Citat:
Ursprungligen postat av zoonkered
tänkte inställa mig i denna post som en av dom som skall göra detta prov! för första gången faktist någonsin. då jag har en dröm att bli sjuksköterska så är min önskan att försöka göra kring 1.0 och jag har blivit som manisk nu. läser allt jag kommer över, gör ordprov hela tiden. men det är svårt. nog delen och läsdelen är klart det svåraste just nu. orddelen kan man inte göra så mycket åt förutom att kämpa på.
det är absolut inte så att jag är dålig på matte. (läst mattekurser på högskola såsom algebra och vektorgeometri och funktionslära för ingenjörer och statestik. det är bara det att det är ett speciellt tanke sätt med nog delen som man måste komma underfund med. dtk är mer bara "köra på"
någon som har ett bra tips för nog delen? säg inte sök här för det har jag redan provat. behöver mer konkreta exempel, rakt på så att säga.
MVH
Gör gamla HP-prov och testa ordprovs matteprov (fyndigt namn det blev). Boken med vitaktigt omslag är inte heller fel, men kostar ju pengar. Tycker dock att den ger en del.
Vet precis hur du känner. Läst ca 30 hp matte (envariabel, flervariabel och linjär-algebra) på fysikprogrammet. Matten på NOG är helt annan än det man är van vid. Sedan är det tidspressen, märkt att man blir enormt tidspressad när man har 2.5 min på varje uppgift.
Bästa tipset skulle nog vara om man hade en tråd på flashback och hjälpte varann att strukturera och lösa problem. Gäller ju att ha en snabb och effektiv lösningsmetodik. Finns en tråd i matte/fysik-tråden men den är nästan helt tom och öde.
Surt att ha skriftligt från föreläsare att man får tillgodogöra sig 30 hp matte från förra sommaren och så kommer man inte in på utbildningen. Nu gäller det verkligen hårdkörning på heltid...