2010-04-28, 11:21
  #7753
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkas
Hejsan, var på nätet hittar du alla gamla prov? Jag har hittat från år 2000 och framåt, men inga prov från 90-talet. Fixa länk så är du en hyvens karl.

Såvida jag vet finns det inga prov från 90-talet ute på nätet.
Citera
2010-04-28, 13:16
  #7754
Medlem
KattOchPringless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkas
Hejsan, var på nätet hittar du alla gamla prov? Jag har hittat från år 2000 och framåt, men inga prov från 90-talet. Fixa länk så är du en hyvens karl.

Här finns två interaktiva prov från -98 resp. -99:
https://www.studera.nu/studera/339.html

Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Varför är det så många som tror att normeringen skall höjas? Baserar ni det påståendet enbart på att många skrivit att de fått 100+ här? Statistiskt sett sänks normeringen ju fler det är som skriver (vilket är fallet i år) så det vore intressant att veta hur ni resonerar.

Om det inte är så att de helt misslyckats med provförfattandet detta året vilket skulle höra till ovanligheterna så tror jag inte på en normeringshöjning.

Den högre andelen arbetslösa som annars inte försökt komma in på högskola kommer motverka eventuell höjning pga fler 20.0r som skriver för att lättare komma in på läkare tror jag.

Kul att höra, hoppas innerligt att du har rätt.
Citera
2010-04-28, 14:40
  #7755
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Varför är det så många som tror att normeringen skall höjas? Baserar ni det påståendet enbart på att många skrivit att de fått 100+ här? Statistiskt sett sänks normeringen ju fler det är som skriver (vilket är fallet i år) så det vore intressant att veta hur ni resonerar.

Om det inte är så att de helt misslyckats med provförfattandet detta året vilket skulle höra till ovanligheterna så tror jag inte på en normeringshöjning.

Den högre andelen arbetslösa som annars inte försökt komma in på högskola kommer motverka eventuell höjning pga fler 20.0r som skriver för att lättare komma in på läkare tror jag.

Jag bygger min argumentation på det faktum att de gånger när 104 p krävts för 1,9 har normeringen alltid höjts. En gång till 106, två gånger till 105. Alla 104-gånger har varit Höstterminer och så även denna gång. Historiken talar alltså för en strängare normering. http://läkarstudent.se/antagning.html#hogskoleprovet Normeringen har aldrig höjts mer än två p, därför ligger taket där.

Visa gärna samband mellan många provskrivare och låg normering.

En annan tillfällighet är att de senaste elva proven har 9 (!) av dem haft 105 p som gräns för 1,9. Av ovan nämnda skäl tycker jag att jag har goda skäl att argumentera för en höjning till 105 p som mest sannolik. Min amatörmässiga gissning är att 105 blir gränsen. Att det blir tuffare intagningsregler lär också gjort att fler har satsat på provet.

Vi har facit 17:00 fredag, men jag skulle bli _mycket_ förvånad om mina förhoppningar kommer på skam (eftersom jag troligen har 106 vill jag inte att även alla 104or får 1,9).
Citera
2010-04-28, 14:49
  #7756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
(eftersom jag troligen har 106 vill jag inte att även alla 104or får 1,9).
Hur går det ihop sig logiskt? Tanken med högskoleprovet är väl ändå att slutresultaten alltid ska följa samma distribution och att normeringen görs därefter, vilket innebär att det alltid är lika många som får 1,9 (med nån liten felmarginal här och där)?

Min poäng är alltså att så länge du får ett visst provresultat så är det ointressant för dig hur normeringen är gjord.
Citera
2010-04-28, 14:56
  #7757
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
Hur går det ihop sig logiskt? Tanken med högskoleprovet är väl ändå att slutresultaten alltid ska följa samma distribution och att normeringen görs därefter, vilket innebär att det alltid är lika många som får 1,9 (med nån liten felmarginal här och där)?

Min poäng är alltså att så länge du får ett visst provresultat så är det ointressant för dig hur normeringen är gjord.

Ja, det finns en felmarginal, det är inte exakt en viss procent som får 1,9. Mitt 1,9 blir mer konkurrenskraftigt om andelen som får det ligger i det lägre intervallet.
Citera
2010-04-28, 15:08
  #7758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Ja, det finns en felmarginal, det är inte exakt en viss procent som får 1,9. Mitt 1,9 blir mer konkurrenskraftigt om andelen som får det ligger i det lägre intervallet.
Självklart är det så, men en lägre gräns behöver ju inte betyda fler provtagare ovanför gränsen än vad motsvarande högre gräns hade haft satta enligt samma normeringssystem. Det beror ju helt på hur intervallerna i systemet är satta, samt en rejäl dos slumpen. Förövrigt, är den informationen ens publik?
Citera
2010-04-28, 23:58
  #7759
Medlem
Hej, jag gjorde hp för första gången nu i vår. Fick 63p vilket var den övre gränsen för 0,8 enligt förra årets nomreringstabell. Tror ni det finns möjlighet att jag skulle få 0,9 i år? Det spelar förmodligen ganska stor roll då programmet jag vill in på hade 0,8 som antagningsgräns förra året.
Citera
2010-04-29, 00:08
  #7760
Medlem
KattOchPringless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axxxel
Hej, jag gjorde hp för första gången nu i vår. Fick 63p vilket var den övre gränsen för 0,8 enligt förra årets nomreringstabell. Tror ni det finns möjlighet att jag skulle få 0,9 i år? Det spelar förmodligen ganska stor roll då programmet jag vill in på hade 0,8 som antagningsgräns förra året.

Möjligt? ja. Troligt? nja. Om ca 41h får du veta säkert.
Citera
2010-04-29, 00:24
  #7761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattOchPringles
Möjligt? ja. Troligt? nja. Om ca 41h får du veta säkert.

Mmm, det känns mycket osäkert. Hoppas för allt i världen att det kommer sänkas, då skulle man kunna känna sig lite säkrare fram tills i juli iaf
Citera
2010-04-29, 07:55
  #7762
Medlem
Tillbakadragens avatar
En dag kvar nu vänner. I morgon kväll vet vi om hoppet lever inför det officiella resultatbeskedet! För egen del har jag beslutat att det nog får styra huruvida jag ska satsa på den där gamla drömmen och börja styra stegen mot läkarprogrammet VT2011.

Något som slagit mig lite är att resultat över 107p inte rapporterats i samma enorma utsträckning som resultat i intervallet 100-107. Kanske det ligger något i detta? Den som lever, i morgon, får se.
Citera
2010-04-29, 12:54
  #7763
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
En dag kvar nu vänner. I morgon kväll vet vi om hoppet lever inför det officiella resultatbeskedet! För egen del har jag beslutat att det nog får styra huruvida jag ska satsa på den där gamla drömmen och börja styra stegen mot läkarprogrammet VT2011.

Något som slagit mig lite är att resultat över 107p inte rapporterats i samma enorma utsträckning som resultat i intervallet 100-107. Kanske det ligger något i detta? Den som lever, i morgon, får se.

Nu börjar nedräkningen på allvar. 28 h kvar när jag skrivet detta.

Anledningen är, antagligen, att de som får 1,8 eller 1,9 förra året var 2,3 % av provskrivarna. 2,0or var 0,4 %, alltså 5,75 x fler med 1,9 eller 1,8, framför 2,0or. Sedan finns det säkert en hel del professorer som tycker det är roligt att skriva HP och skriver 2,0 gång på gång. Jag tror juridikprofessorer inte tenderar att skriva i denna tråd.
Citera
2010-04-29, 13:13
  #7764
Medlem
Ursäkta min dumhet.. men vad är det ni väntar på? Man får väl provresultatet hemskickat i början av nästa vecka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in