2024-03-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Jag tror stenhårt på BTC, men ibland när jag ser hur enkel investeringen är, börjar jag fundera på hur det kan vara så logiskt och enkelt. Det känns som att någon hake kommer någon gång. Det är för bra för att vara sant. Känner någon annan så?

Det händer någon enstaka gång i historien att det som verkar vara för bra för att vara sant faktiskt är sant.

Att placera i bitcoin och bli rik är fortfarande en möjlighet, men detta fönster har inte alltid stått öppet och kommer att så sakteliga stängas under decenniernas gång tills hela världen är bitcoiniserad och en bitcoinplacering mer får karaktären av riskfrihet och värdebevarande.

En nyckel är att det fortfarande bara är en minoritet som har förstått vad bitcoin är och att man bör placera sina besparingar i den. De flesta har ännu inte sett det du ser. Vi är fortfarande tidiga. Därav denna fortfarande sanslöst lukrativa placeringsmöjlighet. När alla har förstått övergår bitcoins funktion som sagt till värdebevarande.

Även detta med de uppenbart prisuppdrivande halveringarna kommer inte att fortsätta för evigt. För varje halvering får de mindre betydelse. Fortfarande är det många, inte sällan förvirrade av nationalekonomiska teorier som lärs ut vid universiteten, vilka inte kan inse att halveringen av inflationstakten leder till högre pris, tror att de redan är inprisade etc.

Edit. Sedan finns fortfarande en risk att något för mig oförutsebart inträffar som gör att hela projektet går åt skogen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-29 kl. 14:04.
Citera
2024-03-29, 14:09
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det händer någon enstaka gång i historien att det som verkar vara för bra för att vara sant faktiskt är sant.

Att placera i bitcoin och bli rik är fortfarande en möjlighet, men detta fönster har inte alltid stått öppet och kommer att så sakteliga stängas under decenniernas gång tills hela världen är bitcoiniserad och en bitcoinplacering mer får karaktären av riskfrihet och värdebevarande.

En nyckel är att det fortfarande bara är en minoritet som har förstått vad bitcoin är och att man bör placera sina besparingar i den. De flesta har ännu inte sett det du ser. Vi är fortfarande tidiga. Därav denna fortfarande sanslöst lukrativa placeringsmöjlighet. När alla har förstått övergår bitcoins funktion som sagt till värdebevarande.

Även detta med de uppenbart prisuppdrivande halveringarna kommer inte att fortsätta för evigt. För varje halvering får de mindre betydelse. Fortfarande är det många, inte sällan förvirrade av nationalekonomisk halvbildning som lärs ut vid universiteten, vilka inte kan inse att halveringen av inflationstakten leder till högre pris, tror att de redan är inprisade etc.

Ja, jag håller med dig. Jag personligen kan se hur bitcoins värde med tiden kommer att utklassa många andra investeringar. Dessutom är det en väldigt simpel investering att hålla koll på, medan aktier kräver mer att man läser om olika företag och dess produkter och dylikt. Jag är själv tämligen ointresserad av den aspekten, utan vill bara rädda mig själv från inflation.

Jag har personligen lite svårt att se 1 miljon per BTC, då det skulle innebära att bitcoins "market cap" skulle vara runt 21 biljoner USD, alltså 7 biljoner mer än vad guld är värt nu. Jag tror att vi kan se bitcoin på runt 5-6 biljoner åtminstone, ca 250 - 300k. . I vilket fall är det 3,5 - 4x mer än dagens värde och det känns som en ganska självklar milstolpe för BTC (250 - 300k alltså).

Intressant det du säger om att halveringarna kommer påverka mindre och mindre. Jag undrar verkligen hur det kommer bli när en block reward är på noll-komma-någonting.
Citera
2024-03-29, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Ja, jag håller med dig. Jag personligen kan se hur bitcoins värde med tiden kommer att utklassa många andra investeringar. Dessutom är det en väldigt simpel investering att hålla koll på, medan aktier kräver mer att man läser om olika företag och dess produkter och dylikt. Jag är själv tämligen ointresserad av den aspekten, utan vill bara rädda mig själv från inflation.

Jag har personligen lite svårt att se 1 miljon per BTC, då det skulle innebära att bitcoins "market cap" skulle vara runt 21 biljoner USD, alltså 7 biljoner mer än vad guld är värt nu. Jag tror att vi kan se bitcoin på runt 5-6 biljoner åtminstone, ca 250 - 300k. . I vilket fall är det 3,5 - 4x mer än dagens värde och det känns som en ganska självklar milstolpe för BTC (250 - 300k alltså).

Intressant det du säger om att halveringarna kommer påverka mindre och mindre. Jag undrar verkligen hur det kommer bli när en block reward är på noll-komma-någonting.

Det beror på att du antingen inte tror på BTC, eller inte förstått BTC. Ska BTC nå sin fulla potential (som Stopp.Belagg redogör för) så ska BTC upp i betydligt mer än en M$/BTC.
Citera
2024-03-29, 14:59
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Nej jag missförstod inte det du och den andra skrev, det var väldigt tydligt men ändå fel. Fiat är inte nödvändigt för att investera i bitcoin. Däremot förstår jag att du skrev det utan att fundera på om det var korrekt.
Vart har jag skrivit det du påstår?

Jag har aldrig skrivit att Fiat är nödvändigt för att investera i bitcoin som du verkar få det till. Jag skrev att Fiat behövs för Bitcoin (dess existens, dess ökade pris och massa annat) Inte att det behövs specifikt för att investera. Så jo du har helt missförstått.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-03-29 kl. 15:02.
Citera
2024-03-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored

Jag har aldrig skrivit att Fiat är nödvändigt för att investera i bitcoin som du verkar få det till. Jag skrev att Fiat behövs för Bitcoin (dess existens, dess ökade pris och massa annat) Inte att det behövs specifikt för att investera. Så jo du har helt missförstått.

Bitcoins existens är inte beroende av fiatpengarnas existens. Det som behövs är elektricitet och ett internet och människor som vill använda bitcoin.
Citera
2024-03-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Fiat is king, för det är det man måste ha för at investera i btc

Citat:
Inte mitt fel att du missförstod jämförelsen.

Har priset ökat sen 2016? Ifall svaret är ja vilket det är så har det påverkat dig att din investering är värd mer 2024 än vad den var 2016 och en av anledningarna till det är för att det bara finns ett visst antal Bitcoin.

Läste du ens hela inlägget? Jag skriver ju att Fiat behövs iaf. i nuläget för Bitcoin mm.

Citat:

Lite svårt att tolka ditt svar till Smushkush på annat sätt här ovan, men vi kan släppa det om det inte var så du menade.

Jag håller däremot inte med dig om det du skriver nu heller:
Jag skrev att Fiat behövs för Bitcoin (dess existens, dess ökade pris och massa annat).

Nej fiat behövs inte för bitcoins existens.
Senast redigerad av ZenFinancier 2024-03-29 kl. 15:13.
Citera
2024-03-29, 15:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
The largest ever inflow of USDC has been deposited on @coinbase ($1,400,000,000) 💸
https://pbs.twimg.com/media/GJ18dkTWAAA1aO2?format=jpg&name=large

Probably nothing...
Citera
2024-03-29, 15:30
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Lite svårt att tolka ditt svar till Smushkush på annat sätt här ovan, men vi kan släppa det om det inte var så du menade.

Jag håller däremot inte med dig om det du skriver nu heller:
Jag skrev att Fiat behövs för Bitcoin (dess existens, dess ökade pris och massa annat).

Nej fiat behövs inte för bitcoins existens.
Det var inte så jag menade.

Utan Fiat hade ju förmodligen inte Bitcoin skapats ens så förstår inte hur man kan säga emot det faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoins existens är inte beroende av fiatpengarnas existens. Det som behövs är elektricitet och ett internet och människor som vill använda bitcoin.
Se ovan. Jag syftar främst på hur och varför Bitcoin skapades öht. Hur betalar man för elektricitet exempelvis för övrigt?

Edit: tycker vi går lite off topic här nu dock då vi inte diskuterar trading eller analys av priset. Sen får ni gå till mitt första inlägg i ämnet för att förstå att jag inte är för Fiat, snarare tvärtom men idag i detta nu används väldigt mycket Fiat för att Bitcoin ska fungera och utan det som är dåligt med Fiat hade ju inte Bitcoin haft så mycket värde ifall Fiat var helt perfekt.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-03-29 kl. 15:36.
Citera
2024-03-29, 15:46
Medlem
Citat:
Utan Fiat hade ju förmodligen inte Bitcoin skapats ens så förstår inte hur man kan säga emot det faktiskt.

Om inte fiat hade funnits så hade behovet varit ännu större av bitcoin.
Valutor behövs eftersom det är bökigt med byteshandel.
Citera
2024-03-29, 16:00
Medlem
Citat:
Hur betalar man för elektricitet exempelvis för övrigt?

Om inte fiat finns får de väl sälja el för bitcoin eller någon annan kryptovaluta.
Citera
2024-03-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
https://pbs.twimg.com/media/GJ18dkTWAAA1aO2?format=jpg&name=large

Probably nothing...

Finns det någon som har prognosticerat framtiden rörande det institutionella ägandet i Bitcoin. Jag följer liksom utvecklingen kring ETF:erna nu och konstaterar att de växer men att än så länge uppgår det ägandet till ungefär 835 000 bitcoins. Det blir då ca 4 % av det totala utbudet. Skulle vara intressant att se någon prognos rörande hur detta institutionella ägande kommer utveckla sig över tid. Vid ca 1000 000 coins passerar vi gränsen där ETF:erna äger ca 5 % av det tillgängliga utbudet. Kommer detta ägande över tid uppgå till någonstans 20-25% av det totala utbudet och när kan man i sådant fall förvänta sig att ägarbilden av bitcoins ser ut så?

Min tanke är lite att när det institutionella ägandet når en viss nivå är det kanske möjligt för en starkare integration i det mer traditionella finansiella systemet. Att aktörer som BlackRock och Fidelity ser till att handla med Bitcoin över någon ny handelsplats som är integrerad i det finansiella systemet ungefär som råvarubörserna för guld, silver och andra metaller. Om någon har tips på intressanta artiklar i detta ämne så länka gärna. En sådan systemintegration tror jag är en sådan fundamental faktor som kommer leda till minskad volatilitet, professionalisering och acceptans för Bitcoin som något som liksom inte är "on the fringe" utan lika normalt som handel med guld och silver typ.
Senast redigerad av R4D4 2024-03-29 kl. 17:15.
Citera
2024-03-29, 17:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Finns det någon som har prognosticerat framtiden rörande det institutionella ägandet i Bitcoin. Jag följer liksom utvecklingen kring ETF:erna nu och konstaterar att de växer men att än så länge uppgår det ägandet till ungefär 835 000 bitcoins. Det blir då ca 4 % av det totala utbudet. Skulle vara intressant att se någon prognos rörande hur detta institutionella ägande kommer utveckla sig över tid. Vid ca 1000 000 coins passerar vi gränsen där ETF:erna äger ca 5 % av det tillgängliga utbudet. Kommer detta ägande över tid uppgå till någonstans 20-25% av det totala utbudet och när kan man i sådant fall förvänta sig att ägarbilden av bitcoins ser ut så?

Min tanke är lite att när det institutionella ägandet når en viss nivå är det kanske möjligt för en starkare integration i det mer traditionella finansiella systemet. Att aktörer som BlackRock och Fidelity ser till att handla med Bitcoin över någon ny handelsplats som är integrerad i det finansiella systemet ungefär som råvarubörserna för guld, silver och andra metaller. Om någon har tips på intressanta artiklar i detta ämne så länka gärna. En sådan systemintegration tror jag är en sådan fundamental faktor som kommer leda till minskad volatilitet, professionalisering och acceptans för Bitcoin som något som liksom inte är "on the fringe" utan lika normalt som handel med guld och silver typ.

Lyssna på denna där Cathie Wood, CEO/CIO of ARK Invest, diskuterar saken. Notera att den är gjord innan ETF:erna godkändes (dom har uppgraderat sina prognoser nyligen)
Cathie Wood on Investing, Spot Bitcoin ETFs, $1 Million Bitcoin and What Drives Her

Annars kan du lyssna på Saylor som tänker klokt på området. Tex den här från häromveckan:
Michael Saylor: Bitcoin's 'Gold Rush' Has Started: 2024-2034, Why Smart Money is Buying

Tack vare ETF:erna så har det instutionella inflödet mot Bitcoin precis börjat. Och snart kommer ingen vilja vara sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in