan man i princip inte fly ifrån, smärta ska inte förväxlas med lidande. Det går att uppnå frigörelse från lidande, det är det bland annat buddhism kan lära oss, men då måste man vara villig att framförallt lära sig att meditera för det första och sluta jaga flyktig tillfredsställelse som att klättra i grottor för att anse sig kunna vara lycklig.

Jag förstår att du ser det så med din definition av lycka, men jag gör roliga saker ofta, jag har klättrat i berg, jag har lagat god mat åt människor, jag har träffat många jag har tyckt om och fortfarande gör, men dessa aktiviteter, händelser eller människor har inte gjort mig lycklig för att dessa saker är antingen inte i mitt liv just nu eller har försvunnit ur mitt liv.
Ja. Precis. Har mediterat i flera år tro det eller ej. Men jjujju kom in och knullade min fina balans. Haha. Vad fan då.
Citera
2019-10-18, 15:10
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
jodå du kan , i bland åker man på samma vända några ggr , sen sitter det där .
Ja. Men vad fan. Om du alltid kör ner i diket. Kanske det är dags att tänka om?
Citera
2019-10-18, 15:10
Bannlyst
Citat:

ja du får leva som du vill , men det passar inte alla

det jag vet är att mitt liv har då rullat på väldigt lätt och lyckligt under riktigt långa tider
kan inte klaga igentligen

det är just nu , det som ställer till det rejält i mitt liv
en tid som man måste försöka ta sej igenom med livet i behåll
sedan vänder det mot nått bättre
Citera
2019-10-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystos
Nä, o vill du meditera för att bli andlig kommer detta ej heller va passivitet, inte om du gör d rätt iaf, utan nåt jävligt aktivt o svårt.

Krishnamurti (känd andlig lärare) frågade en rolig grej till en nisse som satt på arslet o mediterade o gjorde andningsövningar dagarna i ända:

- gör det dej lycklig att sitta här o meditera o andas varje dag?

- det vet jag inte förrän ja blir andlig? sa nissen

- hoppas du är lycklig redan nu, för dessa övningar kommer inte göra dig andlig, svarade K

Du kanske ska läsa mer om Buddha o hur han fann den ”gyllene medelvägen” mellan aktivitet o passivitet.

Det gjorde mig nästan lite glad att du tog hem det här så fint på slutet. Trots att jag är nere gjorde det mig lite glad. Du försökte inte heller köra någon slug härskarteknik utan gick rakt på och de tycker jag var bra. För mig blir du därför dagens människa som gjorde min dag. ❤️

(Sen förstår jag ju att det finns de här som hittat sina egna, fungerande metoder. Vill man inspirera andra så tror jag dock att man måste tänka minst lika mycket på just hur man beskriver sin metod som på själva metoden i sig. Man kanske måste ta utgångspunkt i andras unika erfarenheter och visa äkta empati, empatin får inte vara falsk eller uppfattas som falsk heller. Annars blir man lätt uppfattad som både charlatan och självhjälpsguru tror jag. Och man måste kunna ta feedback på det man försöker lära ut. Inte gå i taket så fort man blir ifrågasatt.)

Ja det var lite från mig i mitt källarhål. Men jag är kanske dagens idiot nu.
Citera
2019-10-18, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
Ja. Men vad fan. Om du alltid kör ner i diket. Kanske det är dags att tänka om?

haha , alltid kör i diket ?? nej du
bara just nu det inte är så bra , första gången i mitt liv det är så här dåligt
utarbetad och värk drar ner måendet en hel del . .
Citera
2019-10-18, 15:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
ja du får leva som du vill , men det passar inte alla

det jag vet är att mitt liv har då rullat på väldigt lätt och lyckligt under riktigt långa tider
kan inte klaga igentligen

det är just nu , det som ställer till det rejält i mitt liv
en tid som man måste försöka ta sej igenom med livet i behåll
sedan vänder det mot nått bättre

Återkom när det har vänt till nått bättre så kan vi diskutera lycka igen och om du har blivit lycklig då, om du inte är lycklig då rekommenderar jag att du lånar mitt koncept.
Citera
2019-10-18, 15:16
Bannlyst
Citat:
Återkom när det har vänt till nått bättre så kan vi diskutera lycka igen och om du har blivit lycklig då, om du inte är lycklig då rekommenderar jag att du lånar mitt koncept.

jag är rätt lycklig i dag , fast det är en rätt eländig dag här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in