2010-05-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Gränserna för de högsta poängen höjdes samtidigt som medelvärdet sjönk, hur går det ihop? Tolkar det som så att rätt många fick mycket bra resultat (1.7>) i jämförelse med förra gången men även att många fick låga poäng, stämmer mitt resonemang? Förstår fortfarande inte riktigt hur "normeringen" går till.

Aja, blev 1.8 med mina 104p. Tråkigt att inte få 1.9 men på ett sätt känns det väl säkert att ha skrivit av helt rätt i alla fall. Har som mål inför hösten att få samma poängsumma på DTK, ELF, NOG & LÄS +/- 1p och höja mig på ORD med runt 6 poäng vilket inte är någon omöjlighet. Då kör vi till hösten igen!

Det stämmer nog - den största anledningen till att medelvärdet sjönk var den höga andelen förstagångsskrivare. De har ofta konstaterats att man skriver sitt sämsta resultat första gången (med några undantag givetvis).
Citera
2010-05-02, 14:55
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Gränserna för de högsta poängen höjdes samtidigt som medelvärdet sjönk, hur går det ihop? Tolkar det som så att rätt många fick mycket bra resultat (1.7>) i jämförelse med förra gången men även att många fick låga poäng, stämmer mitt resonemang? Förstår fortfarande inte riktigt hur "normeringen" går till.

Aja, blev 1.8 med mina 104p. Tråkigt att inte få 1.9 men på ett sätt känns det väl säkert att ha skrivit av helt rätt i alla fall. Har som mål inför hösten att få samma poängsumma på DTK, ELF, NOG & LÄS +/- 1p och höja mig på ORD med runt 6 poäng vilket inte är någon omöjlighet. Då kör vi till hösten igen!

Borde det inte kunna ske om fler arbetslösa och folk som inte normalt skriver för att söka högskola skriver samtidigt som fler som aspirerar på läkare (som nu har hp som urskiljande medel) också börjar skriva? Dvs en polarisering av folk som skriver högt och lågt.

Intressant att 148 st fick 2.0 förra gången vs 404 st nu. Rätt stor skillnad.
Citera
2010-05-02, 17:59
Medlem
Tillbakadragens avatar
0.4% resp 0.7%, ganska häpnadsväckande faktiskt. Skillnaden mellan 1.9 vid de två tillfällena var mindre, bara 0.1%. På det stora hela är gäller det ju dock ett ganska marginellt antal individer, så det lär inte bli några dramatiska förändringar vid kommande terminers urval.
Citera
2010-05-02, 18:31
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
102p, prick 1,8. Känns väldigt skönt får jag meddela! Läkarlinjen till hösten förhoppningsvis!
Citera
2010-05-02, 18:32
Medlem
Litanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Intressant att 148 st fick 2.0 förra gången vs 404 st nu. Rätt stor skillnad.

Eller hur. Anmärkningsvärt. Kan det bero på att människor har en seriösare approach till högskoleprovet, förlitar sig inte längre på sina betyg utan satsar hårdare inför HP snarare än ser det som ett komplement?

Jag lyckades få 1,9 med 106p, minsta möjliga marginal. Lättnaden sköljer över en som ett hav.
Citera
2010-05-02, 18:35
Medlem
anniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrooge.McDuck
102p, prick 1,8. Känns väldigt skönt får jag meddela! Läkarlinjen till hösten förhoppningsvis!
Har du 20,0? För med enbart 1,8 krävs väl rejält mycket tur för att komma in på läkarlinjen? Snygg avatar förresten!
Citera
2010-05-02, 19:00
Medlem
Tillbakadragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annique
Har du 20,0? För med enbart 1,8 krävs väl rejält mycket tur för att komma in på läkarlinjen? Snygg avatar förresten!
Vid senaste antagningen, VT2010, var reservintagningsgränsen följande för de olika lärosätena (alltså detta hade den "sista" personen som kom in):

KI: 1.8
LU: 1.7
GU: 1.8
UU: 1.8
LiU: 1.7
UmU: 1.7

Källa: http://läkarstudent.se/antagning.html#hogskoleprovet

Ergo, fullt realistiskt att komma in på läkarprogrammet med 1.8.
Citera
2010-05-02, 19:24
Medlem
vad är testversionen för resultatgrejset på studera.nu för något? Ser man sitt resultat på riktigt? ELlr jag fattar inte vad det är för nåt. Har loggat in o där står det 1.4. Betyder det då att jag fick 1.4 på riktigt? Haha
Citera
2010-05-02, 19:45
Medlem
AxelDeLarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcdcdc
vad är testversionen för resultatgrejset på studera.nu för något? Ser man sitt resultat på riktigt? ELlr jag fattar inte vad det är för nåt. Har loggat in o där står det 1.4. Betyder det då att jag fick 1.4 på riktigt? Haha
Eh... Ja.
Citera
2010-05-02, 19:49
Medlem
all right, så det är alltså ens riktiga provresultat? haha

Blev aningen förvirrad bara..varför heter det testversionen för resultatfunktionen för?

Och varför står det på studera.nu att man får sitt högskoleprov på posten och att man inte kan få reda på vad man får innan dess att man fått brevet i princip?
Citera
2010-05-02, 20:14
Medlem
KattOchPringless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcdcdc
all right, så det är alltså ens riktiga provresultat? haha

Blev aningen förvirrad bara..varför heter det testversionen för resultatfunktionen för?

Och varför står det på studera.nu att man får sitt högskoleprov på posten och att man inte kan få reda på vad man får innan dess att man fått brevet i princip?

Kanske för att det är en betaversion? Tror du att de driver med dig eller vadå
Citera
2010-05-02, 20:32
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattOchPringles
Kanske för att det är en betaversion? Tror du att de driver med dig eller vadå

haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera