2010-04-29, 13:18
  #7765
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Ursäkta min dumhet.. men vad är det ni väntar på? Man får väl provresultatet hemskickat i början av nästa vecka?

Normeringstabellen publiceras 17 i morn, där ser du vilken råpoäng som ger vilken normerad poäng. Runt tisdag-onsdag nästa vecka får vi resultat, det stämmer.
Citera
2010-04-29, 13:19
  #7766
Medlem
Det är sådant som bara gör mig oroad.. så det är bäst att jag inte läser sådana tabeller
Citera
2010-04-29, 13:28
  #7767
Medlem
Min gissning, baserat på helt ovetenskapliga rön + spekulationer och resultat som jag hört från olika håll, är att det kommer höjas 1-2 poäng överlag. Notera att fjolårets normeringstabell var låg för de höga poängen. Måhända utvärderades resultatet och man tyckte kanske att man hade gjort ett för svårt prov vilket resulterade att man gick in och petade lite i vårens prov (jag är väl medveten om att det tar 2 år att göra ett prov men antar att det inte "stänger" för ev. förändringar). Framför allt ORD och DTK kändes betydligt lättare (återigen, helt ovetenskapligt!).

Nåväl, hur det än var med ovanstående saker så med tanke på den drös av folk som uppgett 102 resp. 106 som poäng så gissar jag att normeringen faktiskt hamnar där. För de fyra högsta poängen gissar jag:
1.7 97-101
1.8 102-105
1.9 106-109
2.0 110-

Jag har svårt att tro att det skulle gå högre än så eftersom 3 poäng skulle betecknas som en brutal höjning. Jag tror att de högre poängen är beroende av hur stor jätteproppen Orvar (dvs de med 102) är i år.
__________________
Senast redigerad av HelloEisenhower 2010-04-29 kl. 13:32.
Citera
2010-04-29, 13:47
  #7768
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
Min gissning, baserat på helt ovetenskapliga rön + spekulationer och resultat som jag hört från olika håll, är att det kommer höjas 1-2 poäng överlag. Notera att fjolårets normeringstabell var låg för de höga poängen. Måhända utvärderades resultatet och man tyckte kanske att man hade gjort ett för svårt prov vilket resulterade att man gick in och petade lite i vårens prov (jag är väl medveten om att det tar 2 år att göra ett prov men antar att det inte "stänger" för ev. förändringar). Framför allt ORD och DTK kändes betydligt lättare (återigen, helt ovetenskapligt!).

Nåväl, hur det än var med ovanstående saker så med tanke på den drös av folk som uppgett 102 resp. 106 som poäng så gissar jag att normeringen faktiskt hamnar där. För de fyra högsta poängen gissar jag:
1.7 97-101
1.8 102-105
1.9 106-109
2.0 110-

Jag har svårt att tro att det skulle gå högre än så eftersom 3 poäng skulle betecknas som en brutal höjning. Jag tror att de högre poängen är beroende av hur stor jätteproppen Orvar (dvs de med 102) är i år.

Det kan å andra sidan vara Vanessa från omvårdnad, Sonny från bygg och Lasse, arbetslös, som vet att det blir hårdare regler, som skriver. Detta kan balansera duktiga som skriver pga hårdare regler.

Jag tycker det du ska ta det som skrivs på FB med en rejäl nypa salt. Vad hände förra HP? Många uppgav höga poäng och folk argumenterade för att normeringen skulle höjas, men den sänktes. Hur många har uppgett 102 resp. 106? De kanske (undertecknad inkluderad) skrivit vad det fått flera gånger och därför ger det en illusion av massvis med de poängen.

För 1,9 är 105 eller 106 säkert som berget. Det kändes "lätt" det håller jag med om, men dels fick ordprov bra med utdelning i går, blir du bättre för varje gång du skriver. Jag tror ändå på 105. Om drygt ett dygn får vi se vems förväntningar som kommer på skam.
Citera
2010-04-29, 14:19
  #7769
Medlem
KattOchPringless avatar
Om vi nu ändå ska tippa vill jag också vara med. Jag kör all-in på högoddsaren, att det överlag sänks med en poäng. Lite färgat av önsketänkande bör tilläggas.
Citera
2010-04-29, 14:24
  #7770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det kan å andra sidan vara Vanessa från omvårdnad, Sonny från bygg och Lasse, arbetslös, som vet att det blir hårdare regler, som skriver. Detta kan balansera duktiga som skriver pga hårdare regler.

Jag tycker det du ska ta det som skrivs på FB med en rejäl nypa salt. Vad hände förra HP? Många uppgav höga poäng och folk argumenterade för att normeringen skulle höjas, men den sänktes. Hur många har uppgett 102 resp. 106? De kanske (undertecknad inkluderad) skrivit vad det fått flera gånger och därför ger det en illusion av massvis med de poängen.

För 1,9 är 105 eller 106 säkert som berget. Det kändes "lätt" det håller jag med om, men dels fick ordprov bra med utdelning i går, blir du bättre för varje gång du skriver. Jag tror ändå på 105. Om drygt ett dygn får vi se vems förväntningar som kommer på skam.

Jag har inte tittat på "stormen" efter förra HP (iakttog du något intressant? var det ungefär lika många som outade sitt resultat då?) men givetvis handlar det bara om spekulationer. ORD tyckte jag i höstas var betydligt svårare men det är som sagt bara utifrån mitt eget perspektiv. Sitter dessutom med ett resultat mitt emellan två normerade poäng så borde inte beröras om det höjs eller sänks en eller två poäng.
Citera
2010-04-29, 14:42
  #7771
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
Jag har inte tittat på "stormen" efter förra HP (iakttog du något intressant? var det ungefär lika många som outade sitt resultat då?) men givetvis handlar det bara om spekulationer. ORD tyckte jag i höstas var betydligt svårare men det är som sagt bara utifrån mitt eget perspektiv. Sitter dessutom med ett resultat mitt emellan två normerade poäng så borde inte beröras om det höjs eller sänks en eller två poäng.

Jag noterade att eliten är samlad här

Kanske inte lika många, men samma kommentarer som alltid dök upp och resultaten var goda.

Jag tyckte att ord var lättare, men jag tittade i efterhand och de orden som jag inte hade kunnat om jag inte nött ordprov.se var sju stycken. Förra provet fick jag 27 och nu 34. Hade jag inte läst på, utan kunnat lika många ord, hade jag haft 27 rätt (kanske rätt på någon gissning).
Citera
2010-04-29, 14:46
  #7772
Medlem
Är det oftast de högre samt de lägre poängen som varierar? Fick 80 och behöver verkligen 1,3. De senaste sju proven har det räckt, vore oerhört tungt om det inte skulle räcka nu.
Citera
2010-04-29, 15:10
  #7773
Medlem
AxelDeLarges avatar
[quote=Caparzo]Det kan å andra sidan vara Vanessa från omvårdnad, Sonny från bygg och Lasse, arbetslös, som vet att det blir hårdare regler, som skriver. Detta kan balansera duktiga som skriver pga hårdare regler.[quote]

Det där resonemanget håller inte. Jag tror och hoppas att de (Umeå universitet?) som utfärdar proven och normeringenstabellerna är tillräckligt kompetenta och sofistikerade för att normeringenstabellen inte ska påverkas av sammansättningen av provskrivarna. Givetvis tar de inte det genomsnittliga provresultatet för samtliga provskrivare som utgångspunkt i normeringen. Troligtvis tittar de på en mängd olika grupper av provskrivare, exempelvis 16-19-åringar som har gått en praktisk gymnasieutbildning och jämför den gruppens resultat med fjolårets. Såvida inte Pelle från bygg skrev sämre i höstas än vad Sonny gjorde i våras kommer inte normeringen påverkas av det. Lyckligtvis är det en relativt objektiv bedömning av svårighetsgraden på provet som avgör normeringen

Dock tycker jag att provet instinktivt kändes en aning lättare än gamla prov som jag övat på så jag tror absolut att en höjning är möjlig, eller kanske till och med trolig. Normeringen är iaf jag inte ett dugg orolig över, 107 blir 1.9 med allra största sannolikhet. Däremot är jag livrädd för att jag har skrivit fel på mitt svarspapper och därmed tappat poäng, därför vågar jag inte slappna av förens provresultatet ligger tryggt i min brevlåda.
Citera
2010-04-29, 15:43
  #7774
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag bygger min argumentation på det faktum att de gånger när 104 p krävts för 1,9 har normeringen alltid höjts. En gång till 106, två gånger till 105. Alla 104-gånger har varit Höstterminer och så även denna gång. Historiken talar alltså för en strängare normering. http://läkarstudent.se/antagning.html#hogskoleprovet Normeringen har aldrig höjts mer än två p, därför ligger taket där.

Visa gärna samband mellan många provskrivare och låg normering.

En annan tillfällighet är att de senaste elva proven har 9 (!) av dem haft 105 p som gräns för 1,9. Av ovan nämnda skäl tycker jag att jag har goda skäl att argumentera för en höjning till 105 p som mest sannolik. Min amatörmässiga gissning är att 105 blir gränsen. Att det blir tuffare intagningsregler lär också gjort att fler har satsat på provet.

Vi har facit 17:00 fredag, men jag skulle bli _mycket_ förvånad om mina förhoppningar kommer på skam (eftersom jag troligen har 106 vill jag inte att även alla 104or får 1,9).


Du har helt rätt. Jag har lurat mig själv sedan -98 och förstår ärligt talat inte varför När jag skrev då tyckte jag mig se den tendens jag beskrev och tyckte även att det blev så som jag förväntat mig efter provet men när jag nu tittar igen verkar det inte vara så, speciellt inte på senare tid (antar att det var en ren fluke att det verkade stämma då eller att det var mycket högre poäng men samtidigt fler skrivande förr men att det inte gör så stor skillnad som jag trodde). Dock ser jag ingen korrelation alls nu när det gäller antal skrivande samt -HT och -VT för normeringen. Det ligger inom felmarginal för slump av provbygge.

Hoppas det går bra med normeringen för er. Själv kommer jag inte skriva igen
Citera
2010-04-29, 17:35
  #7775
Medlem
anniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
Min gissning, baserat på helt ovetenskapliga rön + spekulationer och resultat som jag hört från olika håll, är att det kommer höjas 1-2 poäng överlag. Notera att fjolårets normeringstabell var låg för de höga poängen. Måhända utvärderades resultatet och man tyckte kanske att man hade gjort ett för svårt prov vilket resulterade att man gick in och petade lite i vårens prov (jag är väl medveten om att det tar 2 år att göra ett prov men antar att det inte "stänger" för ev. förändringar). Framför allt ORD och DTK kändes betydligt lättare (återigen, helt ovetenskapligt!).

Nåväl, hur det än var med ovanstående saker så med tanke på den drös av folk som uppgett 102 resp. 106 som poäng så gissar jag att normeringen faktiskt hamnar där. För de fyra högsta poängen gissar jag:
1.7 97-101
1.8 102-105
1.9 106-109
2.0 110-

Jag har svårt att tro att det skulle gå högre än så eftersom 3 poäng skulle betecknas som en brutal höjning. Jag tror att de högre poängen är beroende av hur stor jätteproppen Orvar (dvs de med 102) är i år.

Ja, jag tycker att gränserna ovan låter vettiga. Historiskt sett har ju gränserna höjts när antalet provdeltagare ökat, även om HT09 utgör ett litet undantag från den regeln. Men som sagt, den som lever får se
Jag är, precis som AxelDeLarge, mycket mer oroad över eventuell klantighet från min sida än över normeringen. 114 pinnar räcker gott och väl till 2.0.
__________________
Senast redigerad av annique 2010-04-29 kl. 17:38.
Citera
2010-04-29, 18:03
  #7776
Medlem
Tillbakadragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
bump
Det är bara ett dygn kvar nu. Alla spekulationer är snart luft värda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in