2014-10-09, 21:51
  #37237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
(a + c)/a = c+1 är fel, men (c+a)/a = c/a + 1 som mmbaver skrev är korrekt.


Jaha där ser man! Vad bör man söka på om man vill läsa om räkneregler av sådan typ? Division with fractions gav inte så mycket.
Citera
2014-10-09, 22:27
  #37238
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Jaha där ser man! Vad bör man söka på om man vill läsa om räkneregler av sådan typ? Division with fractions gav inte så mycket.
Grundskola årkurs 4?
Eller distributiva lagen
http://wiki.math.se/wikis/sommarmatte1/index.php/2.1_Algebraiska_uttryck

Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Kan man verkligen göra så? Jag har för mig att förenkling likt dettta bara är tillåtet om det rör sig om multiplikation. Att (a + c)/c = a+ 1 känns främmande. Länge sedan jag räknade sist så du har säkert rätt.
Division är multiplikations invers
(a + c)/c = (a + c)*(1/c)

(a + c)/c=a/c +c/c = a/c +1
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-10-09 kl. 22:31.
Citera
2014-10-09, 23:18
  #37239
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Grundskola årkurs 4?
Eller distributiva lagen
http://wiki.math.se/wikis/sommarmatte1/index.php/2.1_Algebraiska_uttryck


Division är multiplikations invers
(a + c)/c = (a + c)*(1/c)

(a + c)/c=a/c +c/c = a/c +1

Lägg ner med att håna allt och alla i tråden.
Citera
2014-10-10, 01:51
  #37240
Medlem
Angående ovanstående fråga om var man lär sig sådana där "lagar": Ta och räkna igenom Matte A+B så får du lära dif alla grundläggande koncept du behöver kunna för högskoleprovet. Därmed slipper Ni ocksså tänka "ah men så här kan jag nog göra, läste ju det på flashback."

Annat tips för att förbättra er ytterligare på kvant är att vara intresserad. Kanske bara är jag men när jag sitter och jobbar matematik så blir det lätt att jag börjar testa olika saker för att se om der stämmer. Exempelvis att sitta och räkna lite kvadratrötter och inse logiken, t.ex. att och varför 42^2 = 40^2 + 41* 4 vilket gör det väldigt enkelt att ta i huvudet. Sitt helt enkelt och bara klada på papper, är a (b+c) verkligen ab + ac? Fråga er frågorna ni är osäkra på, och besvara dom. Alla kan bli bra på mattte, gäller bara att ha vistats i terrängen så mycket att man ser vilken väg som är lämpligast att ta när man ska handskas med problemen.
Citera
2014-10-10, 12:39
  #37241
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Lägg ner med att håna allt och alla i tråden.
Man ska inte vara helt kravlös på frågeställaren och bara skriva ner en lösning, annars gör man bara björntjänst åt denne. Räcker att svenska skolan är kravlös.
Det ovanstående gäller självklart inte om du är ute efter att "hjälpa" alla och vara allmänt självgod och PK
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Angående ovanstående fråga om var man lär sig sådana där "lagar": Ta och räkna igenom Matte A+B så får du lära dif alla grundläggande koncept du behöver kunna för högskoleprovet. Därmed slipper Ni ocksså tänka "ah men så här kan jag nog göra, läste ju det på flashback."
Exakt!
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Annat tips för att förbättra er ytterligare på kvant är att vara intresserad. Kanske bara är jag men när jag sitter och jobbar matematik så blir det lätt att jag börjar testa olika saker för att se om der stämmer. Exempelvis att sitta och räkna lite kvadratrötter och inse logiken, t.ex. att och varför 42^2 = 40^2 + 41* 4 vilket gör det väldigt enkelt att ta i huvudet. Sitt helt enkelt och bara klada på papper, är a (b+c) verkligen ab + ac? Fråga er frågorna ni är osäkra på, och besvara dom. Alla kan bli bra på mattte, gäller bara att ha vistats i terrängen så mycket att man ser vilken väg som är lämpligast att ta när man ska handskas med problemen.
Citera
2014-10-10, 14:06
  #37242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Lägg ner med att håna allt och alla i tråden.

Jag har satt honom på ignore, tyvärr kan jag inte undgå att se denna äckliga lilla människas inlägg när någon citerar honom.
Citera
2014-10-10, 15:01
  #37243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Angående ovanstående fråga om var man lär sig sådana där "lagar": Ta och räkna igenom Matte A+B så får du lära dif alla grundläggande koncept du behöver kunna för högskoleprovet. Därmed slipper Ni ocksså tänka "ah men så här kan jag nog göra, läste ju det på flashback."

Annat tips för att förbättra er ytterligare på kvant är att vara intresserad. Kanske bara är jag men när jag sitter och jobbar matematik så blir det lätt att jag börjar testa olika saker för att se om der stämmer. Exempelvis att sitta och räkna lite kvadratrötter och inse logiken, t.ex. att och varför 42^2 = 40^2 + 41* 4 vilket gör det väldigt enkelt att ta i huvudet. Sitt helt enkelt och bara klada på papper, är a (b+c) verkligen ab + ac? Fråga er frågorna ni är osäkra på, och besvara dom. Alla kan bli bra på mattte, gäller bara att ha vistats i terrängen så mycket att man ser vilken väg som är lämpligast att ta när man ska handskas med problemen.

Jag är säker på att du har rätt i att det här är bästa metoden att bli bättre. Jag läste någon annanstans där dmatte beskrevs som ett språk, man måste använda det och se sambanden från flera olika vinklar innan koncepten börjar sjunka in. Det är inte samma sak som att lära sig lagar utantill.

I vissa fall tar det dock emot rejält. Ta negativa tal t ex. Jag kan följa regler och lösa uppgifter men jag ser ingen verklighet bakom siffrorna, för de finns ju inte i verkligheten! Jag kan ha en boll eller 5 eller hur många som helst men jag kan aldrig ha en negativ boll.

a^3 = a*a*a --------------> uppfattat! 3 stycken a som multipliceras ihop.

Testar det. Sätt a = 5--------------> 5*5*5 = 125

a^-3 = 1/a^3 ------------> omöjligt! Hur ser ett negativt a ut? Det finns inte.

Regeln säger 1/ (5*5*5) = 1/125 jaha? Ingen aning om det är rätt eller fel, för nu är vi inte i verkligheten längre. Jag byter bara ut bokstäver mot siffor och hoppas att det håller.
Citera
2014-10-10, 16:28
  #37244
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Jag är säker på att du har rätt i att det här är bästa metoden att bli bättre. Jag läste någon annanstans där dmatte beskrevs som ett språk, man måste använda det och se sambanden från flera olika vinklar innan koncepten börjar sjunka in. Det är inte samma sak som att lära sig lagar utantill.
I vissa fall tar det dock emot rejält. Ta negativa tal t ex. Jag kan följa regler och lösa uppgifter men jag ser ingen verklighet bakom siffrorna, för de finns ju inte i verkligheten! Jag kan ha en boll eller 5 eller hur många som helst men jag kan aldrig ha en negativ boll.


Du kunde ha varit skyldig någon en boll, eller pengar. Fantisera fritt!

Citat:
Ursprungligen postat av 471

a^3 = a*a*a --------------> uppfattat! 3 stycken a som multipliceras ihop.
Testar det. Sätt a = 5--------------> 5*5*5 = 125
a^-3 = 1/a^3 ------------> omöjligt! Hur ser ett negativt a ut? Det finns inte.
Regeln säger 1/ (5*5*5) = 1/125 jaha? Ingen aning om det är rätt eller fel, för nu är vi inte i verkligheten längre. Jag byter bara ut bokstäver mot siffor och hoppas att det håller.

Du har 5 barn, varenda av dem också har 5 barn och så vidare…
Vidare har du 1 miljon kronor och vill fördela ditt arv rättvist emellan dina barnbarn.
Då har vi 1000000/5^3 kronor per barnbarn.

P.S. Har bokstäver någon innebörd? Finns de i verkligheten? Även ord har inte någon innebörd, utan vi förser dem med en innebörd. Detsamma gäller för matematik. Lite förenklat.
Citera
2014-10-10, 18:54
  #37245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 471
I vissa fall tar det dock emot rejält. Ta negativa tal t ex. Jag kan följa regler och lösa uppgifter men jag ser ingen verklighet bakom siffrorna, för de finns ju inte i verkligheten! Jag kan ha en boll eller 5 eller hur många som helst men jag kan aldrig ha en negativ boll.

a^3 = a*a*a --------------> uppfattat! 3 stycken a som multipliceras ihop.

Testar det. Sätt a = 5--------------> 5*5*5 = 125

a^-3 = 1/a^3 ------------> omöjligt! Hur ser ett negativt a ut? Det finns inte.

Regeln säger 1/ (5*5*5) = 1/125 jaha? Ingen aning om det är rätt eller fel, för nu är vi inte i verkligheten längre. Jag byter bara ut bokstäver mot siffor och hoppas att det håller.

Förstår hur du menar men tror du inte att mattematiken tillslut sjunker in, att alla tillslut accepterar förhållandena mellan talen?
Någon annat som är jäkligt abstrakt är veckodagar. Det är snarare dem som definierar tid än universums ständiga (konkreta) expandering. Veckodagarna är inget vi kan ta på, se eller höra. Ändå har vi accepterat att de finns där och utgår från dem hela tiden. På samma sätt kan matematiken vara så abstrakt att man ibland bara får acceptera den. För precis som att vi bestämt det grundläggande konceptet att tisdag kommer efter måndag, har vi definierat den grundläggande matematiken, vilken all "djupare" matematik går att härleda till.
Det vackra med matematiken är att det inte rymmer några åsikter, bara härledbara sanningar.

Lite offtopic flum, men kontentan är att mängdträning gör en säkrare på matematiken i allmänhet, något som behövs på högskoleprovet.
Citera
2014-10-10, 20:50
  #37246
Medlem
Behöver få tag på en bra och pedagogisk matematikbok som behandlar matte 1c. Vad jag kan se finns det två olika böcker som folk rekommenderar, Origo 1c eller Matematik 5000 1c. Vilken rekommenderar ni av dessa två eller ni kanske till och med kan rekommendera en annan bok?
Citera
2014-10-10, 21:25
  #37247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Behöver få tag på en bra och pedagogisk matematikbok som behandlar matte 1c. Vad jag kan se finns det två olika böcker som folk rekommenderar, Origo 1c eller Matematik 5000 1c. Vilken rekommenderar ni av dessa två eller ni kanske till och med kan rekommendera en annan bok?

Jag kör på Matematik 3000, kurs A och B, Naturvetenskap och Teknik. Använde mig av boken matematik 5000 1c när jag gick i ettan gymnasiet, och minns jag rätt så innehåller den bland annat vektorer vilket inte förekommer på högskoleprovet? Tror inte det spelar så stor roll vilken bok du använder, de borde täcka det man behöver kunna inför HP, och lite extra skit man inte behöver kika på. Men ah var säker på att allt du behöver kunna finns, exempelvis är sannolikhetsläran först med i mattematik B ( i min bok iaf) samtidigt som studeravidare påstår att det uppgifterna på högskoleprovet ska motsvara matte A.
Kort och gott, släng inte iväg allt för mycket pengar om du redan har en bok hemma som duger, huvudsaken är att boken täcker:
Citera
2014-10-11, 17:03
  #37248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Jag kör på Matematik 3000, kurs A och B, Naturvetenskap och Teknik. Använde mig av boken matematik 5000 1c när jag gick i ettan gymnasiet, och minns jag rätt så innehåller den bland annat vektorer vilket inte förekommer på högskoleprovet? Tror inte det spelar så stor roll vilken bok du använder, de borde täcka det man behöver kunna inför HP, och lite extra skit man inte behöver kika på. Men ah var säker på att allt du behöver kunna finns, exempelvis är sannolikhetsläran först med i mattematik B ( i min bok iaf) samtidigt som studeravidare påstår att det uppgifterna på högskoleprovet ska motsvara matte A.
Kort och gott, släng inte iväg allt för mycket pengar om du redan har en bok hemma som duger, huvudsaken är att boken täcker:

Soft, tack ska du ha.

Jag har även hört att man kan beställa hem gamla högskoleprov från Umeå, är det värt det eller kan man ladda hem de gamla proven från en hemsida så att man kan öva på dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in