2010-10-22, 20:08
  #9037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
Okej, snabb fråga såhär på slutspruten.

Jag vill räkna
75/442 så snabbt och effektivt som möjligt, hur bör man gå tillväga? Resultatet kräver ju bara en snabb uppskattning.


Jag föredrar att försöka få nämnaren till 100 då det automatiskt ger svaret. Genom att förenkla lite grovt hade jag först gjort om talet till 80/400 och sedan delat både täljare o nämnare med 4 (20/100) vilket tar två sekunder i huvudet och ger en felmarginal på bara tre procentenheter. Men det är jävligt viktigt att vara noga med att kolla hur välräknade de olika svarsalternativen är så man inte överslagsräknar för grovt.
__________________
Senast redigerad av galen general 2010-10-22 kl. 20:12.
Citera
2010-10-22, 20:08
  #9038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
Okej, det är alltså bara snabb avrundning som gäller?
Tänkte om det fanns någon annan snabb version för att få mer precis resultat, dock behövs ju det inte i denna uppgift då svaret ska bli 18%
Men tack iaf

Shit folk är verkligen på hugget kvällen innan HP härligt och se grabbar


Ett tips är att kolla alternativen lite snabbt innan du räknar. Är det nära mellan alternativen kanske du behöver vara mer noggrann.
Citera
2010-10-22, 20:09
  #9039
Medlem
hur mycke tid kan man ge varje fråga? Hur många minuter kan man exempelvis ge en matteuppgift innan man bör gissa o gå vidare?
Om man är snabbt klar med mattedelen, kan man då gå över direkt till läs-delen och således få mer tid på den? Eller börjar man med nästa del efter en bestämd tid?
Citera
2010-10-22, 20:11
  #9040
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Blå
hur mycke tid kan man ge varje fråga? Hur många minuter kan man exempelvis ge en matteuppgift innan man bör gissa o gå vidare?
Om man är snabbt klar med mattedelen, kan man då gå över direkt till läs-delen och således få mer tid på den? Eller börjar man med nästa del efter en bestämd tid?
Nej, du kommer inte kunna påbörja nästa prov då man delar in proven i block, således görs dessa inte samtidigt. Tiden man bör lägga på varje uppgift får du genom att dividera tiden som är given på provet med antalet uppgifter, dvs. 50min/20uppgifter=2.5min/uppgift=2min och 30sekunder per uppgift = 150sekunder/uppgift
__________________
Senast redigerad av Mathematics1 2010-10-22 kl. 20:18.
Citera
2010-10-22, 20:11
  #9041
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Blå
hur mycke tid kan man ge varje fråga? Hur många minuter kan man exempelvis ge en matteuppgift innan man bör gissa o gå vidare?
Om man är snabbt klar med mattedelen, kan man då gå över direkt till läs-delen och således få mer tid på den? Eller börjar man med nästa del efter en bestämd tid?

Nej, du kan inte gå över till någon annan del. Man gör alla delar var för sig, man delar upp dem i block.
Citera
2010-10-22, 20:13
  #9042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Blå
hur mycke tid kan man ge varje fråga? Hur många minuter kan man exempelvis ge en matteuppgift innan man bör gissa o gå vidare?
Om man är snabbt klar med mattedelen, kan man då gå över direkt till läs-delen och således få mer tid på den? Eller börjar man med nästa del efter en bestämd tid?


Man börjar speciella tider med de olika delarna, i s k block.

LÄS - 20 uppgifter på 50 min.
ELF - 20 uppgifter på 35 min.
ORD - 40 uppgifter på 15 min.
DTK - 20 uppgifter på 50 min.
NOG - 22 uppgifter på 50 min.

ELF + ORD skriver man i samma block.
Citera
2010-10-22, 20:13
  #9043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Blir läggdags för mig 21.00.

Ta med mig:

5 fullkornsmackor med ost
Havregrynsgröt( fullkorn) till lunch
5 frukter
1 flaska vatten
Kaffe

Frukost: Havregrynsgröt, macka, vatten.

Jag rekommenderar att du går och lägger dig lite senare än 21:00 (!!), lägg dig runt 22:00-22:30 om du vill sova tidigt. Risken med att gå och lägga sig samma tid som en 5-åring är att man ligger och drar sig och blir piggare. Att somna vid 21:00 kräver nästan att man gått upp 05:00 imorse, typ.
Citera
2010-10-22, 20:15
  #9044
Medlem
rooobbs avatar
Har skjutit på pluggandet alldeles för länge nu, man kanske ska börja... Satsar på nästa år ist!
Citera
2010-10-22, 20:16
  #9045
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Jag rekommenderar att du går och lägger dig lite senare än 21:00 (!!), lägg dig runt 22:00-22:30 om du vill sova tidigt. Risken med att gå och lägga sig samma tid som en 5-åring är att man ligger och drar sig och blir piggare. Att somna vid 21:00 kräver nästan att man gått upp 05:00 imorse, typ.

Okey, jag lägger mig 21:30 då. :P
Citera
2010-10-22, 20:22
  #9046
Bannlyst
Lycka Till Kära Vänner, Imorgon Gäller Det!
Citera
2010-10-22, 20:32
  #9047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rooobb
Har skjutit på pluggandet alldeles för länge nu, man kanske ska börja... Satsar på nästa år ist!
Haha samma här. Har tänkt i 2 månader nu att jag ska plugga, men det har inte blivit av.
Var nyss och handlade fyra bananer och tre st energidrickor. Har aldrig druckit energidricka förut så får se hur det blir på provet haha. Nu ska jag prova göra ett gammalt prov.

Men precis som du så satsar jag också på nästa år (i vår).
Citera
2010-10-22, 20:34
  #9048
Medlem
Värst vad folk har opti-nojjan Måste sova exakt x tim y min, måste äta exakt rätt... fan man blir bara nervös av det. Sov bra, ta med lite att käka inte så noga och ta det chill på provet bara. Stressa inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in