Citat:
Ursprungligen postat av
Teleslinga
Nu vet jag inte om detta är Off topic, det finns väl trådar för fuskdiskussion. Förvisso tycker jag detta kan gå in under allmänna åsikter om högskoleprovet.
Ja, intressant med visitering. Det borde gå lätt att upptäcka fusk, t ex öronsnäckor och koppartrådar runt halsen. Men hur skulle man kunna ta det ännu längre för att förbättra säkerheten?
Jag har bara gjort ett prov och lyckades alldeles utmärkt utan att fuska, så jag har tyvärr inget att jämföra med.

Ja jag tycker också att det ingår i den allmänna diskussionen om högskoleprovet då det påverkar oss som inte fuskar.
Men som jag skrev, om man inför en visitering där man kommer upptäcka diverse halsband och sladdar/mobiltelefoner så har man kommit åt de digitala fuskarna.
Sen kan man börja kolla noggrannare på legitimationen. Som det är idag så slår de bara ett öga på den, men om man istället börjar känna på och granska så bör man enkelt kunna hitta falska leg.
För en sak är säker, någonting måste göras mot fusket. Det kommer inte räcka att man nu får skriva under på heder och samvete att man ej fuskat.
Fusket påverkar oss som gör provet på ett hederligt sätt, då vär normerade poäng blir lägre pga ju fler fuskare som får höga poäng.