Citat:
Ursprungligen postat av
Dijamant
Vill bara lägga till att det är stor skillnad på att gå igenom och kunna. Jag gick igenom 7000 + men kan definitivt inte alla utan satsade mer på kvantitet än kvalitet, dvs att gå igenom fler ord istället för att kunna färre antal ord hundraprocentigt.
I en del fall vet man inte vad ordet i sig betyder exakt men man vet att man stött på det och kan därmed kanske utesluta några alternativ.
Utan att ta något ifrån de som är bra på matte så är 2.0 på Verbal mer imponerande än 2.0 på Kvant. För min egen del var det bara tre frågor på Kvant som jag inte kunde lösa, resten visste jag vad jag behövde göra även om det kan bli fel även där. Många LÄS och även ELF-uppgifter var ju dock som många andra varit inne på väldigt diffusa.
Vilket skitsnack!
När jag läste tyska på mitten av 90-talet så var min tyska ringrostig.
I de första sidorna av boken 'Die Vervandlung' av Kafka, som ingick i kurslitteraturen, så är minst femton-tjugo glosor per sida markerade som okända. Inledningsvis var detta naturligtvis inte särskilt kul. Detta minskade givetvis i takt med att man övade in det man inte kunde. Efter bara denna klassiska novell på kanske knappt 50 sidor var felfrekvensen nere i två-tre glosor per sida. Lipade jag inför detta pensum? Nej, ty vem skulle jag kunna gnälla inför? Man, vit och utan funktionshinder -- då får man fixa allt själv.
Det skall dock sägas att det antagligen är svårare, i jämförelse, att träna upp matematisk förmåga för den som inte har den läggningen. Vi människor är olika. Vissa har jäkligt svårt för abstrakt tänkande, men klarar sig i allmänhet mycket bra ändå i livet.