2019-04-07, 19:58
Medlem
Trådar som dessa görs efter varje prov. Provet är utformat till studenter i gymnasieålder, ord-delen blir enklare ju äldre man är. Hade varit intressant att se hur många rätt ni fått på den kvantitativa delen
Citera
2019-04-07, 19:59
Medlem
sommarlovs avatar
Jag fick 18/20, och då la jag inte manken till (haha).

jag har aldrig kommit i närheten av högre utbildning...
Citera
2019-04-07, 20:11
Medlem
Glorkass avatar
Jag skulle säga att svårighetsgraden var ungefär som vanligt, fick 19 av 20.
(Fel på sparsmakad)
Citera
2019-04-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Vilket skitsnack!

När jag läste tyska på mitten av 90-talet så var min tyska ringrostig.

I de första sidorna av boken 'Die Vervandlung' av Kafka, som ingick i kurslitteraturen, så är minst femton-tjugo glosor per sida markerade som okända. Inledningsvis var detta naturligtvis inte särskilt kul. Detta minskade givetvis i takt med att man övade in det man inte kunde. Efter bara denna klassiska novell på kanske knappt 50 sidor var felfrekvensen nere i två-tre glosor per sida. Lipade jag inför detta pensum? Nej, ty vem skulle jag kunna gnälla inför? Man, vit och utan funktionshinder -- då får man fixa allt själv.

Det skall dock sägas att det antagligen är svårare, i jämförelse, att träna upp matematisk förmåga för den som inte har den läggningen. Vi människor är olika. Vissa har jäkligt svårt för abstrakt tänkande, men klarar sig i allmänhet mycket bra ändå i livet.

Vad är det som är skitsnack?

Du kan ju göra en undersökning här i tråden och se hur många som har höjt sig med 0,5+ på Kvant och motsvarande på Verbal och vilken del som krävde mest antal timmar/höjd poäng.

Sen undrar jag vart i mitt inlägg jag klagar och gnäller? Jag står för vad JAG anser vara mest krävande på HP och jag tror många håller med mig idag med tanke på att yngre generationer läser allt mindre osv.

Känns mest som att du försöker spänna musklerna och visa att du är duktig på verbala delen vilket är kul för dig och imponerande men du skulle trots det behöva en dos ödmjukhet, vad det verkar.
Citera
2019-04-07, 20:57
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Vad är det som är skitsnack?

Du kan ju göra en undersökning här i tråden och se hur många som har höjt sig med 0,5+ på Kvant och motsvarande på Verbal och vilken del som krävde mest antal timmar/höjd poäng.

Sen undrar jag vart i mitt inlägg jag klagar och gnäller? Jag står för vad JAG anser vara mest krävande på HP och jag tror många håller med mig idag med tanke på att yngre generationer läser allt mindre osv.

Känns mest som att du försöker spänna musklerna och visa att du är duktig på verbala delen vilket är kul för dig och imponerande men du skulle trots det behöva en dos ödmjukhet, vad det verkar.

Jag ber om ursäkt!

Jag var egentligen inte ute efter att bemöta just ditt inlägg, ett tämligen osmidigt citerande.

Snarare reagerar jag på en tilltagande attityd i samhället att försöka komma undan så enkelt som möjligt.

Istället för att vilja förmå elever att läsa givande skönlitteratur så vill vissa uppmana dem att papegojmässigt lära sig 7000 glosor.

Italienaren Paretos gamla regel gäller, det vill säga att vem som helst med lite skådespelartalang kan ikläda sig rollen som allmänläkare, memorera symptom för de 30-50 vanligaste åkommorna, agera tröstande och förstående och när så krävs skriva en remiss. Funkar i 99 fall av 100.

Men vill vi ha ett sådant samhälle?

Regissören Erich von Stroheim, på flykt från Nazityskland, fick kicken från Hollywood, när hans chefer fick reda på att han krävde att statisterna i hans filmer skulle bära tidstrogna kalsonger och trosor under de kläder som verkligen syntes i filmerna. Är det att gå för långt?

Visst, men när kunskaperna å andra sidan blir ett fragilt skal, då är samhället illa ute.
Citera
2019-04-07, 21:00
Medlem
Fick rätt på 19 av 20, det enda ordet jag fick fel på var grift vilket jag ärligt talat verken har hört eller sett förut. Har man lärt lite engelska, tyska, franska och kanske också grekiska så är det inte så svårt, det är dessa språk vi har lånat många ord i från. Polyglot har jag hört mycket i engelskan t.ex.
Citera
2019-04-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Tror det var fråga 5 på pp2, rätt säker på att det inte var utprövning. I en uträkning med fyra steg skulle man ta reda på vilket steg eleven gjort fel.

Ja den jäkla frågan, blev så jävla förvirrad av någon anledning under provet hur fan stegen räknades.
Citera
2019-04-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag ber om ursäkt!

Jag var egentligen inte ute efter att bemöta just ditt inlägg, ett tämligen osmidigt citerande.

Snarare reagerar jag på en tilltagande attityd i samhället att försöka komma undan så enkelt som möjligt.

Istället för att vilja förmå elever att läsa givande skönlitteratur så vill vissa uppmana dem att papegojmässigt lära sig 7000 glosor.

Italienaren Paretos gamla regel gäller, det vill säga att vem som helst med lite skådespelartalang kan ikläda sig rollen som allmänläkare, memorera symptom för de 30-50 vanligaste åkommorna, agera tröstande och förstående och när så krävs skriva en remiss. Funkar i 99 fall av 100.

Men vill vi ha ett sådant samhälle?

Regissören Erich von Stroheim, på flykt från Nazityskland, fick kicken från Hollywood, när hans chefer fick reda på att han krävde att statisterna i hans filmer skulle bära tidstrogna kalsonger och trosor under de kläder som verkligen syntes i filmerna. Är det att gå för långt?

Visst, men när kunskaperna å andra sidan blir ett fragilt skal, då är samhället illa ute.

Lugnt!

Jag håller faktiskt med där och då tillhör jag den yngre generationen. Samtidigt kan man ju fråga sig varför jag behöver kunna potenser och läsa av en rutten karta om jag t.ex. vill bli jurist. Samtidigt tycker jag fortfarande att man bör få en chans efter gymnasiet.. svårt det där
Citera
2019-04-07, 21:03
Medlem
Forzos avatar
Inte särskilt svårt nej...
Angående ordet polyglott så kan man ju relativt enkelt lista ut vad det borde vara om man inte skulle veta det sedan innan. Men det är knappast något jätteovanligt ord, kommer ihåg att det till och med var med i Kalle Anka-tidningar när jag var liten
Citera
2019-04-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det ordet var jag också okunnig om. Kan inte påminna mig att jag hört/läst det. Och söker jag på nätet finns inte så många träffar från media.
Jag tänkte att poly = fler. Inga av de andra alternativen hade något att göra med att det var fler av något som jag minns det.
Citera
2019-04-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Inte särskilt svårt nej...
Angående ordet polyglott så kan man ju relativt enkelt lista ut vad det borde vara om man inte skulle veta det sedan innan. Men det är knappast något jätteovanligt ord, kommer ihåg att det till och med var med i Kalle Anka-tidningar när jag var liten

Följer engelskspråkiga kanaler på YouTube där de lär ut språk och geografi. Har hört det ordet många gånger på engelska, visste inte att det förekom på svenska också.
Citera
2019-04-07, 21:46
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Jag skulle säga att svårighetsgraden var ungefär som vanligt, fick 19 av 20.
(Fel på sparsmakad)
Fick också 19/20, chansade rätt på sparsmakad men fick fel på "fullbordad", valde fullblodig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in