2008-04-07, 23:10
Medlem
Torshamns avatar
LÄS: 17/20
DTK: 16/20
ELF: 18/20
ORD: 31/40
NOG: 13/22

Totalt: 95/122 vilket borde landa på 1,6.
Trots höga förväntningar så får man väl kalla sig nöjd med sin debut.

Nå, kära FB:are, vad skall ni använda era HP-betyg till? Någon fin utbildning och isf vilken? Ni kanske gjorde det bara för att kunna skryta lite homoerotiskt för vännerna om hur otroligt begåvade ni är? Eller kanske är ni sådana som gör det bara "därför att"?
Citera
2008-04-08, 00:07
Medlem
0RR3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn
LÄS: 17/20
DTK: 16/20
ELF: 18/20
ORD: 31/40
NOG: 13/22

Totalt: 95/122 vilket borde landa på 1,6.
Trots höga förväntningar så får man väl kalla sig nöjd med sin debut.

Nå, kära FB:are, vad skall ni använda era HP-betyg till? Någon fin utbildning och isf vilken? Ni kanske gjorde det bara för att kunna skryta lite homoerotiskt för vännerna om hur otroligt begåvade ni är? Eller kanske är ni sådana som gör det bara "därför att"?

Civilingengörsutbilding om lite mer än ett år i Umeå, Uppsala eller Lund. Eller kanske Diplomigenjörsutbildning i Åbo. Som Tur är har man bra betyg så det gjorde inte ritkigt mycket att man klantade sig i HP.
Citera
2008-04-08, 00:34
Medlem
Va? Orden var förvånansvärt lätta i år.
Citat:
Ursprungligen postat av char
Känns som orden var ovanligt svåra den här gången.
Senast redigerad av scar 2008-04-08 kl. 00:37.
Citera
2008-04-08, 00:54
Bannlyst
Jag är ett pucko

LÄS 20/20
ELF 16/20
ORD 27/40
DTK 15/20
NOG 10/22

88/122

Första gången.
Bra på matte så jag tränade inte, där gjorde jag allt ett misstag.
Orden blev jag stressad på så missade några uppenbara.

Tror jag ska skriva det igen bara för att bevisa för mig själv att jag kan och då ska jag ha mellan 1,8-2,0
Citera
2008-04-08, 01:05
Medlem
pizazzs avatar
Jag spikade skiten.

123/122 så det är väl 2,0 I guess
Citera
2008-04-08, 02:32
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazze aka Jazze
Jag är ett pucko

LÄS 20/20
ELF 16/20
ORD 27/40
DTK 15/20
NOG 10/22

88/122

Första gången.
Bra på matte så jag tränade inte, där gjorde jag allt ett misstag.
Orden blev jag stressad på så missade några uppenbara.

Tror jag ska skriva det igen bara för att bevisa för mig själv att jag kan och då ska jag ha mellan 1,8-2,0

Låt dig inte luras av alla som skrivit 122 och uppåt. De flesta av oss på flashback fick inte mer än 115.

Seriöst så är 88 ett riktigt bra resultat för att vara första gången. JVem som helst kan klara full pott på LÄS, NOG och DTK ifall de bara får den tid de behöver. Med erfarenhet och rätt träning kommer 50 minuter räcka för dig.
Citera
2008-04-08, 02:36
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Bra initiativ tfvbhy9,82 Fast ditt nick suger

Nån här som verkligen KUNDE ledmotiv? Ingen jag snackat med visste det ordets betydelse med säkerhet. Fattar inte hur det gick igenom 25%-regeln...

Var det så svårt?

Det talas ju ofta ledmotiv i filmmusik exempelvis.
Citera
2008-04-08, 02:38
Medlem
snuffomans avatar
Jag skrev för första gången i lördags och så här i efterhand så känns det som att jag borde ägnat några timmar på att göra något gammalt prov som övning, fast plugga är så satans tråkigt. Men jag är ändå rätt nöjd med mitt resultat.

LÄS: 18/20
DTK: 14/20
ELF: 15/20
ORD: 28/40
NOG: 18/22

Vilket gör att jag landar på 93/122. Jag har ingen aning av vad detta motsvarar i poäng på den där skalan dom använder, men vågar man hoppas på 1.5?
Citera
2008-04-08, 08:58
Medlem
Ärade forumiter.

Då jag skrev detta förbannade prov i lördags kom jag att inse i min naivitet, att detta inte är ett prov man bara kan gå iväg och skriva och tro att ens allmänbildning eller tidigare stuider ger ett högt och godtyckligt resultat. Jag har således blivit nästintill manisk nu i mina ambitioner att studera inför höstens prov. Den här frågan går ut till er som har pluggat ordentligt och i tid innan.

- Hur bör man på bästa sätt lägga upp sina högskoleprovsstudier om man avser en långsiktlig plan?

- Givetvis ska man förstås läsa mycket, såväl svensk som engelsk litteratur och artiklar, men kan man på något mer konkret sätt optimera även detta?

- Hur många timmar per dag/vecka lade ni ner HP-studier? Var det isåfall tillräckligt?

- Utöver HP-pluggande, vad hade/har ni för andra sysselsättningar?

Självklart har jag ju suttit och studerat den här tråden med alla dess hundratals inlägg, men utan att egentligen riktigt funnit vad jag söker. Skadar inte att fråga ändå.

mvh
Citera
2008-04-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Håller med dig där! Att ORD-delen är en tredjedel av provet är minst sagt konstigt. Bra poäng på ditt prov, synd på orden... det är många som faller på orden

Jag anser det vara en konspiration mot teknik-studerande på gymnasiet. Retligt utav helvete när man presterar 80-90% på övriga delar och får futtiga 25poäng på ORD. Hade ORD varit lika väl avvägt som dem andra hade det blivit runt 7 fel istället för 15. Om någon är relativt "svag" i exempelvis DTK så har det inte en överdriven effekt på slutresultatet. Är man svag i ORD kan ju hela resultatet falla. Min kompis fick 19/40, det är som att nolla ett helt normalbedömt delprov för bövelen.

Ja, jag är bitter.

Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn

Jag gör det för att befästa att jag bör ha mest att säga till om, både inom familjen och vänskapskretsen
"Skämt" åsido; Ska plugga data- eller elektroingenjör på Chalmers till hösten och där räcker mina betyg redan till, men jag tycker det är kul att ta reda på mina styrkor och svagheter. Dessutom har jag levt ett fördummande sabbatsår utan någon tillstymmelse av studier, så det var skönt att komma tillbaka i skolbänken för en dag. Tänker fortsätta göra provet tills jag får 2.0, vilket jag förväntar mig borde ske inom tre prov, alltså senast hösten -09.
Senast redigerad av Friamannen 2008-04-08 kl. 12:02.
Citera
2008-04-08, 13:28
Medlem
jag minns att jag hade lite besvärigt med ledmotiv frågan eftersom jag anser att det lika gärna kan betyda målsättning som ideal

för övrigt, kan man vara så säker på att få 2.0 om man har 111 rätt? vem vet hur normeringstabellen blir i år liksom
Citera
2008-04-08, 13:51
Medlem
haha jag kanske var helt ute och simmade när det gäller ledmotiv frågan, kändes som ideal eller målsättning men efter lite googlande kanske det var nått helt annat hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in