Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-17, 13:45
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Ibland får jag intrycket att man är en misslyckad människa om man inte åker utomlands minst en gång om året. För om man inte har råd är man misslyckad. Är det bara min inbillning eller är det så?
Citera
2019-04-17, 13:48
  #2
Medlem
Mouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ibland får jag intrycket att man är en misslyckad människa om man inte åker utomlands minst en gång om året. För om man inte har råd är man misslyckad. Är det bara min inbillning eller är det så?
Jadu, subjektiv fråga. Enligt mig är man inte en misslyckad människa för att man inte har råd med utlandsemester varje år.. Den som tycker det anser jag vara misslyckad..
Citera
2019-04-17, 13:49
  #3
Medlem
Bara om man har som mål att åka på utlandssemester minst 1 gång om året, då är det ett misslyckande om man inte gör det.
Citera
2019-04-17, 13:50
  #4
Medlem
moongoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ibland får jag intrycket att man är en misslyckad människa om man inte åker utomlands minst en gång om året. För om man inte har råd är man misslyckad. Är det bara min inbillning eller är det så?
Tycker inte det men man bör ju göra någonting per år. Inte bara fika eller dricka öl. Campa en vecka eller vandra kan vara ett alternativ. Själv tänker jag bila några dagar med bränslesnål bil.
Citera
2019-04-17, 13:51
  #5
Medlem
StrikeforceUpplands avatar
Det är väl en smaksak, en del gillar att resa andra lägger pengarna på klockor och den tredje köper bilar.

Varför bry sig vad andra tycker? Folk som lägger en massa tid på att bry sig om vad andra gör och inte gör brukar vara de mest misslyckade.
Citera
2019-04-17, 13:53
  #6
Medlem
Musvilkenmusens avatar
Man är misslyckad om man bryr sig om vad andra tycker, för i så fall måste man göra alla krav för att de inte ska tycka att man är misslyckad, vilket är omöjligt.

Lättare att bara sluta bry sig och göra vad som gör en lycklig. De åker på utlandssemester en gång per år, du har tid, pengar och energi över till annat.
Citera
2019-04-17, 13:54
  #7
Medlem
Tvärtom tycker jag. Det är så vanligt att bara beställa en charter till sol och bad så det är ingen status i det längre. Status idag är att åka på cykelsemester i Sverige, en vandring i en nationalpark, besöksrunda till ett olika museer, besöka utgrävningen på Birka. Gå en kurs i trädgårdsskötsel, vävning, fönsterrenovering eller liknande under semestern, det är status idag. Om man nu anser sånt vara det viktigaste.
Citera
2019-04-17, 13:55
  #8
Medlem
Håller med ovanstånde. Sluta bry dig vad andra tycker. Spendera dina pengar på det du själv vill istället för att resa nånstans bara för att du ska lägga upp en strandbild på insta.
Citera
2019-04-17, 13:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Tvärtom tycker jag. Det är så vanligt att bara beställa en charter till sol och bad så det är ingen status i det längre. Status idag är att åka på cykelsemester i Sverige, en vandring i en nationalpark, besöksrunda till ett olika museer, besöka utgrävningen på Birka. Gå en kurs i trädgårdsskötsel, vävning, fönsterrenovering eller liknande under semestern, det är status idag. Om man nu anser sånt vara det viktigaste.

I vems ögon skulle din status höjas av dom grejerna du nämner?
Citera
2019-04-17, 14:01
  #10
Medlem
butofcourses avatar
Det beror på vad man har för mål, om målet är att åka på en utlandssemeter 1ggn/år och man inte kommer iväg, ja då är man misslyckad.

Jag ser mig själv som mer lyckad för att jag inte åker på utlandssemster mad familjen, lyckad mot miljön dvs, lyckad mot att få spendera semestern i vårat underbara land Sverige istället för att spendera pengarna i fattigare länder.
Citera
2019-04-17, 14:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
I vems ögon skulle din status höjas av dom grejerna du nämner?
I min bekantskapskrets är det sånt som är status, i andra är det annat. Sånt är alltid rent subjektivt och som jag också inledde med ”tvärtom, tycker jag”
Citera
2019-04-17, 14:18
  #12
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ibland får jag intrycket att man är en misslyckad människa om man inte åker utomlands minst en gång om året. För om man inte har råd är man misslyckad. Är det bara min inbillning eller är det så?

Vem säger att man är "misslyckad"? Alla som bekräftelsehorar o lägger upp en massa bilder på allt de gjort/varit på/ätit/osv? Vissa blir tydligen stressade av detta, förstår inte hypen, jag kan också laga mat O att resa är inte mitt största intresse i livet heller.

Och vad i detta ligger "misslyckandet"? Det finns hus och människor här, det finns hus och människor på semesterorten...
Folk har märkliga saker i tanken nuförtiden.

Att folk reser mycket skulle inte jag säga bidrar till att deras "status" höjs hos mig.
Vissa har äckligt mycket pengar, andra inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback