2019-05-07, 16:17
  #61
Medlem
ShouldBeFines avatar
Jag investerade allt jag hade vid $3.3-4k, HODLAR det mesta. Det går ej att spå 4 år i framtiden, fan går ju inte ens spå en dag fram.

Min gissning:fortsätta stiga upp mot 10k innan det blir stillastående, droppa lite i panic sales sen ligga och gunga runt 10k. Brakar genom resistance utan några större problem, 4k blev golv, 5k blev golv nu verkar 6k blivit nya golvet. Vid 10 kommer folk minnas $20k rushen och sälja av en del pga att de är rädda att det ska droppa igen, detta är enbart spekulationer men jag har god erfarenhet milt sagt.
Citera
2019-05-07, 16:29
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Det finns bara ett användningsområde för blockchain, det är censur-resistens och stat-resistens. I alla andra scenarier kan man lika gärna köra traditonella databassystem och de är så mycket mer effektiva.

Du som låter ganska insatt måste väl ha snubblat över all utveckling kring generalized state channels; är inte det ett intressant användningsområde?
FunFair är nog det företag som ligger i framkant där: https://funfair.io/
Citera
2019-05-07, 16:40
  #63
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Du som låter ganska insatt måste väl ha snubblat över all utveckling kring generalized state channels; är inte det ett intressant användningsområde?
FunFair är nog det företag som ligger i framkant där: https://funfair.io/
Nej, jag har inte koll på vad det är. Jag vet att FunFair är en token och att de haft en ICO. Har ingen aning om varför deras token FUN ska ha värde.

Jag är i princip bara intresserad av Bitcoin, för om Bitcoin är bättre än guld, (vilket det är) så är $100 000 per coin ett rimligt target att hålla till.

Diverse tokens värde hänger helt på att företaget bakom (FunFair?) finns kvar och ger den värde... Företaget kan när som helst säga att, nej, vi ska inte använda en token längre, så går värdet till 0.
Citera
2019-05-07, 17:23
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Nej, jag har inte koll på vad det är. Jag vet att FunFair är en token och att de haft en ICO. Har ingen aning om varför deras token FUN ska ha värde.

Jag är i princip bara intresserad av Bitcoin, för om Bitcoin är bättre än guld, (vilket det är) så är $100 000 per coin ett rimligt target att hålla till.

Diverse tokens värde hänger helt på att företaget bakom (FunFair?) finns kvar och ger den värde... Företaget kan när som helst säga att, nej, vi ska inte använda en token längre, så går värdet till 0.

Aha, du är en såndär bitcoin maximalist ..
FunFair är ett blockchain företag som va först med att lansera state channels för kommersiellt bruk. FUN är mindre intressant, men dom har bakat in de i ekonomin väldigt bra, (bankroll för onlinekasinon, kasinochip för spelare, deflationsbaserad mm.) så det finns definitivt incitament att köpa tokens.

Men det som är häftigt är vad dom har byggt! du har alltså spelkod i smart contracts som körs off-chain i deras "fate channels". Så du automatiserar hela kasinoindustrin, samtidigt som du i princip kapar all form av serverkostnad: https://www.youtube.com/watch?v=irpu2iHDiK0

Lite starkt att påstå att blockchain bara har ETT användningsområde
__________________
Senast redigerad av Deballerur 2019-05-07 kl. 18:07.
Citera
2019-05-08, 09:01
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Energikrävande i jämförelse med vadå?
Fiatpengar.
Citera
2019-05-08, 11:34
  #66
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Fiatpengar.
Det är ett missförstånd att prata om energiboven Bitcoin.

Bitcoin-mining kan utföras var som helst på jorden så på sikt blir det grön el på avlägsna platser där elen ändå inte hade kunnat utnyttjas. Det finns närmast obegränsat med energi i världen, det handlar bara om effektivast sätt att utnyttja den på. Om det är koldioxid man är orolig över så är det väl bara att skatta eller förbjuda koldioxid då istället för gnälla på Bitcoin.

Om man ser till hur Bitcoins grundlager kan skala med lager 2, lager 3, (Lightning osv) så förstår man att varje "block" i sin tur kan "settla" miljontals transaktioner... På så vis blir inte alls energikrävande "per transaktion" så som vissa felaktigt brukar räkna på.

Proof of work mining är det som möjliggör decentraliseringen och tar bort trusten i nätverket.. Så innan man har ett bättre förslag som löser samma problem så får man sluta gnälla.. Proof of stake osv och liknande "alternativ" fungerar inte på ett decentraliserat sätt.
Citera
2019-05-08, 12:00
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Det är ett missförstånd att prata om energiboven Bitcoin.

Bitcoin-mining kan utföras var som helst på jorden så på sikt blir det grön el på avlägsna platser där elen ändå inte hade kunnat utnyttjas. Det finns närmast obegränsat med energi i världen, det handlar bara om effektivast sätt att utnyttja den på. Om det är koldioxid man är orolig över så är det väl bara att skatta eller förbjuda koldioxid då istället för gnälla på Bitcoin.

Om man ser till hur Bitcoins grundlager kan skala med lager 2, lager 3, (Lightning osv) så förstår man att varje "block" i sin tur kan "settla" miljontals transaktioner... På så vis blir inte alls energikrävande "per transaktion" så som vissa felaktigt brukar räkna på.

Proof of work mining är det som möjliggör decentraliseringen och tar bort trusten i nätverket.. Så innan man har ett bättre förslag som löser samma problem så får man sluta gnälla.. Proof of stake osv och liknande "alternativ" fungerar inte på ett decentraliserat sätt.

Ja vi kan helt ignorera energiåtgång gällande allt eftersom vi i framtiden kan bygga en dysonsfär...

Jo, det är en negativ sida att det inkomsten av mining är byggt på energiförbrukning, det går inte att komma undan.
Och ja, jag kommer gnälla på dig om du lämnar dörren öppen på sommaren med AC:n på, lamporna på dygnet runt, och dina kasserade vitvaror inkopplade i källaren utan att de används. "Förbjud koldioxid" är ett icke-argument. Du verkar vara helt geopolitisk blind. Vi har inte en global diktator som kan ta sådana beslut än mindre genomföra dom.
80% av BTC-miningen är i Kina, de lägger mycket på utvecklingen av förnybara energikällor, men kol-kraft står fortfarande för 60% av energin, och olja nästan 20%. Är det du personligen som ska åka till Kina och införa ett förbud mot fossila bränslen?

Bara för att det inte finns något fungerande alternativ än så ska man inte stoppa huvudet i sanden som en struts och låtsas som att det inte är en negativ sida.

Religiösa preachers som inte ens kan acceptera att det finns några negativa sidor ens när de är tydliga tappar legitimitet över hela spelfältet.
Citera
2019-05-08, 13:20
  #68
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Fiatpengar.
Har du siffror på hur mycket energi som fiat pengar konsumerar i form av transporter, sedelpressar och annan hantering?

Räknar du bort energiåtgången för att utvinna och hantera guld (för guldreserver), då eller är den inkluderad?
Citera
2019-05-08, 14:28
  #69
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Bara för att det inte finns något fungerande alternativ än så ska man inte stoppa huvudet i sanden som en struts och låtsas som att det inte är en negativ sida.
Vare sig du vill eller inte så är det hög energianvändning som skiljer länder med högst välstånd från länder utan ekonomi så som Nordkorea. Energianvändning är ett tecken på att värde skapas för människor.
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Har du siffror på hur mycket energi som fiat pengar konsumerar i form av transporter, sedelpressar och annan hantering?

Räknar du bort energiåtgången för att utvinna och hantera guld (för guldreserver), då eller är den inkluderad?
Helt korrekt. Det gick nyligen en dokumentär på SVT:
Dokument utifrån: Guldets mörka sida | SVT Play
https://www.svtplay.se/dokument-utifran-guldets-morka-sida

All energiåtgång och förorening det krävs för att gräva guld, gjuta till tackor och placera i valv är massiv.

Bitcoin är guld 2.0 och kan göra allt detta mer effektivt. Föreställ dessutom på allt välstånd för mänskligheten vi kan få om hela världen bytte till ett sunt monetärt system, miljarder människor kan lyftas ifrån fattigdom. Eftersom Bitcoin är deflationärt så kommer kortsiktigt tänkande kan ersättas med långsiktighet vilket minskar förorening, slit och släng-samhället och allt dåligt och ruttet som fiat-systemet och "ut och spendera"-keynesianerna har skapat.
Citera
2019-05-08, 16:45
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Har du siffror på hur mycket energi som fiat pengar konsumerar i form av transporter, sedelpressar och annan hantering?

Räknar du bort energiåtgången för att utvinna och hantera guld (för guldreserver), då eller är den inkluderad?
Fiat har inte guldfot eller något annat underliggande värde, det som gör det till fiat.

Gällande papper och mynt-pengar så kan de inte jämföras, då motsvarigheten inte går att göra med bitcoins (en nackdel). Så endast digitalt.

Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Vare sig du vill eller inte så är det hög energianvändning som skiljer länder med högst välstånd från länder utan ekonomi så som Nordkorea. Energianvändning är ett tecken på att värde skapas för människor.
Ja, låter jag bilen gå på tomgång 24/7 så skapas det värde. När Boeing brännsleeffektiviserar sina flygplan så förloras värde.
Nej, så är det naturligtvis inte. Det är precis tvärt om.

Det är så enkelt att rika konsumerar mer av allt, inklusive energi. De blir inte rikare för att de kör 75 kärnkraftverk och leder strömmen ner i marken.
Citera
2019-05-09, 05:32
  #71
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Fiat har inte guldfot eller något annat underliggande värde, det som gör det till fiat.

Gällande papper och mynt-pengar så kan de inte jämföras, då motsvarigheten inte går att göra med bitcoins (en nackdel). Så endast digitalt.


Ja, låter jag bilen gå på tomgång 24/7 så skapas det värde. När Boeing brännsleeffektiviserar sina flygplan så förloras värde.
Nej, så är det naturligtvis inte. Det är precis tvärt om.

Det är så enkelt att rika konsumerar mer av allt, inklusive energi. De blir inte rikare för att de kör 75 kärnkraftverk och leder strömmen ner i marken.
Okej, så du älskar hög energiåtgång och kolkraftverk så länge de "utnyttjas effektivt" enligt dina subjektiva kriterier. Din bil? Din semester? Gränsen går vid Bitcoin?

Jag anser subjektivt att ditt liv och trollande på flashback är slöseri med koldioxid, och Bitcoin är det mest effektivt utnyttjande av koldioxid som finns på jorden eftersom det skapar värde i form av den mest säkra blockkedjan i världen vilket innebär grunden till vårt nya monetära system.

VÄRDE ÄR SUBJEKTIVT. Om du hatar Bitcoin så kanske Bitcoins energiåtgång är slöseri enligt dig. Jag älskar Bitcoin och mining är därmed INTE slöseri med energi.

Så jo, om någon älskar köra bilen på tomgång 24/7 så kan det vara subjektivt värde för den personen.. Så du har fel att värde inte skapas där. Du har bara inte förstått subjektiv värdeteori. DINA personliga preferenser för vad som är väl utnyttjade resurser kan inte förändra det.
Citera
2019-05-09, 10:11
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Okej, så du älskar hög energiåtgång och kolkraftverk så länge de "utnyttjas effektivt" enligt dina subjektiva kriterier. Din bil? Din semester? Gränsen går vid Bitcoin?
Jag är inte ett frälst freak så jag vägrar inse att energiåtgången av min flygresa till Nya Zeeland är en negativ sida av min resa, bara för att "resa är kul så kan inte finnas några negativa aspekter av det".

"Om du hatar bitcoin" - du är ett religiöst freak på riktigt, ingenting du säger har någon legitimitet på grund av det. Det finns absolut 0 i min text som antyder att jag hatar bitcoin.
Vem som helst: "Jag tycker flashback laggar lite idag". Du: "Varför hatar du Flashback!? Flashback är felfritt! Precis som allt annat jag gillar! HELT FELFRITT!"

Men ja, ska vi dra ner på koldioxidutsläpp och jag fick styra så hade jag valt att stänga av utsläppen dina lungor gör innan jag ens hade funderat på att röra bitcoin, så där kan du vara lugn och vi verkar vara av åsikt där, annars så hatar du bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in