2019-05-05, 10:41
  #49
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Intressant, gissar att du är en person som gick in december 2017, sålde och förlorade massa pengar och nu är allmänt bitter?

Finns det någon faktabaserad förankring till vad du säger?

Helt fel! Om du kollar min historik ser du att jag höll samma ståndpunkt den bubblan också.

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Vilka är anledningarna?

Orkar inte gå in i någon form av debatt igen, men kortfattat så har den en för de flesta människor en ganska liten fördel, anonymitet, mot ett par stora nackdelar:
-Otroligt energikrävande. Stor nackdel.
-Väldigt långsamt.
-Dyrt att göra överföringar.
-Osäkert mot bedrägerier, förlust, osv.
-Spårbart.

Som sagt, fyller en liten funktion, men aldeles för stor hype.
Citera
2019-05-06, 00:20
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Helt fel! Om du kollar min historik ser du att jag höll samma ståndpunkt den bubblan också.



Orkar inte gå in i någon form av debatt igen, men kortfattat så har den en för de flesta människor en ganska liten fördel, anonymitet, mot ett par stora nackdelar:
-Otroligt energikrävande. Stor nackdel.
-Väldigt långsamt.
-Dyrt att göra överföringar.
-Osäkert mot bedrägerier, förlust, osv.
-Spårbart.

Som sagt, fyller en liten funktion, men aldeles för stor hype.

Häromdagen, den 1 Maj gjordes en bitcoinöverföring på 40 000 BTC, vilket motsvarar ca 214 miljoner USD, mellan två bitcoinadresser. Okänt vem. Kostnaden för överföringen var ca 4 USD. Jag tror inte den som gjorde överföringen håller med dig om att det vare sig var långsamt, dyrt, osäkert eller spårbart. Jag tycker själv att det är helt fantatiskt att man kan göra en sådan överföring helt utan inblandning från banker, myndigheter eller andra tredje parter. Samt att ingen kan stoppa det.
Citera
2019-05-06, 22:23
  #51
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Tycker graferna för BTC och ETH börjat få lite uppsving sedan december. Känns som Bitcoin ställt in siktet mot 6000 och Ethereum mot 200. Då kan det förhoppningsvis spridas en ordentlig optimism.
Citera
2019-05-07, 08:03
  #52
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Tack för kloka svar båda två! Jag fortsätter fråga...

Vem/vilka styr över Bitcoin?

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Är väl grävarna främst (bitcoin miners). Ska en ändring göras måste grävarna vara med på det. Det som majoriteten av grävarkapasiteten väljer är det som gäller. Den kapasitet du gräver i blir också då din "rösträtt". Är du storgrävare och gräver 0.1% av hela kedjan så har du alltså 0,1% av rösterna kan man säga.
Det är inte helt sant. Det finns en maktbalans i nätverket. När SegWit-uppdateringen skulle aktiveras i Bitcoin så saknades miners stöd. En lösning var då att låta alla fullnoder i nätverket (alltså icke-miners) uppgradera till en version som KRÄVDE att miners mineade nya block som stödjer segwit-transaktioner efter ett visst datum annars nekas blocket.... och vips.. alla miners aktiverade Segwit.

Utvecklingen av Bitcoin styrs enligt traditionell open-source utveckling via Github och Mailinglistan. Vem som helst kan skriva en BIP (Bitcoin Improvement Proposal), sedan diskuteras det och om de får majoritet genomslag så kan det till slut införas i klienterna eller liknande. Det är en väldigt långsam och decentraliserad process eftersom ingen enskild person eller företag i slutändan styr.
Citera
2019-05-07, 08:11
  #53
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Häromdagen, den 1 Maj gjordes en bitcoinöverföring på 40 000 BTC, vilket motsvarar ca 214 miljoner USD, mellan två bitcoinadresser. Okänt vem. Kostnaden för överföringen var ca 4 USD. Jag tror inte den som gjorde överföringen håller med dig om att det vare sig var långsamt, dyrt, osäkert eller spårbart. Jag tycker själv att det är helt fantatiskt att man kan göra en sådan överföring helt utan inblandning från banker, myndigheter eller andra tredje parter. Samt att ingen kan stoppa det.
Helt rätt. Självklart är det dyrare och långsammare än VISA/Paypal möjligen men Bitcoin är knappast en direkt konkurrent till dessa högnivå-lösningar. VISA/PayPal är betalsystem och något man bygger OVANPÅ Bitcoin som är ett grundlager för en ny monetär standard.

Lightning Network är ett layer2 betalningssystem ovanpå Bitcoin där det är billigt och snabbt. Ja, teoretiskt möjligt med miljoner transaktioner per sekund off-chain. Om man tänker så, så är inte ens Bitcoin "energikrävande" per transaktion. Det är bara folk som spenderar el någonstans i världen där elen är billig. Det är verkligen inget problem.

Det finns förslag på "Rendezvous routing proposal" i kommande Lightning uppgradering så man kan göra betalningar helt utan att betalaren och mottagaren vet vem varandra är eller vart pengarna tog vägen. Så snart blir betalningar helt ospårbara också.
Citera
2019-05-07, 08:27
  #54
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Hur fan ska Bitcoin kunna bli en världsvaluta när priset är så jävla ostabilt? Visst alla valutor rör sig, men inte 10% på en dag och ner 90% på ett halvår, om vi inte pratar Zimbabwe dollar.
Volatiliteten går sakta men säkert ner. Vi befinner oss i en volatil expansiv fas där värde överförs in i Bitcoin,, under denna tid så fungerar Bitcoin inte särskilt bra som valuta. Om 15-25 år kanske volatiliteten gått ner så pass mycket att man kan kalla den för "store of value",, (dvs att du inte tappar 80% av värdet på ett år)

Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det finns idag ungefär 180 olika valutor (papper- och myntvalutor).

Varför finns det egentligen ett behov av att ha kryptovalutor?
Varför finns det flera olika kryptovalutor?
Varför är Bitcoin bäst av dessa kryptovalutor?
Vad går att göra med kryptovalutor som inte går att göra med vanliga valutor?

Varför finns det egentligen ett behov av att ha kryptovalutor?
Bitcoin behövs för att världen behöver ett nytt monetärt pengasystem som är byggt på deflation och ägande istället för inflation och skuld. Bitcoin är som digital guld.

Varför finns det flera olika kryptovalutor?
Alla vill skapa sin egna kryptovaluta, trycka pengar till sig själv bli bli rik. Litecoin är ett bra exempel. Det är Bitcoins källkod rakt av fast nytt namn och några onödiga parametrar justerade, det gjorde skaparen Charlie Lee rik i allafal. Själva coinen saknar helt existensberättigande eftersom man lika gärna kan använda Bitcoin.

Varför är Bitcoin bäst av dessa kryptovalutor?
Den enda kryptovalutan som är decentraliserad på riktigt.. vilket innebär att vem som helst kan ladda ner och bli en nod i nätverket. Det finns inget företag, hemsida eller kontor där någonting centralstyrs. Det är också här alla den samlade kompetensen kretsar kring. Bitcoin har också nätverkseffekten. Bitcoin är också den som har möjlighet att skala.

Vad går att göra med kryptovalutor som inte går att göra med vanliga valutor?
Du kan äga dina pengar själv. Så länge du har nycklarna har DU pengarna. De är inte "utlånade" till en bank som kan frysa ditt konto eller ta dina pengar. Dina pengar är också inflations-skyddade då det finns en begränsad mängd på 21 miljoner Bitcoin någonsin. Du kan utföra censurresistenta överföringar till vem som helst globalt.
Citera
2019-05-07, 10:36
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Volatiliteten går sakta men säkert ner. Vi befinner oss i en volatil expansiv fas där värde överförs in i Bitcoin,, under denna tid så fungerar Bitcoin inte särskilt bra som valuta. Om 15-25 år kanske volatiliteten gått ner så pass mycket att man kan kalla den för "store of value",, (dvs att du inte tappar 80% av värdet på ett år)



Varför finns det egentligen ett behov av att ha kryptovalutor?
Bitcoin behövs för att världen behöver ett nytt monetärt pengasystem som är byggt på deflation och ägande istället för inflation och skuld. Bitcoin är som digital guld.

Varför finns det flera olika kryptovalutor?
Alla vill skapa sin egna kryptovaluta, trycka pengar till sig själv bli bli rik. Litecoin är ett bra exempel. Det är Bitcoins källkod rakt av fast nytt namn och några onödiga parametrar justerade, det gjorde skaparen Charlie Lee rik i allafal. Själva coinen saknar helt existensberättigande eftersom man lika gärna kan använda Bitcoin.

Varför är Bitcoin bäst av dessa kryptovalutor?
Den enda kryptovalutan som är decentraliserad på riktigt.. vilket innebär att vem som helst kan ladda ner och bli en nod i nätverket. Det finns inget företag, hemsida eller kontor där någonting centralstyrs. Det är också här alla den samlade kompetensen kretsar kring. Bitcoin har också nätverkseffekten. Bitcoin är också den som har möjlighet att skala.

Vad går att göra med kryptovalutor som inte går att göra med vanliga valutor?
Du kan äga dina pengar själv. Så länge du har nycklarna har DU pengarna. De är inte "utlånade" till en bank som kan frysa ditt konto eller ta dina pengar. Dina pengar är också inflations-skyddade då det finns en begränsad mängd på 21 miljoner Bitcoin någonsin. Du kan utföra censurresistenta överföringar till vem som helst globalt.

Tack för intressanta och välformulerade svar!
Citera
2019-05-07, 10:41
  #56
Medlem
YP4XQs avatar
Används coins endast som en daytrading produkt för att tjäna pengar eller är den fortfarande på utvecklingsstadiet för att också kunna användas i handeln? Den var ju på uppsving gällande det ett tag men nu ser jag aldrig någon längre som accepterar BTC som valuta?
Citera
2019-05-07, 15:37
  #57
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Används coins endast som en daytrading produkt för att tjäna pengar eller är den fortfarande på utvecklingsstadiet för att också kunna användas i handeln? Den var ju på uppsving gällande det ett tag men nu ser jag aldrig någon längre som accepterar BTC som valuta?
95% av användningen av BTC är i princip spekulation och investering idag. Du kan spendera bitcoin på Webhallen men om du sitter på 1-10% av dina sparpengar i Bitcoin och får din lön i fiat/SEK, varför skulle du då spendera dina BTC till hög avgift när du handlar istället för dina SEK? Det är greshams law att man hellre sparar de pengarna man tror kommer gå upp på sikt och spenderar de sämre. På Darknet där man är tvingad till använda Bitcoins får man förstås göra det. Jag har spenderat Bitcoin på Bitrefill.com där man kan fylla på kontantkort globalt samt köpa gift cards.

Slutet på 2017 under hajpen när avgifterna för BTC-transaktioner också skjöt i höjden så var det många som plockade bort Bitcoin som betalningsmedel. Intressant fakta är att vi i dagsläget är uppe i ATH på antalet transaktioner per dag igen utan att avgifterna är höga än så länge, det pga alla optimeringar som gjorts i Bitcoin sedan dess.

Jag hoppas vi får en ny våg av merchant adoption när Lightning blir mer färdigt, då kan de acceptera betalningar billigt oavsett hur belastad onchain-lagret är för tillfället, LN är forfarande i Beta, men man kan redan idag handla med Lightning på Bitrefill.com bland annat.
Citera
2019-05-07, 15:45
  #58
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economics101
Den som inte skaffar sig ett innehav nu kommer ångra sig resten av livet. Dela upp på de största: BTC, ETH, BCH, XMR, Dash, Ripple, BAT etc. Nano är rätt liten men mycket intressant tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Luckyhorse
Alla gör vi olika, själv har jag delat upp det med 40% icx,20 % btc, 20% eth samt 20 % bnb

"There’s no clear picture here beyond bitcoin outperforming altcoins from every year."
https://woobull.com/data-visualisation-118-coins-plotted-over-time-this-is-why-hodl-alt-coin-indexes-dont-work/
Citera
2019-05-07, 15:55
  #59
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smacko
Finns ett oerhört intresse för blockchain hos stora företag som börjar inse vad det kan användas till.
Om bitcoin kommer överleva återstår att se.

Men tror man att detta bara är en fluga som kommer rinna ut i sanden har man inte läst på tillräckligt.
Några/många av dessa coins har riktiga användningsområden som har stort värde för företagen.

Gå in med lite i månaden under ett par år i projekten du tror på, så har man möjlighet på riktigt fin utdelning.

Gå inte bara efter hajpen, det är dessa som kommer dö ut med tiden.
Det finns ett oerhört intresse för blockchain hos företag som gått på hajpen och ännu inte förstått varför de ska ha blockchain.

Det finns bara ett användningsområde för blockchain, det är censur-resistens och stat-resistens. I alla andra scenarier kan man lika gärna köra traditonella databassystem och de är så mycket mer effektiva.

Blockchain är en rejäl fluga, och endast Bitcoin har störst chans att leva vidare. Det är ju inte blockkedjan som gör Bitcoin så intressant. Det är ju det decentraliserade nätverket av noder ihop med Proof of Work-mining som gör det extremt kostsamt att lägga till block men också attackera och skriva om historien.... Alla dessa "corporate" blockkedjor strippar ju bort alla de nödvändiga bitarna och sitter kvar där med en centraliserad blockkedja som är totalt osäker, som de kan skriva om fritt... Du kan hyra blockkedja i molnet nu för tiden.... Grattis - du har fått en kass databas.
Citera
2019-05-07, 16:14
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Orkar inte gå in i någon form av debatt igen, men kortfattat så har den en för de flesta människor en ganska liten fördel, anonymitet, mot ett par stora nackdelar:
-Otroligt energikrävande. Stor nackdel.
-Väldigt långsamt.
-Dyrt att göra överföringar.
-Osäkert mot bedrägerier, förlust, osv.
-Spårbart.

Som sagt, fyller en liten funktion, men aldeles för stor hype.

Energikrävande i jämförelse med vadå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in