2019-04-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Lär få runt 1,0 på detta HP. Detta är första gången jag skrev det. Undrar dock hur 1,0 är som resultat? Provledaren tog mitt prov direkt efter avslutad tid (fick inte de 5 minuterna jag skulle få för att överföra resultatet till det orange pappret som det stod i mejlet) så hann ej anteckna resultat från provpass 1. På provpass 2 KVA del fick jag 25/40. Provpass 4 verbal del fick jag 18/40 och sista kvantitativa fick jag 32/40. Några generella tips på hör jag kan förbättra den verbala delen?

Berättade inte provledaren för er att det är från provhäftet som ni får överföra era svar, inte svarshäftet?
Citera
2019-04-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Jag har studerat språk i tre år men detta var första gången jag hörde talas om ordet polyglott. Jag vet inte vad det säger mest om: mina kunskaper eller ordens relevans på högskolan.
Det ordet var jag också okunnig om. Kan inte påminna mig att jag hört/läst det. Och söker jag på nätet finns inte så många träffar från media.
Citera
2019-04-07, 18:13
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Ganska nöjd med mitt provet på verbala del fick 69/80...det flöt på bra med texterna och alla rätt på orden...Matten gick sämre, satt som ett frågetäck och gissade och fick 57/80. Trots att jag övat på matten var de sämre än förra gången ja skrev de.
Citera
2019-04-07, 18:19
Medlem
Det var infantilt detta år, det blir enklare och enklare år för år.... Högstadienivå....
Citera
2019-04-07, 18:19
Medlem
Streckkods avatar
Det är en anpassning till Pisa-meteoren som gjort årets prov
extra-lätt. Så alla snöflingor kan slå sig för bröstet och posta
på fejsbok hur jävla bäst de är.
Citera
2019-04-07, 18:29
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Lär få runt 1,0 på detta HP. Detta är första gången jag skrev det. Undrar dock hur 1,0 är som resultat? Provledaren tog mitt prov direkt efter avslutad tid (fick inte de 5 minuterna jag skulle få för att överföra resultatet till det orange pappret som det stod i mejlet) så hann ej anteckna resultat från provpass 1. På provpass 2 KVA del fick jag 25/40. Provpass 4 verbal del fick jag 18/40 och sista kvantitativa fick jag 32/40. Några generella tips på hör jag kan förbättra den verbala delen?

Jag har aldrig i mitt hela liv varit med om att provledarna ens låter folk hålla i pennan medan de samlar in svarsblanketterna. Istället uppmanar de alla deltagare under informationen att markera sina svar i provhäftena under provet så att deltagarna kan överföra dem när svaren har samlats in.
Citera
2019-04-07, 18:43
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Siffran visar hur många som gjort provet på SvD. Att 48% har fått alla rätt är anmärkningsvärt!
Knappast.
Det är främst 90-talister utan utbildning som gör högskoleplats på riktigt, de som gör provet på skoj i tidningen är äldre och har högre utbildning.
Jag fick också alla rätt, vilket jag oftast får, men det är inget konstigt med det, jag tillhör inte gruppen som ska testas.

Det är dessutom ingen nyhet att man kontinuerligt dummat ner ord-delen för att anpassat det till först 80-talisterna och sedan 90-talisterna.
Citera
2019-04-07, 18:50
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Vill bara lägga till att det är stor skillnad på att gå igenom och kunna. Jag gick igenom 7000 + men kan definitivt inte alla utan satsade mer på kvantitet än kvalitet, dvs att gå igenom fler ord istället för att kunna färre antal ord hundraprocentigt.

I en del fall vet man inte vad ordet i sig betyder exakt men man vet att man stött på det och kan därmed kanske utesluta några alternativ.

Utan att ta något ifrån de som är bra på matte så är 2.0 på Verbal mer imponerande än 2.0 på Kvant. För min egen del var det bara tre frågor på Kvant som jag inte kunde lösa, resten visste jag vad jag behövde göra även om det kan bli fel även där. Många LÄS och även ELF-uppgifter var ju dock som många andra varit inne på väldigt diffusa.

Vilket skitsnack!

När jag läste tyska på mitten av 90-talet så var min tyska ringrostig.

I de första sidorna av boken 'Die Vervandlung' av Kafka, som ingick i kurslitteraturen, så är minst femton-tjugo glosor per sida markerade som okända. Inledningsvis var detta naturligtvis inte särskilt kul. Detta minskade givetvis i takt med att man övade in det man inte kunde. Efter bara denna klassiska novell på kanske knappt 50 sidor var felfrekvensen nere i två-tre glosor per sida. Lipade jag inför detta pensum? Nej, ty vem skulle jag kunna gnälla inför? Man, vit och utan funktionshinder -- då får man fixa allt själv.

Det skall dock sägas att det antagligen är svårare, i jämförelse, att träna upp matematisk förmåga för den som inte har den läggningen. Vi människor är olika. Vissa har jäkligt svårt för abstrakt tänkande, men klarar sig i allmänhet mycket bra ändå i livet.
Senast redigerad av Prora 2019-04-07 kl. 18:59.
Citera
2019-04-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Det är en anpassning till Pisa-meteoren som gjort årets prov
extra-lätt. Så alla snöflingor kan slå sig för bröstet och posta
på fejsbok hur jävla bäst de är.

Lustigt att ingen skyllt det på invandrarna ännu.
Citera
2019-04-07, 19:23
Medlem
Jag hade fel på polyglott..aldrig hört det förut😒
Citera
2019-04-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Ligger det någon tanke bakom att ord-delen var så enkel i år? Vill man gynna speciella utbildningar?

Här kan ni själva kolla vilka enkla ord som kom på provet:

http://omni.se/a/pLB2Kw

de som gjorde testet kom på att de skulle använda ord som var enkla och används av huvud-målgruppen som gör provet. kanske till ch med någon i din egen ålder. vem vet me dessa kommunister som fått sina jobb på annat än meriter. de kanske till och med varit inne å flashpuck och trålar, som journalister brukar göra för de saknar intelligens och egna nätverk.
Citera
2019-04-07, 19:43
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Jag har studerat språk i tre år men detta var första gången jag hörde talas om ordet polyglott. Jag vet inte vad det säger mest om: mina kunskaper eller ordens relevans på högskolan.
Det ordet har jag inte heller hört innan. Poly betyder väl flera eller många och därför chansade jag rätt svar på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in