[quote=Caparzo]Det kan å andra sidan vara Vanessa från omvårdnad, Sonny från bygg och Lasse, arbetslös, som vet att det blir hårdare regler, som skriver. Detta kan balansera duktiga som skriver pga hårdare regler.[quote]
Det där resonemanget håller inte. Jag tror och hoppas att de (Umeå universitet?) som utfärdar proven och normeringenstabellerna är tillräckligt kompetenta och sofistikerade för att normeringenstabellen inte ska påverkas av sammansättningen av provskrivarna. Givetvis tar de inte det genomsnittliga provresultatet för samtliga provskrivare som utgångspunkt i normeringen. Troligtvis tittar de på en mängd olika grupper av provskrivare, exempelvis 16-19-åringar som har gått en praktisk gymnasieutbildning och jämför den gruppens resultat med fjolårets. Såvida inte Pelle från bygg skrev sämre i höstas än vad Sonny gjorde i våras kommer inte normeringen påverkas av det. Lyckligtvis är det en relativt objektiv bedömning av svårighetsgraden på provet som avgör normeringen
Dock tycker jag att provet instinktivt kändes en aning lättare än gamla prov som jag övat på så jag tror absolut att en höjning är möjlig, eller kanske till och med trolig. Normeringen är iaf jag inte ett dugg orolig över, 107 blir 1.9 med allra största sannolikhet. Däremot är jag livrädd för att jag har skrivit fel på mitt svarspapper och därmed tappat poäng, därför vågar jag inte slappna av förens provresultatet ligger tryggt i min brevlåda.