2007-03-31, 18:27
Medlem
orkarNs avatar
Men ELF/ORD 3:an var så jävla tokenkel. Så går det. Är det här tråden där man skriver sitt resultat så hoppas jag på 1.9, med extrem tur i normeringen (och med tanke på att orden var svårare än senast).
Citera
2007-03-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Men ELF/ORD 3:an var så jävla tokenkel. Så går det. Är det här tråden där man skriver sitt resultat så hoppas jag på 1.9, med extrem tur i normeringen (och med tanke på att orden var svårare än senast).
Det finns en annan tråd där man skriver sina resultat.
Citera
2007-04-01, 11:07
Medlem
Jag tror att plugga inför provet gjorde att jag vart mer stressad bara
Citera
2007-04-01, 17:52
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskmumrik
Tack till alla som bidragit till tråden, en stor del av pressen undslapps genom att vara något sånär förberedd inför provet.

Ordprogrammet som ordineras på sidan 3 hjälpte mig med cirka 10 ord på dagens prov och rekommenderas varmt till framtida prov.

Ja, jag tror också att denna tråd hjälpte mig enormt.

Stort tack till alla tips.

/Adrian
Citera
2007-04-01, 18:01
Medlem
xceLs avatar
Känenr att jag skulle behöva snabba upp min läsning lite, är det bara att se till att läsa mer, eller är det bara ens personliga läshastighet som man alltid har?
Citera
2007-04-01, 18:16
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xceL
Känenr att jag skulle behöva snabba upp min läsning lite, är det bara att se till att läsa mer, eller är det bara ens personliga läshastighet som man alltid har?

Din personliga läshastighet är inte konstant. Den kan du ju öva upp. Delvis genom att bara läsa men även genom att träna på tekniker för snabbläsning.
Citera
2007-04-01, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xceL

Finns tekniker man kan öva in, tex fokusera ögat på flera ord samtidigt, använda penna som markör osv.
Finns flera böcker i ämnet men här är en intressant länk som beskriver det grundläggande.
http://enkelriktat.monkeytoys.com/stories/2002/08/07/snabblasningSaGarDetTill.html
Citera
2007-04-01, 23:40
Medlem
Pollys avatar
Jag ger inte mycket för diverse snabbläsningstekniker, gammal hederlig läsning funkar bäst i alla väder.
Citera
2007-04-02, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Polly
Jag ger inte mycket för diverse snabbläsningstekniker, gammal hederlig läsning funkar bäst i alla väder.

Jaså det gör du inte? Självklart måste man öva dessa tekniker genom att läsa texter, det är ingen mirakellösning det här. Jag själv övade lite inför det senaste högskoleprovet och läsföreståelsedelen brukar jag ha svårt för men jag lyckades skrapa ihop 19 av 20 poäng nu.
Du har säkert flera argument att backa upp din åsikt med så fram med dem.
Citera
2007-04-02, 01:53
Medlem
Mitt tips för LÄS är att man först kollar igenom vad som efterfrågas - är det en fråga om en viss person etc så skiter man i att läsa hela texten och letar upp o läser det som är relevant.
Citera
2007-04-02, 17:12
Medlem
fiskbullsfots avatar
Jag tycker det går lättare att göra både svensk och engelsk läsförståelse om man INTE först läser frågorna. Har provat båda varianterna flera gånger när jag tränade inför årets prov och upptäckte följande:

Det blev svårare att koncentrera sig på texten när jag hade läst frågorna först - då letade jag bara efter svaren och missade sammanhangen och nyanserna. Många svarsalternativ skiljer sig ju genom nyanser och det är lätt att missta sig om man bara söker efter svar i texten - tror hjärnan då ställer in sig på att reagera på samma fraser och ord som man sett i frågorna, och svarsalternativen är ju ofta lite luriga eftersom de hämtar begrepp från texten men kanske bara förändrar "värdet" lite - precis som scar skrev i sina tips i början av denna tråd. (många och bra!)
Citera
2007-04-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskbullsfot
Jag tycker det går lättare att göra både svensk och engelsk läsförståelse om man INTE först läser frågorna. Har provat båda varianterna flera gånger när jag tränade inför årets prov och upptäckte följande:

Det blev svårare att koncentrera sig på texten när jag hade läst frågorna först - då letade jag bara efter svaren och missade sammanhangen och nyanserna. Många svarsalternativ skiljer sig ju genom nyanser och det är lätt att missta sig om man bara söker efter svar i texten - tror hjärnan då ställer in sig på att reagera på samma fraser och ord som man sett i frågorna, och svarsalternativen är ju ofta lite luriga eftersom de hämtar begrepp från texten men kanske bara förändrar "värdet" lite - precis som scar skrev i sina tips i början av denna tråd. (många och bra!)
Söker själv efter svar i texten. Det gjorde jag inte innan, men nu tycker jag att det går mycket fortare om man gör så. Kanske därför jag bara fick ett fel på LÄS den här gången. På vissa texter/frågor är det bättre att göra som du gör dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in