2014-11-19, 12:05
  #39637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Förhoppningsvis så dyker det upp en större mängd glada amatörer (aka gymnasieelever som inte förberett sig till provet) till i vår så att vi kan höja oss till acceptabla nivåer!
Glöm det. Du underskattar nog dagens treor...särskilt de som läst natur och har bra betyg. De KAN matte. Och att få bra betyg i språkämnena är fan en omöjlighet nuförtiden. Jag kan GARANTERA dig att höjningen beror på en stor skara högpresterande gymnasieelever.
Citera
2014-11-19, 12:07
  #39638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Glöm det. Du underskattar nog dagens treor...särskilt de som läst natur och har bra betyg. De KAN matte. Och att få bra betyg i språkämnena är fan en omöjlighet nuförtiden. Jag kan GARANTERA dig att höjningen beror på en stor skara högpresterande gymnasieelever.
Lägg till det utbredda fuskandet så har vi nog svaret på normeringen.
Citera
2014-11-19, 12:08
  #39639
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
UmU

Uppsala Universitet har funnits betydligt längre än Umeås och har därmed gjort sig förtjänt av UU.

Ändrat. Undrar hur nedringda/mailade de kommer bli av folk som missförstått principen med normering.
Citera
2014-11-19, 12:08
  #39640
Medlem
Det var som fan att Mogges bomb ska finnas på studera.nus sida. Orden är identiska. Jaha hur ska man reagera mot att god marginal på båda delar som skulle ge 1.55 blir nu 1.45 istället? Jävla skit nu kommer jag verkligen sitta under julafton och läser matte1c.
Citera
2014-11-19, 12:08
  #39641
Medlem
Det här suger hästpung!

Blir att plugga inför nästa prov.. Behöver 1,3 för att komma in på drömutbildningen och nu verkar jag hamna på 1,5

Någon app ni kan rekommendera?

Svenskadelen där man ska sätta in rätt ord i en mening, finns det någon teknik där?
Citera
2014-11-19, 12:09
  #39642
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HBTX
Det här suger hästpung!

Blir att plugga inför nästa prov.. Behöver 1,3 för att komma in på drömutbildningen och nu verkar jag hamna på 1,5
Om du behöver 1,3 och fick 1,5 behöver du så klart varken suga hästpung eller plugga inför nästa prov.
Citera
2014-11-19, 12:09
  #39643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Ändrat. Undrar hur nedringda/mailade de kommer bli av folk som missförstått principen med normering.
Någonting säger mig att anledningen till att legenden Regen inte hört av sig i tråden är för att han sedan normeringstabellen släppts suttit i ett förvirrat samtal med Morgan angående "norvelleringstabellen".
Citera
2014-11-19, 12:13
  #39644
Medlem
Mitt "resultat" finns inte när jag "loggar" in, kommer det om ett par "dagar"?
Citera
2014-11-19, 12:14
  #39645
Medlem
Minuslogaritms avatar
Säger hej då till läkarlinjen i vår då jag för andra provet i rad får en poäng från 1.75 på detta förbannade pissprov!
Citera
2014-11-19, 12:16
  #39646
Medlem
ningudos avatar
Det är inte bara den kvantitativa delen, även den verbala delen slår all time record. Mig veterligen så är hela poängen med den utprövningsblocket att provutvecklarna skall kunna skapa likvärdiga svåra prov från termin till termin. Det är ju därför 69p har krävts för 2.0 i den kvantitativa delen ganska stabilt termin till termin(kolla tidigare prov), liksom 74p för den verbala. Men nu är det alltså 75p för den verbala liksom 73p (!) för den kvantitativa. Det är ju skumt hursomhelst, första scenariot: Dem har gjort proven medvetet lättare ----> då är frågan givetvis varför de gjorde det?

Andra scenariot är att de inte gjort provet medvetet lättare att de själva blivit förvånade över deltagarnas resultat ----> då kommer flera intressanta frågar varför?? Har det skett ngt omfattande fusk exempelvis?

Jag har själv blivit "erbjuden" fusk genom kontakt. Tydligen så behövde jag inte göra ngt förutom att gå till provet och skriva provet, vad jag än skrev på provet skulle jag kunna få det resultat jag ville. Det lät som snubben arbetade inne i umeå, eller att han är ngn typ av hacker så han ändra provresultaten innan, eventuellt att han arbetade med maskinerna som rättade alla proven. Jag kom att tänka på honom, har han blivit modig och valt atthjälpa många nu? Eller kanske är det bara mycket fusk som sker. Men det är osannolikt ändå. Jag kände att jag ville dela med mig, det här "erbjudande" är ungefär två år gammalt, han erbjöd inte fusk varje år. Det rimligaste är ändå att Umeå gjort ett omedvetet lättare prov, punkt slut.

Jag skrev ändå det här till Per:
-------------------------------------------------------------
God middag!

Det är min uppfattning att provutvecklarna i Umeå ungefär skapar likvärdiga svåra prov från termin till termin. Är detta ett av era mål när ni konstruerar proven eller har jag missuppfattat? För det verkar av ngn anledning att ni konstruerat medvetet ett lättare prov just denna gång.

För annars är det besynnerligt att höstens prov avviker så gravt från tidigare, inte bara den kvantitativa delen men den verbala har aldrig tidigre krävt så många poäng för 2.0. Det har aldrig krävts 75p för att få 2.0, det har aldrig ens varit i närheten att behöva 73p i den kvantitativa delen.

Ni bör förklara det här på hemsidan då jag tror många undrar över vad som hände. Har ni gjort provet medvetet lättare? I så fall varför?? Eller är ni själva överrraskade över normeringen? Misstänker ni fusk som en eventuell anledning?

Fler frågor skulle kunna ställas. Mer information behövs till allmänheten. För mejlen lär rulla in nu till er antar jag.

Hälsningar
------------------------------------------------------------------------
Citera
2014-11-19, 12:17
  #39647
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTX
Det här suger hästpung!

Blir att plugga inför nästa prov.. Behöver 1,3 för att komma in på drömutbildningen och nu verkar jag hamna på 1,5
Citera
2014-11-19, 12:19
  #39648
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuslogaritm
Säger hej då till läkarlinjen i vår då jag för andra provet i rad får en poäng från 1.75 på detta förbannade pissprov!

1.70 kan räcka till Umeå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in