Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Varför är det så många som tror att normeringen skall höjas? Baserar ni det påståendet enbart på att många skrivit att de fått 100+ här? Statistiskt sett sänks normeringen ju fler det är som skriver (vilket är fallet i år) så det vore intressant att veta hur ni resonerar.
Om det inte är så att de helt misslyckats med provförfattandet detta året vilket skulle höra till ovanligheterna så tror jag inte på en normeringshöjning.
Den högre andelen arbetslösa som annars inte försökt komma in på högskola kommer motverka eventuell höjning pga fler 20.0

r som skriver för att lättare komma in på läkare tror jag.
Jag bygger min argumentation på det faktum att de gånger när 104 p krävts för 1,9 har normeringen alltid höjts. En gång till 106, två gånger till 105. Alla 104-gånger har varit Höstterminer och så även denna gång. Historiken talar alltså för en strängare normering.
http://läkarstudent.se/antagning.html#hogskoleprovet Normeringen har aldrig höjts mer än två p, därför ligger taket där.
Visa gärna samband mellan många provskrivare och låg normering.
En annan tillfällighet är att de senaste elva proven har 9 (!) av dem haft 105 p som gräns för 1,9. Av ovan nämnda skäl tycker jag att jag har goda skäl att argumentera för en höjning till 105 p som mest sannolik. Min amatörmässiga gissning är att 105 blir gränsen. Att det blir tuffare intagningsregler lär också gjort att fler har satsat på provet.
Vi har facit 17:00 fredag, men jag skulle bli _mycket_ förvånad om mina förhoppningar kommer på skam (eftersom jag troligen har 106 vill jag inte att även alla 104or får 1,9).