2010-05-02, 20:43
Medlem
jodu, man vet aldrig nej men, ärligt talat så tyckte jag det var lite tvetydigt bara att dom skriver en sak o sen gör en annan
Citera
2010-05-02, 20:48
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrooge.McDuck
102p, prick 1,8. Känns väldigt skönt får jag meddela! Läkarlinjen till hösten förhoppningsvis!

Jag sitter oxå med 1,8 och håller tummarna, dock verkar det bli tufft om man jämför antagningsstatistik och sökande med förgående år, pallar fan inte vänta ett halvår till...
Citera
2010-05-02, 21:07
Medlem
Ni som har fått väldigt höga resultat (all cred till er) hur många ggr tog det att uppnå 1.8-2.0? Skriv gärna ner er utveckling, kanske kompletterat med hur mycket ni förberedde er inför varje ny skrivning.
Citera
2010-05-02, 21:15
Medlem
Tillbakadragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Ni som har fått väldigt höga resultat (all cred till er) hur många ggr tog det att uppnå 1.8-2.0? Skriv gärna ner er utveckling, kanske kompletterat med hur mycket ni förberedde er inför varje ny skrivning.
Första försöket: 1.6
Andra försöket: 1.4
Tredje försöket: 1.7
Fjärde försöket: 1.6
Femte försöket: 1.6
Sjätte försöket: 1.9

Bäst förberedd var jag inför tredje gången, då jag övat mest disciplinerat. Konstigt inte så väldigt förberedd nu då jag satte 1.9. Men jag har under ca 5 år skrivit många gånger, och hela kroppen visste att "nu är det dags att lösa det här". Jag vaknade lugn, gick lugn till skolan där provet hölls, skrev under fokuserat lugn. Inga nerver, det vara bara dags. En fantastisk känsla.

Edit: anledningen till de många försöken var att jag ständigt kände "Okej, men jag vet att jag kan bättre." Nu känner jag inte så. Tänker inte jaga tvåan.
Citera
2010-05-02, 21:28
Medlem
Daisy.Hill.Puppy.Farms avatar
Citat:

Är rätt nöjd med 2.0 på mitt första försök.

Jag hade övat med två gamla prov innan, och fick då 1.6 på båda, så det blev en smärre chock när jag rättade kontrollpappret.
Citera
2010-05-02, 21:29
Medlem
anniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Vid senaste antagningen, VT2010, var reservintagningsgränsen följande för de olika lärosätena (alltså detta hade den "sista" personen som kom in):

KI: 1.8
LU: 1.7
GU: 1.8
UU: 1.8
LiU: 1.7
UmU: 1.7

Källa: http://läkarstudent.se/antagning.html#hogskoleprovet

Ergo, fullt realistiskt att komma in på läkarprogrammet med 1.8.

Fast den statistiken överensstämmer ju inte med Högskoleverkets...
http://www.vhs.se/PageFiles/3647/VT2010_antagna_urval2_program.xls
Citera
2010-05-02, 21:32
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annique
Fast den statistiken överensstämmer ju inte med Högskoleverkets...
http://www.vhs.se/PageFiles/3647/VT2010_antagna_urval2_program.xls
Dubbelkolla vad han skrivit, kolla sen vad du länkar till.
Citera
2010-05-02, 21:34
Medlem
Citat:

Jag har ju tyvärr inte något jättehögt resultat men min utveckling har sett ut så här:

Första gången 1.1 var på våren i trean, hade inte förberett mig någonting. Jag visste med andra ord inte hur provet såg ut.

Andra gången var nu i höstas då jag fick 1.3 hade förberett mig genom att nöta lite ord och se till att läsa, både på engelska och svenska.

Tredje gången var nu senast. Resultat 1.5 hade förberett mig som gången innan. Jag har nu insett vad jag behöver arbeta på. Det är främst dtk men även lite nog, elf kommer naturligt då jag numera roas av att läsa på engelska.
Citera
2010-05-02, 21:39
Medlem
AxelDeLarges avatar
Citat:

Nu tillför jag kanske inte så mycket, men satte nu 1.9 på mitt första prov. Förberedelserna bestod av att göra ett fullständigt gammalt prov, där jag fick 1.9, och sedan gjorde jag några strödelar och lekte lite med ordprov.se, men knappast tillräckligt mycket för att det skulle hjälpa på ORD. Men samtidigt blir jag imponerade av dem som får 1.0-1.2 på sitt första prov och sedan sakta men säkert kämpar sig uppåt under flera år för att till slut få 1.8-2.0, det kräver en del motivation.

Men anledningen till att jag lyckades uppnå ett så högt resultat är att jag ända sedan lågstadiet läst mycket, även en hel del på engelska på sistone, exempelvis en tusensidig bok i höstas. I kombination med att jag är något matematiskt lagd passar högskoleprovet mig alldeles utmärkt.
Senast redigerad av AxelDeLarge 2010-05-02 kl. 21:58.
Citera
2010-05-02, 21:48
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelDeLarge
Nu tillför jag kanske inte så mycket, men satte nu 1.9 på mitt första prov. Förberedelserna bestod av att göra ett fullständigt gammalt prov, där jag fick 1.9, och sedan gjorde jag några strödelar och lekte lite med ordprov.se, men knappast tillräckligt mycket för att det skulle hjälpa på ORD. Men samtidigt blir jag imponerade av dem som får 1.0-1.2 på sitt första prov och sedan sakta men säkert kämpar sig uppåt under flera år för att till slut få 1.8-2.0, det kräver en del motivation.

Jag blir riktigt imponerad av dem som lyckas få 1,9+ och precis gått ur gymnasiet..
Jag är 26 nu och fick 1,4 första gången jag gjorde det,, det var när jag gjorde lumpen, så jag var kanske 19? Sen började jag läsa lite böcker och gjorde som vana att alltid när ett främmande ord dyker upp skriva upp detta längst bak i boken och sedan ta reda på betydelsen.
Sedan har jag övat lite på snabbläsning, samt läste upp matte D och E från IG till MVG.
Skrev 1,6 för 2 år sedan och nu 1,8.
Citera
2010-05-02, 22:57
Medlem
Arkakas avatar
Citat:

Satte 2.0 på första försöket likt Daisy, utan några egentliga förberedelser. Jag kan minnas att man satt och lekte med gamla prov i nian (mest ORD och NOG, de andra verkade ju omständliga), men annars så handlar det väl mycket om en fallenhet för logiskt tänkande och en viss språkvana. Jag hade ingen game plan heller - man hör ju om att folk brukar markera viktiga delar av texter eller har andra tekniker för att höja sig - utan jag gjorde det lite på skoj så här sista terminen på gymnasiet. Betygen hade med största sannolikhet räckt alldeles utmärkt för det jag sökt, men det är alltid kul med en egoboost
Citera
2010-05-02, 23:05
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Började visserligen rätt tidigt, men såhär såg det ut för mig:

Första (gick då i nian): 1.3
Andra: 1.6
Tredje: 1.7
Fjärde: 1.7
Femte: 1.6
Sjätte: 2.0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto