2011-04-01, 14:09
Medlem
Fick reda på att jag fick ledigt imorgon så jag kan göra provet

Har inte hunnit plugga ett skit, då jag antingen haft jobb eller trafikskola att koncentrera mig på.
Skall sitta och nöta ord och matte hela dagen nu. Trodde jag skulle kunna ha en ledig dag för första gången på typ 3 veckor, men icke.

Har 1.3 sedan innan vilket jag är ganska nöjd med och det blir svårt för mig att förbättra det med såpass dålig förberedelse men man vet aldrig. Logikdelen på matten och ORD var det jag tappade mest på sist gång. Just ORD-delen känns väldigt avgörande så jag tappade 18 poäng på förra provet och då hade jag ändå lite tur med vissa svar. Det går ju givetvis inte att plugga till sig på en dag men lite kan det nog ge. Fick 30/40 på ordprov.se så det kanske artar sig.

Jaja, lycka till imorgon allesammans
Citera
2011-04-01, 14:14
Medlem
Som många tidigare har poängterat så ska man nog ta ordprov.se med en nypa salt.
För det första är ofta orden lättare och för det andra är svarsalternativen mycket enklare än utesluta än vad dem är i "fält". Men men, viss indikator är det säkert.
Citera
2011-04-01, 14:15
Medlem
FYFAN vad man har pluggat de senaste två månaderna och förberett sig på alla tänkbara sätt... Allt för ett jävla prov.

Övat på gamla prov
-Pluggat 6000 ord
-Börja knapra Omega-3
-Ställt om dygnsrytmen, så att jag vaknar 2 på natten (pga att jag är morgontrött).
-Köpt 2 red bull som är avsedda för de sista två timmarna typ (vågar inte ta dom tidigare, då jag är rädd att man blir trött senare)
-Lagt upp detaljerade strategier för alla delar (förutom ord, som man gör på typ 5 min)

Fan om man skulle bli allvarligt sjuk ikväll...haha

Förresten, angående Omega-3 så är effekten det haft på mig efter snart två månader HELT GALEN. Jag hade riktigt, riktigt dåliga resultat på LÄS-delen (6-8, 6 som sämst, 8 som bäst) innan jag började ta kapslarna. Det spelade ingen roll vilken strategi jag hade, eller hur många LÄS-prov jag hade skrivit innan - jag kunde inte koncentrera mig nog för att förstå vad texterna handlade om. Men efter snart två månaders Omega-3-knaprande så ligger jag på 18-20 på LÄS (det har stigit ju längre tiden har gått - hade 15-16 för ca 2-3 veckor sedan), och då är ord det enda jag övat på som skulle kunnat ha gjort mig bättre på LÄS-delen.

Nu har det gått så långt att LÄS-delen är den del jag fruktar, tillsammans med ELF, absolut minst. 2.0 känns inte helt omöjligt, även om jag knappast lär få högre än 1.9 om jag inte har RIKTIGT tur med vilka ord som kommer på ord-delen. I alla fall - har ni problem med att koncentrera er så rekommenderar jag att testa käka omega-3 i två månader. Det kanske funkar för er, det kanske inte gör det, men den effekt det KAN ha är så pass stor att det skulle kunna vara mer givande än alla andra förberedelser tillsammans (om man nu inte är RIKTIGT kass på ord).

Har det ingen effekt på er koncentrationsförmåga så är det ändå ett jävla mirakelpiller.
Citera
2011-04-01, 14:24
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midro
FYFAN vad man har pluggat de senaste två månaderna och förberett sig på alla tänkbara sätt... Allt för ett jävla prov.

Övat på gamla prov
-Pluggat 6000 ord
-Börja knapra Omega-3
-Ställt om dygnsrytmen, så att jag vaknar 2 på natten (pga att jag är morgontrött).
-Köpt 2 red bull som är avsedda för de sista två timmarna typ (vågar inte ta dom tidigare, då jag är rädd att man blir trött senare)
-Lagt upp detaljerade strategier för alla delar (förutom ord, som man gör på typ 5 min)

Förresten, angående Omega-3 så är effekten det haft på mig efter snart två månader HELT GALEN. Jag hade riktigt, riktigt dåliga resultat på LÄS-delen (6-8, 6 som sämst, 8 som bäst) innan jag började ta kapslarna. Det spelade ingen roll vilken strategi jag hade, eller hur många LÄS-prov jag hade skrivit innan - jag kunde inte koncentrera mig nog för att förstå vad texterna handlade om. Men efter snart två månaders Omega-3-knaprande så ligger jag på 18-20 på LÄS (det har stigit ju längre tiden har gått - hade 15-16 för ca 2-3 veckor sedan), och då är ord det enda jag övat på som skulle kunnat ha gjort mig bättre på LÄS-delen.

Nu har det gått så långt att LÄS-delen är den del jag fruktar, tillsammans med ELF, absolut minst. 2.0 känns inte helt omöjligt, även om jag knappast lär få högre än 1.9 om jag inte har RIKTIGT tur med vilka ord som kommer på ord-delen. I alla fall - har ni problem med att koncentrera er så rekommenderar jag att testa käka omega-3 i två månader. Det kanske funkar för er, det kanske inte gör det, men den effekt det KAN ha är så pass stor att det skulle kunna vara mer givande än alla andra förberedelser tillsammans (om man nu inte är RIKTIGT kass på ord).

Har det ingen effekt på er koncentrationsförmåga så är det ändå ett jävla mirakelpiller.

Hur har du kunnat göra så många LÄS prov? Eller har du gjort samma hela tiden? Jag hittar inga nya och jag har gjort alla som finns med på gamla :S
Citera
2011-04-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Hur har du kunnat göra så många LÄS prov? Eller har du gjort samma hela tiden? Jag hittar inga nya och jag har gjort alla som finns med på gamla :S

Jag har skrivit typ 13st sammanlagt, så jag har inte ens gjort alla som finns
Citera
2011-04-01, 14:28
Medlem
Citat:

Övat på gamla prov
-Pluggat 6000 ord
-Börja knapra Omega-3

Det var som fan. Har läst någonstans tidigare i tråden om dessa piller också, men har svårt att tänka mig att det skulle påverka så mycket, det kan säkert vara lite placebo-effekt eller något och att du blivit bättre genom att öva på gamla prov.
Fan att man inte började med det tidigare då..
Citera
2011-04-01, 14:30
Medlem
Citat:

Övat på gamla prov
-Pluggat 6000 ord
-Börja knapra Omega-3

Det är nog träningen och inte pillret som haft en stor inverkan. Motivation är ett medel som kan överkomma det mesta i denna värld. Hoppas det går bra för dig. Själv kommer jag nog få se fram emot samma sak du gjort för nästa högskoleprov under hösten. Då införs även ett nytt prov.
Citera
2011-04-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stellanovich
Det var som fan. Har läst någonstans tidigare i tråden om dessa piller också, men har svårt att tänka mig att det skulle påverka så mycket, det kan säkert vara lite placebo-effekt eller något och att du blivit bättre genom att öva på gamla prov.
Fan att man inte började med det tidigare då..

Visst har det hjälpt en del att plugga gamla prov, men inte innan jag börja käka O3. Hade jag skrivit mitt första läs-prov idag (efter två månaders brukande av O3) så hade jag väl kanske fått 13-15.
Citera
2011-04-01, 14:34
Medlem
Citat:
Visst har det hjälpt en del att plugga gamla prov, men inte innan jag börja käka O3. Hade jag skrivit mitt första läs-prov idag (efter två månaders brukande av O3) så hade jag väl kanske fått 13-15.

Tuggat på vanliga 03 tabletter? Visserligen innehåller de inga metaller till skillnad från vanlig fisk där ren överkonsumtion av det kan stå sig relativt illa.

Har dem inte en del bieffekter i det långa loppet?
Citera
2011-04-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troxie
Det är nog träningen och inte pillret som haft en stor inverkan. Motivation är ett medel som kan överkomma det mesta i denna värld. Hoppas det går bra för dig. Själv kommer jag nog få se fram emot samma sak du gjort för nästa högskoleprov under hösten. Då införs även ett nytt prov.

Det är svårt att veta exakt vad som har hjälp vad, men jag har som sagt inte aktivt försökt träna upp läs-delen (förutom då att jag skrivit gamla prov, men då blir man inte direkt mycket bättre på att läsa i allmänhet). Det som tog mig två, tre genomläsningar förr, tar mig bara en enda genomläsning nu. Hade i min barndom extremt lätt för att läsa, men under högstadie, gymnasietiden och tiden därefter så har jag alltid haft svårt för att koncentrera mig när jag läser. Ett tag fick jag sån jävla ångest över att jag inte kunde läsa som normala människor att jag verkligen försökte bli bättre på det. Det hade ingen effekt. Efter två månaders Omega 3-användande har jag gått från extremt dålig läsförståelse till väldigt bra läsförståelse.

Det KAN bara ha två möjliga förklaringar:
1. Liten del träning, liten del större ordförråd. STOR del placebo, liten del O3-effekt
2. Liten del träning, liten del större ordförråd, STOR del O3-effekt.

Vilken förklaring det har kan jag inte med 100% säkerhet säga, men även om det är placebo så hade jag fortfarande legat och snittat 7 (kanske 8) på LÄS om jag inte hade börjat käka O3.
Citera
2011-04-01, 14:49
Medlem
Någon som kan lägga upp senaste ELF provet (HT 2010)? Uppskattas...
Citera
2011-04-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troxie
Tuggat på vanliga 03 tabletter? Visserligen innehåller de inga metaller till skillnad från vanlig fisk där ren överkonsumtion av det kan stå sig relativt illa.

Har dem inte en del bieffekter i det långa loppet?

Bieffekterna från långvarigt Omega-3-användade tror jag inte riktigt är 100%-igt fastställt, men vad jag har förstått så finns det inga nämnvärda om man käkar kapslar. Skulle det i framtiden visa sig att det är farligt att äta den mängd jag äter (vilket är samma som står på burken), så lär det upptäckas i god tid för mig att sluta äta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in