2019-05-05, 12:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Läser man om allt skit som händer i Märsta här på Flashback så får man intrycket av att det är en no-go-zone och ett av stockholmsområdets värsta områden:

https://www.flashback.org/sok/Märsta

Har dock aldrig besökt Märsta själv trots att jag är infödd stockholmare, så jag kanske inte ska säga något.

Inte ens i områden där det pågår öppet krig (t ex i Syrien), så blir alla drabbade hela tiden. Så man kan inte definera no go-zone som platser där vita omedelbart blir avrättade. En bra definition är att blåljuspersonal blir angripna, och att de angriper brevbärare och fastighetsskötare. Platser där de med statens våldsmonopols goda minne kan kasta sten på, råna och driva bort rapporterande journalister. Platser där Sveriges lagar lite mjukt har upphört att gälla.
Citera
2019-05-05, 13:40
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Okej. Enligt samma resonemang är ålderskategori också onödigt att uttala.

Det är det å andra sidan inte då det finns en del tyngre kriminella som är lite äldre men som fortfarande rör sig i Valsta. Har förekkommit incidenter då någon av ungdomarna har hamnat i bråk i skolan och då har de direkt kunnat ringa sina äldre kontakter som då dyker upp eftersom de inte har någonting vettigt att göra på dagarna. Ofta utnyttjas de yngre av de äldre för diverse narkotikalangning eller vapenlangning då de vet att de inte kommer att straffas lika hårt eller att det faller under åtalsunderlåtelse.
Citera
2019-05-05, 13:47
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det är det å andra sidan inte då det finns en del tyngre kriminella som är lite äldre men som fortfarande rör sig i Valsta. Har förekkommit incidenter då någon av ungdomarna har hamnat i bråk i skolan och då har de direkt kunnat ringa sina äldre kontakter som då dyker upp eftersom de inte har någonting vettigt att göra på dagarna. Ofta utnyttjas de yngre av de äldre för diverse narkotikalangning eller vapenlangning då de vet att de inte kommer att straffas lika hårt eller att det faller under åtalsunderlåtelse.

Så det var relevant att kalla dem ungdomar eftersom de inte alla är ungdomar?

Tror inte vi kommer någonstans
Citera
2019-05-05, 13:59
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Så det var relevant att kalla dem ungdomar eftersom de inte alla är ungdomar?

Tror inte vi kommer någonstans

Jag kallade dem ungdomar eftersom det är ungdomar som hänger i Valsta centrum på kvällar och nätter. Sen finns det självfallet äldre människor som skapar otrygghet som bor i Valsta men det är sällan dessa som står och "hänger" utanför centrumet på kvällar och helger.

Du tyckte att det var onödigt att nämna ålderskategori eftersom jag inte nämnde ursprung. De flesta vet redan ursprunget, de flesta, skulle jag hävda, vet inte hur gamla de personer är som skapar en otrygghet i Valsta. Det är små skitungar, inte äldre, tyngre kriminella.
Citera
2019-05-05, 14:33
Medlem
Jag är infödd Märsta snart 40 år tillbaka och jag säger att de ha alltid varit så. Kommer ihåg en tid när Märsta hade extrem mycket ny nazister, bland annat dom nazist gängen som kniv hugg på folk. Dom gjorde en dokumentär hur de var på 90 talet. Jag tro de hette "På okänd mark". Rätta mig om jag ha fel.

Sen jag är inte rädd gå runt omkring. Eftersom man var själv en buse. De finns för många gäng som ha flyttat hit. De är inte som förr. Förut kände man varandra, vilka busar och etc. Nu är de nytt folk som ha flyttat hit, mkt ifrån rågsved och tensta. Visst dom ungdommarna är runt valsta centrum, men de är alltid dom äldre som ha lockat till de snabba livet.

Krigszon? Nja, då var de värre på 90 talet. Men de kan bli en ny fittja, om de fortsatte segrationen fortsätter. Nu påbörjar en gentrifiering av Valstavägen, som ha varit mest okändaste gatorna i Märsta. Där ha hänt en massa saker. Hembla påbörjar en renovering, där dom kommer höja hyran till de dubbla. Sen jag tro den marken där Valsta skolan (där dom fick lägga ner på grund av gäng rekryteringarna) att delar av polisen kommer nog flytta dit. De bli som en ny södertälje.
Citera
2019-05-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Tror det är för att jag bokstavligen inte är rädd för att dö, många säger det men jag menar det verkligen. Jag brukar gå förbi blattegäng ofta på kvällarna och tittar dom i ögonen utan problem eller rädsla, inte av provokation utan typ som en "tjena". Vet många som är livrädda och tar omvägar eller bara snabbt går förbi såna gäng.
Där har vi det. Dom ser att du inte är ett offer utan kan utan problem möta deras blickar. Tittar du ner i marken och skyndar på promenaden när du möter dom så osar det rädsla och enkelt offer.
Citera
2019-10-07, 05:54
Medlem
Explosion och 20 bilar i brand i Märsta

En detonation har skett vid en frisersalong i Märsta och ungefär 20 bilar har brunnit på tre ställen i närheten.
Flera personer ringde och larmade polisen om en explosion i centrala Märsta strax innan 02 natten mot måndag.

– De sa att de hört en hög explosion och vi kan konstatera att det skett en detonation av någon form vid en entrédörr till en frisersalong, säger polisens vakthavande befäl Sylvia Oldin.
Citera
2019-10-07, 22:17
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Explosion och 20 bilar i brand i Märsta

En detonation har skett vid en frisersalong i Märsta och ungefär 20 bilar har brunnit på tre ställen i närheten.
Flera personer ringde och larmade polisen om en explosion i centrala Märsta strax innan 02 natten mot måndag.

– De sa att de hört en hög explosion och vi kan konstatera att det skett en detonation av någon form vid en entrédörr till en frisersalong, säger polisens vakthavande befäl Sylvia Oldin.

Se separat tråd på brottsforumet. Läs även min samamnfattning av vad en rad Märstabor (av vilka de allra flesta inte vill uppge sina namn) berättar då en reporter från finska Helsingin Sanomat kommer på besök.

(FB) Kraftig explosion i Märsta 2019-10-07
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006264292.html
Senast redigerad av Ördög 2019-10-07 kl. 22:20.
Citera
2019-12-03, 15:59
Medlem
Kriminelle David Hoffman körde in i sporthall i Märsta

Mannen som körde heter David Hoffman och har rötter i Liberia. Han dömdes 2014 till 8 år i fängelse för mordförsök efter att ha skjutit en man i huvudet men släpptes tidigare trots att han inte uppför sig i fängelset. Hoffman är också dömd för våldtäkt. Hans syster har dömts för att vara en medbrottsling i ett gängmord.

29-åringen beskrivs som en känd våldsbrottsling och efter lördagens ramning har säkerhetspolisen kopplats in på ärendet. Ärendet klassas som en så kallad särskild händelse, vilket frigör resurser, och han är nu skäligen misstänkt för mordförsök.

Nu framkommer dock uppgifter om att det hela kan ha rört sig om ett misslyckat terrordåd. David Hoffman bar på ett brev där afrikanen skrivit att ”folk ska dö” och den döde terrorledaren Usama bin Ladin ska ha nämnts. Förutom brevet shade Hoffman även ha riggat gaspedalen med bilbatteri och kablar.

https://petterssonsblogg.se/2019/12/...kpyrnOlB-blRYg
Citera
2019-12-31, 09:57
Medlem
Skärpt straff för mord på skolkamrat i Märsta

Det var i början av februari som en 15-årig pojke försvann från sin skola i Märsta, norr om Stockholm. En dryg vecka senare hittades han död utomhus i ett skogsområde. Pojken hittades efter att den unga mannen berättat för en annan kompis att han hade dödat skolkamraten genom att strypa honom.
Tonåringen har själv uppgett att han är 16 år, men hovrätten anser att han sannolikt är 18 eller äldre, vilket en åldersbedömning som åklagaren har åberopat visat. Han har själv medgett det faktiska stryptaget på pojken, men sagt att han inte hade uppsåt att döda 15-åringen.

Hovrätten kommer till skillnad från tingsrätten fram till att gärningen begicks med uppsåt, varför fängelsestraffet skärps med ett år.
Citera
2020-11-14, 11:36
Medlem
Nya attacker efter polisens krafttag mot kriminella i Märsta

Polisens krafttag mot Märstanätverket har utlöst motangrepp från kriminella.

Stora drog- och vapentillslag besvaras med bilbränder och attacker mot kommunens byggnader.

Indraget socialbidrag
Enligt Aftonbladets uppgifter har insatsen från lokala myndigheters sida bland annat handlat om att dra in socialbidrag till kriminella och deras familjer.
– Vi trappar upp våra insatser mot det här kriminella nätverket men samtidigt så kräver vi då att exempelvis kommunen också gör sin del, säger Martin Wallin.
– Och det kan ju exempelvis vara att man ser över vem som får försörjningsstöd.
Men de senaste veckorna har insatserna mötts av motstånd – i form av skjutningar, bilbränder, attacker mot polisbilar, skadegörelse och försök till mordbrand, enligt polisen.
– De första reaktionerna på det här såg vi helgen vid månadsskiftet, säger Martin Wallin.
Det var då en kula sköts mot fönstren på ett så kallat trygghetscenter i Märsta centrum, där bland annat säkerhetspersonal, polis räddningstjänst och skuldrådgivare arbetar. Ingen kom till skada och kulan, som satt i ett fönster, upptäcktes först senare.
– Då hade vi kört en lång insats med hög närvaro och mycket kontroller. Och efter det så såg vi att det började hända saker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...Lnt8-WsvoHKNyg
Citera
2023-03-24, 07:29
Medlem
spoilers avatar
"Sigtuna kommun är topp 3 när det gäller andel av befolkningen som har utländsk bakgrund."

https://www.marsta.nu/startsidan/sto...ndsk-bakgrund/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in