2017-03-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie

Jag skulle nästan aldrig få för mig att tillge variablarna värden då jag föredrar att lösa ekvationerna. Går för mig både snabbare och jag känner direkt att jag "litar" på svaren.

Snygga lösningar. Intressant att du och jag löser dessa uppgifter på helt olika sätt men ändå lyckas bra (antar att du också är 2.0 på kvant?). Din metod är ju säkrare och mer matematiskt korrekt, men alla sätt är bra utom de dåliga...
Citera
2017-03-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Snygga lösningar. Intressant att du och jag löser dessa uppgifter på helt olika sätt men ändå lyckas bra (antar att du också är 2.0 på kvant?). Din metod är ju säkrare och mer matematiskt korrekt, men alla sätt är bra utom de dåliga...

Jag har bara skrvit HP en gång för tre år sedan och fick då 1.6 på kvant, men var totalt oförberedd och smått bakfull. Har inte pluggat (varken matte eller hp) sen dess men har gått igenom ganska många frågor senaste veckorna och känner mig ganska säker på det mesta nu. Satsar på 2.0 på lördag!

Verkligen intressant att vi har så olika metoder. Jg använder oftast "din metod" bara som ett sista desperat försök ifall jag inte får till det.
Citera
2017-03-30, 01:12
Avslutad
Citat:
Kompletterar lite. Observera stt jag inte kontrollerat svaren, men känner mig relativt säker. Ligger dessutom med telefonen så orkar inte skriva ut hela lösningarna.

Edit 2: Är väl bäst att visa med samma uppgift.... Uppgift 16:
Vad är b då x/y = 5a/3b?

A 5ax/y
B 5ax/3y
C 5ay/x
D 5ay/3x

Multiplicera bägge led med b samt y och dela med x för att bryta ut b och du har svaret direkt.
Så om jag fortsätter på Uppgift 16 blir det:
bx/y = 5a/3
bx = 5ay/3
b = 5ay/3x = Svar D

Sjukt

Kanon också det där med att sqrt(0,75) = sqrt (3/4) = sqrt(3)/sqrt(4) = sqrt(3)/2

Det är sånt jag behöver repetera.
Tusen, tusen tack.
Citat:
Det är inte ofta folk får mig att känna mig dum men ikväll lyckades ni båda med det.

Vad säger ni om att checka in VT 15 Uppg. 24. Samt HT 15 Uppg. 11 och 17?
Återigen potenser och roten ur.

Tack för hjälpen hittills, imorgon går jag igenom alla KVA- och NOG-uppgifter. NOG brukar jag sätta 10-11 av 12 men KVA kan nog resultera i en del uppgifter här i tråden.
Citera
2017-03-30, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamhet.
Så om jag fortsätter på Uppgift 16 blir det:
bx/y = 5a/3
bx = 5ay/3
b = 5ay/3x = Svar D

Sjukt

Kanon också det där med att sqrt(0,75) = sqrt (3/4) = sqrt(3)/sqrt(4) = sqrt(3)/2

Det är sånt jag behöver repetera.
Tusen, tusen tack.

Det är inte ofta folk får mig att känna mig dum men ikväll lyckades ni båda med det.

Vad säger ni om att checka in VT 15 Uppg. 24. Samt HT 15 Uppg. 11 och 17?
Återigen potenser och roten ur.

Tack för hjälpen hittills, imorgon går jag igenom alla KVA- och NOG-uppgifter. NOG brukar jag sätta 10-11 av 12 men KVA kan nog resultera i en del uppgifter här i tråden.

Bra jobbat Bara att nöta, du vänjer dig vid metoderna och det går snabbare och snabbare att identifiera vilka du kan använda.

VT15 Uppgift 24:
Vad är x om 1/(√(x^5) · √x) = 8?

A 1/2
B 1/√2
C √2
D 2

1/8=(√(x^5) · √x)=x^5^0,5* x^0,5=x^2,5*x^0,5=x^3
-> x=redje roten ur 1/8=1/2

Plugga potenslagar och att skriva rötter som potenser.

HT15
Uppgift 11:
Vilket svarsförslag motsvarar 6/√2 ? (6 dividerat med roten ur 2)

A √3
B √6
C 2√3
D 3 √2

Testa förlänga bråket med √2 och se vad som händer

Uppgift 17:
x > 0
Vad är X^k+1 · X^k?

A X^k(k+1)
B X^2k+1
C X
D X^2k−1

Potenslagarna. Bara att addera potenserna vid multiplikation och du får x^(2k+1)

Obs på parenteser när ^ används för att det ska stämma med provet hehe
Senast redigerad av Ercie 2017-03-30 kl. 01:35.
Citera
2017-03-30, 02:17
Avslutad
Citat:
Bra jobbat Bara att nöta, du vänjer dig vid metoderna och det går snabbare och snabbare att identifiera vilka du kan använda.

Så sqrt(x^5) är x^2,5? ... sqrt(x^7) = x^3,5 osv ? Alltså hälften iom att det är upphöjt med en halv?

6/sqrt(2)
sqrt(2) * (6/sqrt(2)*sqrt(2))
sqrt(2) * 6/2
sqrt(2) * 3 = Svar D ??

Blandade ihop x^(2k+1) och x^k(k+1). Varför är svaret det första och inte det senare? Det är "+1" som förvirrar mig. Att x^k * x^k = x^2k förstår jag
Citera
2017-03-30, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamhet.
Så sqrt(x^5) är x^2,5? ... sqrt(x^7) = x^3,5 osv ? Alltså hälften iom att det är upphöjt med en halv?

6/sqrt(2)
sqrt(2) * (6/sqrt(2)*sqrt(2))
sqrt(2) * 6/2
sqrt(2) * 3 = Svar D ??

Blandade ihop x^(2k+1) och x^k(k+1). Varför är svaret det första och inte det senare? Det är "+1" som förvirrar mig. Att x^k * x^k = x^2k förstår jag

1. Yes! sqrt(x)=x^(1/2) och x^a^b=x^ab

2. Precis! Lätt, va?

3. Därför att i det senare svaret är potenserna multiplicerade med varann, k*(k+1). De skall adderas, precis som du visade i ditt exempel. (k+1) + k = 2k+1.
Senast redigerad av Ercie 2017-03-30 kl. 02:41.
Citera
2017-03-30, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE
Jag för alltid över allt vid slutet av provet. Där blir drt inga problem. Tycker drt är enklare att bara ringa in och gå vidare istället för att dra bort fokus till svarsbladet 40 gånger.

Har du tid för det? Det tar väl 3-4 minuter nästan? Har aldrig skrivit HP innan på plats, så vet inte vilken strategi som är effektivast.

Särskilt på den verbala delen så är det tveksamt om jag hinner på 55minuter, så måste köra på det som är mest tidseffektivt
Citera
2017-03-30, 08:06
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Det kan omöjligen vara C eller D eftersom vi då får >8 i högerled och vi ser direkt att det är mycket lägre i vänsterled.

Med alternativ B blir högerled som minst 4 (om x= -1) men inte heller här kan vi få upp vänsterled så högt. Det blir ganska tydligt tycker jag. Oavsett om man testar -0.1, -0.5 eller -1 så ser man att det inte går.

Uteslutningsmetoden som gäller här alltså. Nån annan kan säkert ge en "riktig" lösning, men såhär gör jag. Det går fort och bra för mig iaf.

Edit: stoppar du in x=-1.5 ser du att det är ganska nära

Edit 2: lyssna på honom istället haha (FB) Högskoleprovet

Tycket att det går snabbare att lösa ekvationen;

X/(2x/3) = 8 + 4x

3x/2x = 8 + 4x

1.5 = 8 + 4x

X= -1.625

A
Citera
2017-03-30, 08:24
Medlem
Ducadreams avatar
Var tänker jag fel på den här uppgiften?

Fråga 11

http://hogskoleprov.uhr.se/hp/2014/vt/#/xyz

Medianen är det tredje siffran plus den fjärde siffran delat på 2, alltså borde summan av den tredje och fjärde siffran vara -3. Den andra och första siffran måste ju vara -2 och -1 så jag förstår inte hur det blir -5 och inte -6?

Edit: nu tror jag jag förstår. Eftersom -3 är det tredje minsta talet (eller snarare summan av fjärde och tredje talet) så lägger man till -2 då det är tal på varandra följande tal.
Senast redigerad av Ducadream 2017-03-30 kl. 08:28.
Citera
2017-03-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream

Fråga 11

Medianen är det tredje siffran plus den fjärde siffran delat på 2, alltså borde summan av den tredje och fjärde siffran vara -3. Den andra och första siffran måste ju vara -2 och -1 så jag förstår inte hur det blir -5 och inte -6?

Du har 8 heltal som följer efter varandra. Median är det talet som ligger precis i mitten av alla värden. 8 delad på 2 är 4, dvs borde medianen ligga mellan 4:e och 5:e tal (och inte mellan 3:e och 4:e som du säger). Du har rätt att de två siffror i mitten blir -1 och -2, då ser talföljden ut så här: _ _ _ -2 -1 _ _ _. Om du går tre steg till vänster får du alltså -5.
Citera
2017-03-30, 08:39
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allthegreenapples
Du har 8 heltal som följer efter varandra. Median är det talet som ligger precis i mitten av alla värden. 8 delad på 2 är 4, dvs borde medianen ligga mellan 4:e och 5:e tal (och inte mellan 3:e och 4:e som du säger). Du har rätt att de två siffror i mitten blir -1 och -2, då ser talföljden ut så här: _ _ _ -2 -1 _ _ _. Om du går tre steg till vänster får du alltså -5.

Tack nu förstår jag
Citera
2017-03-30, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream

Fråga 11

Edit: nu tror jag jag förstår. Eftersom -3 är det tredje minsta talet (eller snarare summan av fjärde och tredje talet) så lägger man till -2 då det är tal på varandra följande tal.

Citat:
Ursprungligen postat av allthegreenapples

Hur löser man 10:an?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in