2010-02-16, 21:34
Medlem
Hmm, jag anmälde mig precis till provet i april, pengar är dragna men jag är en dag sen? Har fått bekräftat att jag är anmäld med nummer och allt men är det riktigt?
Citera
2010-02-16, 21:36
Medlem
Bennyjs avatar
Linjen jag vill in på hade 0.8 som lägsta intagning nu i höstas. Jag skrev 0.9 på mitt hp (det var helt utan att träna och första gången).

Har nu anmält mig igen då jag vill få minst 1.0 så jag känner mig säker. Men tror ni jag är relativt säker ändå? Brukar det pendla mycket mellan terminer?
Citera
2010-02-16, 22:08
Medlem
KattOchPringless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Vad baserar du det på? Relaynode har i många fall vilseledande och felaktiga svar. Sen så har ju relaynode betydligt lägre träffsäkerhet gällande relevansen av ord.

Jag tycker inte alls ordprov motsvarar svårighetsgraden för HP (alltför lätta ord), och felaktiga svar är den ju inte helt fri från heller. Nyss fick jag ett sånt här alternativ:

24. förfarande
A tillrättavisning
B skyldighet
C tillvägagångsätt
D tillvägagångssätt
E namntillägg

För det första har jag aldrig sett tidigare HP-prov där man ska hitta rättstavade ord och för det andra fick jag fel för att ha svarat D. i detta fall, det stavas tydligen tillvägagångsätt, med ett "s"

Dessutom finns det en inbyggd timer i relaynode
Citera
2010-02-17, 00:02
Medlem
Någon som vet vart man kan få reda på var provet kommer hållas? Vet att information om det kommer så småningom, men är nyfiken och orkar inte vänta.
Citera
2010-02-17, 00:03
Medlem
Ovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Den förstlänkade är ganska basic. Bra, grundlig, överblick över respektive delar. Pedagogiskt förklarat, bra om du faller på NOG. Innehåller rikligt med morfems, men inget du inte kan hitta på nätet. Vad anbelangar mig så vet jag inte om jag hade köpt den så här i efterhand. Går precis lika bra att låna den en dag på biblioteket och gå genom den där..

Sen så kan jag väl passa på att varna för den andra som du länkade till. Det ryktas om att den inte alls är bra, men det är inte något jag kan bekräfta jag själv.
All right!
Jag ska glida förbi biblioteket imorgon och titta igenom den.
Ifall det känns bra, beställer jag den och kompletterar det med att plugga gamla prov. Har ju trots allt två månader på mig.

Om någon har andra tips, shoot!!
Citera
2010-02-17, 00:46
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoonkered
tänkte inställa mig i denna post som en av dom som skall göra detta prov! för första gången faktist någonsin. då jag har en dröm att bli sjuksköterska så är min önskan att försöka göra kring 1.0 och jag har blivit som manisk nu. läser allt jag kommer över, gör ordprov hela tiden. men det är svårt. nog delen och läsdelen är klart det svåraste just nu. orddelen kan man inte göra så mycket åt förutom att kämpa på.

det är absolut inte så att jag är dålig på matte. (läst mattekurser på högskola såsom algebra och vektorgeometri och funktionslära för ingenjörer och statestik. det är bara det att det är ett speciellt tanke sätt med nog delen som man måste komma underfund med. dtk är mer bara "köra på"

någon som har ett bra tips för nog delen? säg inte sök här för det har jag redan provat. behöver mer konkreta exempel, rakt på så att säga.

MVH

Gör gamla HP-prov och testa ordprovs matteprov (fyndigt namn det blev). Boken med vitaktigt omslag är inte heller fel, men kostar ju pengar. Tycker dock att den ger en del.

Vet precis hur du känner. Läst ca 30 hp matte (envariabel, flervariabel och linjär-algebra) på fysikprogrammet. Matten på NOG är helt annan än det man är van vid. Sedan är det tidspressen, märkt att man blir enormt tidspressad när man har 2.5 min på varje uppgift.

Bästa tipset skulle nog vara om man hade en tråd på flashback och hjälpte varann att strukturera och lösa problem. Gäller ju att ha en snabb och effektiv lösningsmetodik. Finns en tråd i matte/fysik-tråden men den är nästan helt tom och öde.

Surt att ha skriftligt från föreläsare att man får tillgodogöra sig 30 hp matte från förra sommaren och så kommer man inte in på utbildningen. Nu gäller det verkligen hårdkörning på heltid...
Senast redigerad av shogun-r 2010-02-17 kl. 00:49.
Citera
2010-02-17, 01:59
Medlem
ESS-Lunds avatar
Eftersom 95% av alla frågor som ställs i denna tråden besvaras på första sidan är jag inte förvånad över hur dåligt det går för folk i NOG, DTK och LÄS
Citera
2010-02-17, 19:45
Medlem
Ferres avatar
Snart gäller det att börja plugga.
Ska läsa hela första sidan.
Läsa all info om provet.
Skriva ut nästan alla gamla prov.
Läsa på ordprov.se
Kolla om det finns böcker på bibblan att låna

osv osv. Hoppas jag inte glömt något. Önska mig lycka till!
Citera
2010-02-17, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Snart gäller det att börja plugga.
Ska läsa hela första sidan.
Läsa all info om provet.
Skriva ut nästan alla gamla prov.
Läsa på ordprov.se
Kolla om det finns böcker på bibblan att låna

osv osv. Hoppas jag inte glömt något. Önska mig lycka till!

Mindre snack, mer verkstad. Skämta bara och önskar dig lycka till!
Citera
2010-02-17, 20:29
Medlem
Mackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakErEnSnelHest
För ett par år sedan anmälde jag mig ett par dagar i efterhand. Jag mailade till högskolan som har hand om provet här i staden och en kvinna svarade med att det skulle gå bra om jag såg till att betala snarast. Det fungerar säkerligen inte så här överallt, men du har absolut inget att förlora på att höra av dig och fråga!

Funkade fortfarande att anmäla sig
Citera
2010-02-17, 20:33
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Mindre snack, mer verkstad. Skämta bara och önskar dig lycka till!

Även om ditt inlägg var skämtsamt ligger det en poäng i det du står och säger. Det är mycket lätt att säga: "Jag ska plöja igenom x antal verk och läsa y antal timmar per dag", men det blir aldrig riktigt som man tänkt sig. I den här tråden kanske de individer som vikt av från HP-pluggandets väg och är på väg mot lättjans skog kan få inspiration och motivation för att hitta tillbaka till vägen. Det är bara en själv som kan vandra HP-pluggandets väg, andra kan visa var den är, men vandrar man inte är det ens eget fel. Själv går jag en medelväg (ej gyllene) mellan skogen och vägen, hade velat läsa på mer, men det går inte. Nu antar jag att det är för sent, men får jag dåligt på nästa HP kan det bli min välbehövliga väckarklocka för att bränna ner skogen och fortsätta längs den långa vägen, en väg vars slutmål för min del är HHS.
Citera
2010-02-17, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Även om ditt inlägg var skämtsamt ligger det en poäng i det du står och säger. Det är mycket lätt att säga: "Jag ska plöja igenom x antal verk och läsa y antal timmar per dag", men det blir aldrig riktigt som man tänkt sig. I den här tråden kanske de individer som vikt av från HP-pluggandets väg och är på väg mot lättjans skog kan få inspiration och motivation för att hitta tillbaka till vägen. Det är bara en själv som kan vandra HP-pluggandets väg, andra kan visa var den är, men vandrar man inte är det ens eget fel. Själv går jag en medelväg (ej gyllene) mellan skogen och vägen, hade velat läsa på mer, men det går inte. Nu antar jag att det är för sent, men får jag dåligt på nästa HP kan det bli min välbehövliga väckarklocka för att bränna ner skogen och fortsätta längs den långa vägen, en väg vars slutmål för min del är HHS.

Jo, självklart ligger det någon sanning i mitt inlägg. Det gör det alltid.

Skämt åsido( igen), men det är bara att kämpa. Jag tycker att du verkar vara väldigt ambitiös och duktig. Jag tror på dig faktiskt, att du skulle kunna klara det. Ha inte så höga krav på dig själv bara och ta lärdom av dina misstag. Får du inte det du önskar på Hp så lugnar du ner dig och tänker efter vad du behöver förbättra. Försök attackera dina svagheter och gör ditt bästa. Kan du göra mer än ditt bästa? Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in