2017-03-29, 23:25
  #50761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
(x - 3) * (x + 2) = x² - x - 6

x² innebär att grafen är antingen B eller D. När x² är positivt blir grafen som en glad mun. -x² hade gett en ledsen mun, om du förstår mig.
Om man har svårt att komma ihåg detta kan man sätta x=0 och räkna ut y. y är då värd -6 och då kan man enkelt jämföra med vilka grafer som har ett negativt y-värde vid x=0.
Citera
2017-03-29, 23:25
  #50762
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktuariantus
Tjena

tänkte kolla om någon skulle kunna hjälpa mig med denna

http://imgur.com/TIJ057X

Har lite svårt för att lösa liknande uppgifter. Är det någon som orkar ta sig tiden att förklara hur man skall tänka för att lösa sådana uppgifter?

Tack på förhand

Allt gott

Inte så bra på att förklara men det du skulle kunna göra är att hitta två udda heltal som tillsammans bli 16, vi testar med 11+7= fel men 11+5=16 11*5=55

Edit: såg att de frågade efter största möjliga värdet
__________________
Senast redigerad av Jonathaan5 2017-03-29 kl. 23:29.
Citera
2017-03-29, 23:32
  #50763
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
(x - 3) * (x + 2) = x² - x - 6

x² innebär att grafen är antingen B eller D. När x² är positivt blir grafen som en glad mun. -x² hade gett en ledsen mun, om du förstår mig.

Våra nollställen är 3 och -2 (använd nollproduktsmetoden; en av parenteserna ska vara noll). Således är symmetrilinjen positiv, vilket den är i figur B.
Aaaaah, minnen från en svunnen tid kommer tillbaka. Glad mun och symmetrilinje har jag inte hört i samma sammanhang på 5-6 år. Man blir nästan nostalgisk. Tack.
Citera
2017-03-29, 23:44
  #50764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Någon med svar till herrens fråga, upgft 22
http://hogskoleprov.uhr.se/hp/2014/vt/#/xyz


Kört fast på fråga 10 i den där länken. Anyone?
Citera
2017-03-29, 23:51
  #50765
Medlem
Uppgift 10:
Vad är
(1 – x)/xy om xy ≠ 0?

A 1/x – 1/xy
B 1/y – 1/xy
C 1/xy – 1/x
D 1/xy – 1/y

(1 – x)/xy = 1/xy - x/xy = 1/xy - 1/y

Alltså svar D
Citera
2017-03-30, 00:02
  #50766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorrevalross
Kört fast på fråga 10 i den där länken. Anyone?

Citat:
Ursprungligen postat av ensamhet.
..

Eftersom ensamhet också behövde hjälp med denna så ska jag försöka förklara.

Triangeln i mitten är liksidig vilket innebär att alla vinklar är 60. Kvadratens nedre hörn är ju delade i två delar. Den ena är alltså 60 och den andra vinkeln måste då vara 30.

Trianglarna på sidorna är likbenta vilket innebär att två vinklar är lika stora. Vinkeln längst ner är 30. 180-30 = 150. 150/2 = 75.

Kvadratens övre hörn är delade i två vinklar där den ena alltså är 75. Den andra är då 15. I den översta triangeln har vi då två vinklar som är 15 och en okänd (E). 180-15-15 = 150.

Svar C

Mycket enklare att förklara IRL men men...
__________________
Senast redigerad av Riven-Ost 2017-03-30 kl. 00:05.
Citera
2017-03-30, 00:08
  #50767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Eftersom ensamhet också behövde hjälp med denna så ska jag försöka förklara.

Triangeln i mitten är liksidig vilket innebär att alla vinklar är 60. Kvadratens nedre hörn är ju delade i två delar. Den ena är alltså 60 och den andra vinkeln måste då vara 30.

Trianglarna på sidorna är likbenta vilket innebär att två vinklar är lika stora. Vinkeln längst ner är 30. 180-30 = 150. 150/2 = 75.

Kvadratens övre hörn är delade i två vinklar där den ena alltså är 75. Den andra är då 15. I den översta triangeln har vi då två vinklar som är 15 och en okänd (E). 180-15-15 = 150.

Svar C

Mycket enklare att förklara IRL men men...

Dont sell yourself short. Det var en explicit förklaring, åtminstone för min del. Tack!

Nu när jag har dig på kroken, lust att kasta ljus över en till fråga?
Fråga 12 i samma länk.
Citera
2017-03-30, 00:21
  #50768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorrevalross
Dont sell yourself short. Det var en explicit förklaring, åtminstone för min del. Tack!

Nu när jag har dig på kroken, lust att kasta ljus över en till fråga?
Fråga 12 i samma länk.

Det kan omöjligen vara C eller D eftersom vi då får >8 i högerled och vi ser direkt att det är mycket lägre i vänsterled.

Med alternativ B blir högerled som minst 4 (om x= -1) men inte heller här kan vi få upp vänsterled så högt. Det blir ganska tydligt tycker jag. Oavsett om man testar -0.1, -0.5 eller -1 så ser man att det inte går.

Uteslutningsmetoden som gäller här alltså. Nån annan kan säkert ge en "riktig" lösning, men såhär gör jag. Det går fort och bra för mig iaf.

Edit: stoppar du in x=-1.5 ser du att det är ganska nära

Edit 2: lyssna på honom istället haha (FB) Högskoleprovet
__________________
Senast redigerad av Riven-Ost 2017-03-30 kl. 00:35.
Citera
2017-03-30, 00:22
  #50769
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saposatok
Uppgift 10:
Vad är
(1 – x)/xy om xy ≠ 0?

A 1/x – 1/xy
B 1/y – 1/xy
C 1/xy – 1/x
D 1/xy – 1/y

(1 – x)/xy = 1/xy - x/xy = 1/xy - 1/y

Alltså svar D
Man stryker alltså x i täljare och nämnare och lägger till en etta? Eftersom x/x = 1?

Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Eftersom ensamhet också behövde hjälp med denna så ska jag försöka förklara.

Triangeln i mitten är liksidig vilket innebär att alla vinklar är 60. Kvadratens nedre hörn är ju delade i två delar. Den ena är alltså 60 och den andra vinkeln måste då vara 30.

Trianglarna på sidorna är likbenta vilket innebär att två vinklar är lika stora. Vinkeln längst ner är 30. 180-30 = 150. 150/2 = 75.

Kvadratens övre hörn är delade i två vinklar där den ena alltså är 75. Den andra är då 15. I den översta triangeln har vi då två vinklar som är 15 och en okänd (E). 180-15-15 = 150.

Svar C

Mycket enklare att förklara IRL men men...
Shiit alltså, ännu ett HP-slarvfel. Ligger på säkert 5 sådana här per provtillfälle på kvant-delen. Självklart är de mindre trianglarna likbenta. Måste lägga tio extra sekunder på alla XYZ-uppgifter i år. Tack igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Det kan omöjligen vara C eller D eftersom vi då får >8 i högerled och vi ser direkt att det är mycket lägre i vänsterled.

Med alternativ B blir högerled som minst 4 (om x= -1) men inte heller här kan vi få upp vänsterled så högt. Det blir ganska tydligt tycker jag. Oavsett om man testar -0.1, -0.5 eller -1 så ser man att det inte går.

Uteslutningsmetoden som gäller här alltså. Nån annan kan säkert ge en "riktig" lösning, men såhär gör jag. Det går fort och bra för mig iaf.
Uteslutningsmetoden fungerar alldeles utmärkt såhär i efterhand. Det är något med divisioner där X, Y och Z är med som gör att jag blir osäker. Och varje gång jag får reda på svaret är känslan: "Jaha, var det inte svårare än så här?". Har du något tips på vad man ska läsa in om man vill bli säkrare på dessa sorters ekvationer?
__________________
Senast redigerad av Ensamhet. 2017-03-30 kl. 00:32.
Citera
2017-03-30, 00:34
  #50770
Medlem
[quote=Ensamhet.|60295238]Man stryker alltså x i täljare och nämnare och lägger till en etta? Eftersom x/x = 1?


Aa precis!
Citera
2017-03-30, 00:43
  #50771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamhet.
Man stryker alltså x i täljare och nämnare och lägger till en etta? Eftersom x/x = 1?


Shiit alltså, ännu ett HP-slarvfel. Ligger på säkert 5 sådana här per provtillfälle på kvant-delen. Självklart är de mindre trianglarna likbenta. Måste lägga tio extra sekunder på alla XYZ-uppgifter i år. Tack igen.


Uteslutningsmetoden fungerar alldeles utmärkt såhär i efterhand. Det är något med divisioner där X, Y och Z är med som gör att jag blir osäker. Och varje gång jag får reda på svaret är känslan: "Jaha, var det inte svårare än så här?". Har du något tips på vad man ska läsa in om man vill bli säkrare på dessa sorters ekvationer?

Personligen föredrar jag att sätta in egna siffror, men då är det bra om du är snabb på huvudräkning. Annars är räkneregler där du flyttar bokstäverna och förenklar bättre.

Det är väl egentligen dessa två sätten man kan lösa uppgifterna på. Att sätta in siffror är ju lite fusk men funkar fint för mig.

Annars inga tips, tyvärr..
Citera
2017-03-30, 00:44
  #50772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Svar i spoiler har eget prov imorgon så måste plugga haha, överlåter resten till nån annan

Kompletterar lite. Observera stt jag inte kontrollerat svaren, men känner mig relativt säker. Ligger dessutom med telefonen så orkar inte skriva ut hela lösningarna.

HT13


VT14


Citat:
Ursprungligen postat av Ensamhet.
Tack, har redan efter de här två uppgifterna förstått ett fel jag gör. Jag ger inte X, Y .. etc ett påhittat värde utan får istället panik och försöker lösa någon ekvation som antagligen inte finns.

Jag skulle nästan aldrig få för mig att tillge variablarna värden då jag föredrar att lösa ekvationerna. Går för mig både snabbare och jag känner direkt att jag "litar" på svaren.

Edit: Ville med detta säga att om du blir säkrare på ekvationerna så kan det vara en nog så god metod.

Edit 2: Är väl bäst att visa med samma uppgift.... Uppgift 16:
Vad är b då x/y = 5a/3b?

A 5ax/y
B 5ax/3y
C 5ay/x
D 5ay/3x

Multiplicera bägge led med b samt y och dela med x för att bryta ut b och du har svaret direkt.
__________________
Senast redigerad av Ercie 2017-03-30 kl. 00:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in