• 1
  • 2
2019-05-02, 12:16
Medlem
Enligt psykologin existerar ingen objektiv verklighet, istället har varje människa ett unikt perspektiv. Om varje människas syn på verkligheten (perspektiv) är unikt så borde detta innebära att det är subjektivt. Så om vårt medvetande är subjektivt, vad är då dess syfte?
Citera
2019-05-02, 12:23
Avstängd
XX-Ambars avatar
Det innebär bland annat att du får en anledning till att skapa en tråd som denna.
Citera
2019-05-02, 14:01
Medlem
Du får ta och fråga Gud om du vill ha ett svar.
Citera
2019-05-02, 14:22
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Du får ta och fråga Gud om du vill ha ett svar.

Tänk om Gud och medvetande är samma sak då?

Svaret kanske finns inom TS själv!
Citera
2019-05-02, 14:49
Medlem
Du ställer frågan med antagandet att alla egenskaper i en varelse har ett förutbestämt syfte men i själva verket är det väl så att ett, i varierande grad, visst mått slump existerar? Att vi skapade oss ett medvetande har gynnat oss vid problemlösning, konkret och abstrakt tänkande, att påverka (manipulera) vår omgivning och en otrolig massa fler aspekter men att det skulle finnas en tanke bakom det snarare än slump och kaos lär nog inte vara fallet. Om man är deist, alltså religiös, kan jag tänka mig att man gör detta antagande då den världsbilden utgår från skaparen och skapelsen.

Jag tänker villigt göra bort mig nu och säga att jag tillskriver "the Stoned Ape Theory" en del trovärdighet även fast jag erkänner att jag inte är påläst nog att uttala mig i frågan. Detta gör jag för att ge exempel på hur slumpen spelar in iallafall i teorin. Kort sagt påstår bröderna Terence och Dennis McKenna, i skiftande grad, att vi som köttätande, jagande apor tvingades ner från träden i jakt på boskap vilket satte oss i kontakt med psilocybin-svamp som gärna växer runt kodynga. Dessa svampar expanderar medvetandet men också verkar de re-/generera hjärnceller. Detta, tror vissa, kan ha bidragit en hel del till att våra hjärnor dubblade i storlek inom loppet av två miljoner år. Sen har en massa annat, mer vetenskapligt underbyggda, faktorer spelat in såsom tillagning av kött osv.

Men ett kort svar utan invändningar på frågeställningen hade varit att ett mer utvecklat och slipat medvetande bör ha hjälpt människan att överleva och skapa förutsättningar att fortplanta sig samtidigt som att inte vara medveten och skärpt har varit till en stor nackdel. De precisa faktorerna lär bland en massa annat ha varit riskbedömning, social kompetens, empirism, rationellt tänkande osv.
Citera
2019-05-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Intressant tanke, det skulle innebära att medvetande är en fundamental egenskap. Därifrån är inte steget långt till att säga att Gud finns i allting, d.v.s. allting har medvetande. Detta skulle kallas panpsykism. Googla gärna Masuro Emoto om du vill fundera vidare.
Citera
2019-05-02, 15:44
Medlem
Syftet med medvetande är att kunna förutse och undvika faror och att kunna kommunicera och samarbeta med varandra. Evolutionärt har det visat sig vara en oerhört effektiv egenskap.
Citera
2019-05-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

Svaret kanske finns inom TS själv!

Varit i liknade tankebanor på syra, att vi alla är en del av ett större medvetande.
Citera
2019-05-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Syftet med medvetande är att kunna förutse och undvika faror och att kunna kommunicera och samarbeta med varandra. Evolutionärt har det visat sig vara en oerhört effektiv egenskap.
Det du talar om kallas inom psykologin för olika beteenden, så du menar att vårt medvetande är uppbyggt av olika beteenden.

Förstår jag dig rätt?
Citera
2019-05-02, 20:08
Medlem
Syftet med medvetandet är självreflektion. För att kunna resonera om oss själva och sätta oss i ett sammanhang så behöver vi ha en världsbild där vi själva finns med. Saker runt omkring oss kan vi se och höra, men av vårt inre kan vi bara ha en självbild. När vi ser oss själva i hjärnans virtuella spegel så ser vi en medveten varelse. Eftersom vi kan läsa våra egna tankar så ser vi en varelse som tänker osv. Medvetandet existerar genom vår självbild, annars inte. Det är också därför det aldrig går att hitta något medvetande om vi lyfter på skalpen och undersöker någon annans hjärna.
Citera
2019-05-03, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Syftet med medvetandet är självreflektion. För att kunna resonera om oss själva och sätta oss i ett sammanhang så behöver vi ha en världsbild där vi själva finns med. Saker runt omkring oss kan vi se och höra, men av vårt inre kan vi bara ha en självbild. När vi ser oss själva i hjärnans virtuella spegel så ser vi en medveten varelse. Eftersom vi kan läsa våra egna tankar så ser vi en varelse som tänker osv. Medvetandet existerar genom vår självbild, annars inte. Det är också därför det aldrig går att hitta något medvetande om vi lyfter på skalpen och undersöker någon annans hjärna.
Om medvetandet existerar genom vår självbild så blir ju frågan vad består vår självbild av. Kan du svara på den frågan? Det skulle föra oss ett steg närmare svaret på frågan i tråden.
Citera
2019-05-03, 02:16
Medlem
BrunoBoltons avatar
Liv skiljer sig inte på något avgörande sätt från död materia, förutom just medvetandet. 99,99999 % av allting har troligtvis inget medvetande. Vad är syftet med det...?
Allting behöver inte ha ett syfte. Ett medvetande "kostar" så lite att ha att evolutionen inte funnit det nödvändigt att göra oss helt zombies. Men ungefär 98,99999 % av vad som händer i våra kroppar är vi omedvetna om. 70 % av vår DNA i våra kroppar tillhör e coli-bakterier.
Det där lilla du pratar om är småpotatis, no big deal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in