Citat:
Ursprungligen postat av
Dijamant
Vad är det som är skitsnack?
Du kan ju göra en undersökning här i tråden och se hur många som har höjt sig med 0,5+ på Kvant och motsvarande på Verbal och vilken del som krävde mest antal timmar/höjd poäng.
Sen undrar jag vart i mitt inlägg jag klagar och gnäller? Jag står för vad JAG anser vara mest krävande på HP och jag tror många håller med mig idag med tanke på att yngre generationer läser allt mindre osv.
Känns mest som att du försöker spänna musklerna och visa att du är duktig på verbala delen vilket är kul för dig och imponerande men du skulle trots det behöva en dos ödmjukhet, vad det verkar.
Jag ber om ursäkt!
Jag var egentligen inte ute efter att bemöta just ditt inlägg, ett tämligen osmidigt citerande.
Snarare reagerar jag på en tilltagande attityd i samhället att försöka komma undan så enkelt som möjligt.
Istället för att vilja förmå elever att läsa givande skönlitteratur så vill vissa uppmana dem att papegojmässigt lära sig 7000 glosor.
Italienaren Paretos gamla regel gäller, det vill säga att vem som helst med lite skådespelartalang kan ikläda sig rollen som allmänläkare, memorera symptom för de 30-50 vanligaste åkommorna, agera tröstande och förstående och när så krävs skriva en remiss. Funkar i 99 fall av 100.
Men vill vi ha ett sådant samhälle?
Regissören Erich von Stroheim, på flykt från Nazityskland, fick kicken från Hollywood, när hans chefer fick reda på att han krävde att statisterna i hans filmer skulle bära tidstrogna kalsonger och trosor under de kläder som verkligen syntes i filmerna. Är det att gå för långt?
Visst, men när kunskaperna å andra sidan blir ett fragilt skal, då är samhället illa ute.