2009-03-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xjr1300
Håller med, det är åt helvete att ORD skall bestå av 40 frågor. Det gynnar mest gamla dammiga bibliotekarier ja.

Eller folk med normal allmänbildning som har läst mer än tre böcker och som har läst nyheter då och då istället för att spendera sin ungdom på CS och WoW.
Citera
2009-03-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
I svar 1 så fyller han termosen med en liter (2/3 av 1.5 liter) och dricker upp 3/4, alltså 0.75 liter. Kvar blir 0.25 liter. I svar 2 så vet man ju inte hur mycket han fyllde termosen med från början och då vet man inte heller hur mycket som finns kvar, trots att man vet att han druckit 0.75 liter. Svar 1 räcker medan svar 2 är onödigt/otillräckligt. Eller?

Korrekt.
Citera
2009-03-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
nton ska på utflykt och tar med sig choklad i en termos som rymmer 1,5 liter.
Hur mycket choklad finns det kvar i termosen när han återvänder hem från utflykten?

(1) Innan utflykten hade Anton fyllt termosen till 2/3 och han har druckit 3/4 liter choklad under utflykten.

(2) Anton har druckit choklad motsvarande hälften av vad termosen rymmer.

Är det helt befängt att tro att det är 0,75 liter kvar i termosen, således så blir svaret D och inte A

2. För Skåne län finns uppgifter om att 8 116 barn födda 2002 ammades vid sex månaders ålder. Hur många av dessa barn blev enbart ammade?

jag tkr att stapeln går mot ungefär 30%
svaret är D 3 700, hur gick det till? (8116*0.3=2434->Svar A 2500)
[i]

det står ingenstans att han fyllde hela termosen, man får veta att den rymmer 1.5l. senare får man veta att han fyllt termosen till 2/3 vilket är 1l. han har sedan druckit 3/4 av en liter = 0,75l...

de 8116 motsvarar ca 70% av alla i skåne. detta ger att det finns fler barn i skåne (8116/0.70) =ungefär 11000. ta sedan 30% av denna mängd och du får 3700

..tvärtvåa..
Citera
2009-03-29, 16:44
Medlem
Citat:
Eller folk med normal allmänbildning som har läst mer än tre böcker och som har läst nyheter då och då istället för att spendera sin ungdom på CS och WoW.

Hehe ja du har en poäng.. men jag tycker ändå det är oskäligt stor del som provet utgörs av.
Citera
2009-03-29, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nandovika

Eh, ja, och? Det finns minst lika många exempel från det manliga könet. (Varför inte ta den genomsnittlige fb:aren?) Intelligenta är ett jobbigt ord att stava fel på, även om jag inser att det är ett skrivfel.

Du menar alltså att eftersom (och enbart eftersom) de är tjejer så trodde de att de skulle få 2,0. Du tror inte att det finns ett antal killar i samma situation som kunde tänkas tro samma sak? (Jag drar mg till minnes några här på fb, som med tanke på användarstatistiken så är sannolikt majoriteten av dem män/pojkar.)

jag citerade dig och såg inte hela meningen... Säger bara av egna erfarenheter, man kanske träffar på 10 kvinnor som tänker så innan man träffar på en man.. Du ska bara veta att deras miner när de fick sina resultat var guld värt, det blev tårta efter det

Citat:
Klart den drabbar alla men jag ser inte hur det ska hindra
Okej, lycka till med att hitta en kvinna! Jag känner inte många såna tjejer, men jag är väl förstås allmänt avvikande och intelligensbefriad i dina ögon (trots att jag sitter med ett antagningsbesked till TolkS och 2,0 på hp).

Jag finner det aningens fascinerade att du säger "ALLA". Har du hittat någon kvinna som ställer upp på det? (Det finns säkert någon någonstans, men jag gör det fan inte.) Mer korrekt vore att säga "alla MÄN" eller "den manliga havlan av befolkningen". Rätt ska vara rätt, som du själv verkar så mån om att påpeka.

mm jag ska göra mitt bästa. Du kan skryta hur mycket du vill med dina betyg men det är inte direkt så att kvinnor har samma lön som män trots samma utbildning

Om jag säger de flesta då? Innerst inne så håller nog de flesta "män" med mig.

Citat:
Jag är inte särskilt förtjust i könsspecifika jämförelser och generaliseringar som "alla män" och "alla kvinnor" just eftersom det egentligen inte säger något som är säkerställt.
Men för att spinna vidare på din dåliga kvinnosyn så typ, föda barn? Det är mig veterligen jävligt svårt som man, (undantaget skulle vara han amerikanen som bytt kön, men han är ju rent genetiskt en kvinna).

föda barn? wow, det bästa du kunde komma på? Nu menar jag något som båda könen kan utföra...
Citera
2009-03-29, 16:52
Medlem
Hur lång tid tar det innan man får hem resultatet?
Citera
2009-03-29, 16:53
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
var ju 1,8 på HHS

Mjae, endast en minoritet med 1.8 kom in.

Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
och de flesta läkarlinjen hade väl 1.8, inte KI såklart men Uppsala osv. Känns som läkare är det rätt onödigt var man pluggat?

Jo, visst är det så, men jag bara påpekade att man inte kommer in överallt med 1.8.
Citera
2009-03-29, 16:56
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001

2. För Skåne län finns uppgifter om att 8 116 barn födda 2002 ammades vid sex månaders ålder. Hur många av dessa barn blev enbart ammade?

jag tkr att stapeln går mot ungefär 30%
svaret är D 3 700, hur gick det till? (8116*0.3=2434->Svar A 2500)
[i]

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15857107&postcount=2857
Citera
2009-03-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Mjae, endast en minoritet med 1.8 kom in.

Jag har inte jättekoll på sånt här men jag vet säkert att en bekant med 2.0 inte kom in på läkarprogrammet i Lund för några år sedan utan lottades bort och kom in först vid ansökning ett år senare. Har det alltså blivit lättare att komma in på läkarutbildningar de senaste åren? Alla gnäller ju jämt om hur omöjligt det är att komma in men 1.8 på HP är det ju ganska många som fixar. Frågan är om man garanterat kommer in vid första urvalet i urvalsgruppen från HP om man har 2.0?
Citera
2009-03-29, 17:02
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Tar det verkligen fyra veckor innan resultatet kommer upp på studera.nu?

Japp.
Citera
2009-03-29, 17:16
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Frågan är om man garanterat kommer in vid första urvalet i urvalsgruppen från HP om man har 2.0?

Ja, det har man gjort de senaste åren.

http://vhs.se/templates/Page.aspx?id=1442
Citera
2009-03-29, 17:29
Medlem
Abstruss avatar
Lägg ner rasistsnacket nu o fokusera på topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in