På tal om språkfilosofi, är det värt att läsa detta för att bli bättre på LÄS? Förutom själva läsningen då. Jag menar om ämnet tillför något till just läsförståelsen i sig självt.
Jag har bara nosat på språkfilosofi men studerat andra grenar av filosofi något mer, men tror inte att det är en bra tidsinvestering. Relativt säker på att du i sådana fall för ut mer på att läsa en grundkurs i språkvetenskap eller dylikt, även om jag tror att det också är en ganska dålig investering i jämförelse med mycket annat.
Skriv ut så många ordprov du orkar göra (här kan du ladda ner alla sedan 1993: http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/ladda-hem-gamla-prov) och gör dem med samma tidspress som på provet. Försök sedan att analysera ditt resultat och hitta vilken typ av frågor du ofta får fel på. Det tror jag är det tidseffektivaste sättet att förbättra sitt resultat.
Sedan tror jag det är bra att förbättra sin lästeknik (den här guiden kan vara en bra start: http://school.familyeducation.com/college-prep/sat/39914.html?page=1) och slipa lite på sin logiska förmåga (att välja ut rätt svarsalternativ påminner en del om NOG).
Filosofi om något är ju bra för läsförståelse egentligen. När man kan plöja igenom en text av Platon och Aristoteles så kan man läsa hyfsat, och när man kan gneta sig igenom (och förstå) Duns Scotus eller Hegel så är det en motorväg efter gällande det mesta annat.
Varning dock för att man kan utveckla en förmåga att överanalysera också...
Grundpoängen är ändå att man helt enkelt ska läsa mer, för det är vanan att läsa som är viktigast!
__________________
Senast redigerad av Jirki88 2015-03-30 kl. 00:08.
Är det bara jag som är starkt kritisk till att svaret på Provpass 4 fråga 30 är väldigt oexakt? De frågar hur många procent av det totala antalet häktade som stockholms län och stockholms stad stod för. Alternativen 20 och 30 procent finns, när svaret är 22%?
Jag räknade 2x287,9 och tänkte < 600, den kan det inte vara. 3x287,9 > 800, den kan det inte vara?! Sen var jag ju bara tvungen att välja en... Fett irriterande.
Är det bara jag som är starkt kritisk till att svaret på Provpass 4 fråga 30 är väldigt oexakt? De frågar hur många procent av det totala antalet häktade som stockholms län och stockholms stad stod för. Alternativen 20 och 30 procent finns, när svaret är 22%?
Jag räknade 2x287,9 och tänkte < 600, den kan det inte vara. 3x287,9 > 800, den kan det inte vara?! Sen var jag ju bara tvungen att välja en... Fett irriterande.
Fanns ju ett par såna där, de var rätt irriterande men ja... De vill säkert testa "hur bra man är på att uppskatta procenten" eller nåt sånt!
Är det bara jag som är starkt kritisk till att svaret på Provpass 4 fråga 30 är väldigt oexakt? De frågar hur många procent av det totala antalet häktade som stockholms län och stockholms stad stod för. Alternativen 20 och 30 procent finns, när svaret är 22%?
Jag räknade 2x287,9 och tänkte < 600, den kan det inte vara. 3x287,9 > 800, den kan det inte vara?! Sen var jag ju bara tvungen att välja en... Fett irriterande.
Hela frågan går ut på att kolla din förmåga att uppskatta ett svar och välja det alternativ som passar bäst in. 22% är betydligt närmare 20% än 30%
Är det bara jag som är starkt kritisk till att svaret på Provpass 4 fråga 30 är väldigt oexakt? ...///... Alternativen 20 och 30 procent finns, när svaret är 22%?
Om svaret är 22 %, hur kan svarsalternativen 20 samt 30 % vara oexakta? Att det skapar förvirring för att din överslagsräkning inte är perfekt är en sak, men att kalla svarsalternativen oexakta är en helt annan sak.
Jag skrev provet i lördags och har gjort en del prov innan för att öva och jag tycker:
Att det verbala delen var ganska lätt. Lättare än tidigare prov - särskilt orddelen.
Att den kvantitativa delen var i linje med alla tidigare prov, förutom HT 14 - som jag uppfattade som riktigt svårt. Brukade ligga på ~70 när jag övade på tidigare prov men på HT -14 tyckte jag var riktigt svår.
Nu blev det 71 på kvanten, med en del slarvfel - varav jag hoppas åtminstone ett är fel i överföringen från provpapperet till papperet jag tog med hem.
Men, den som lever får se! Hoppas ni kommer in på era utbildningar i alla fall!
Har ett par uppgifter som jag inte alls förstår rättningen på, om någon skulle kunna förklara så skulle jag bli glad!
För det första förstår jag inte hur B på uppgift 38 på provpass 5 kan vara rätt, jag var helt säker på att det var C. Kanske är något jag helt missat.
38. What is the main reason why the child marriage in Cheshire is mentioned?
A Because it was typical of the way children were looked upon.
B Because it was the exception to the rule even in those days.
C Because it illustrates the extensive rights of even very young children.
D Because it reminds us of cultural differences in our own time.
Kollade lite snabbt och såg att jag hade rätt svar på de du undrar om. Kan kolla på de kvantitativa om du vill, men engelskan var säkert en ren chansning från min sida. :P