2009-05-26, 12:05
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Det borde vara min starka sida men jag har inte börjat titta på det ännu, jag börja med det jag finner svårast 1. Ord 2 Svenskan 3 Engelskan 4 DKT 5 NOG

Det vore bra om någon hade en lista på alla ord av typen antropologi, ontologi, odontologi, med mera. Jag märkt att det alltid kommer ett eller två sådana ord, och man är alltid chanslös ...

Logi betyder "lära" på grekiska. Det gäller att lära sig lite vanliga grekiska/latinska förstavelser. Antropo betyder människa på grekiska/latin, minns ej vilket, varför jag kan lista ut att "antropologi" måste vara ungefär "läran om människan". Jag har för mig att "odont" betyder ljud eller öra, men kan ha fel.
Citera
2009-05-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Logi betyder "lära" på grekiska. Det gäller att lära sig lite vanliga grekiska/latinska förstavelser. Antropo betyder människa på grekiska/latin, minns ej vilket, varför jag kan lista ut att "antropologi" måste vara ungefär "läran om människan". Jag har för mig att "odont" betyder ljud eller öra, men kan ha fel.

Jag är inte sugen på att lära mig ett nytt språk, dessa måste väl listas någonstans ... eljest "odont" betyder tänder, så hyfsat nära där ...
Citera
2009-05-26, 16:55
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Jag är inte sugen på att lära mig ett nytt språk, dessa måste väl listas någonstans ... eljest "odont" betyder tänder, så hyfsat nära där ...
Hehe.. det jag menar är inte att man ska lära sig ett helt nytt språk. Dock finns det en del grekiska samt latinska pre- och suffix som används flitigt i det svenska språket. Genom att lära sig dessa, åtminstone en andel av dessa, kan du förstå ord där dessa för- eller efterstavelser ingår.

Ordet logi är ett lysande exempel. Betyder som sagt "lära". Kommer ett ord som slutar på "logi" på högskoleprovets orddel, så vet du att det rätt alternativet måste vara en lära om någonting. På detta sätt kan du mycket effektivt köra uteslutningsmetoden på högskoleprovets orddel. Ofta kan du utesluta 4/5 ord genom att känna till ordets för- eller efterstavelse, så på så sätt kan du ha rätt på ett ord utan att veta vad det betyder egentligen.

Ett annat bra exempel är ordet "hydro". Det betyder vatten. Låt säga att ordet är . Kommer ett ord som innehåller förstavelsen "hydro" så vet du att ordets betydelse har med vatten att göra. Låt säga att ordet "hydrofil" kommer. Du vet inte vad hydrofil betyder, men du vet att hydro betyder vatten. Säg att 4/5 av alternativen inte har med vatten att göra, då kan du utesluta alla dessa. Du har kommit fram till rätt svar utan att veta vad hydrofil betyder.

För övrigt betyder "fil" typ "gillar, kärlek". Fil kan finnas både som prefix och suffix. Som prefix finns det i ordet "Filantrop" - antrop betyder människa - vilket betyder "Människovän, en som gillar människor". Som suffix finns "fil" bland annat i "Nekrofil". Nekro betyder typ "död". Därav kan man lista ut att Nekrofil på något sätt innebär en böjelse till det döda.
Citera
2009-05-26, 17:36
Medlem
Då är jag med , jag tror att wiki har alla svenska prefix listade, väldigt praktiskt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_prefix
Citera
2009-05-26, 17:48
Medlem
empezars avatar
Citat:
Då är jag med , jag tror att wiki har alla svenska prefix listade, väldigt praktiskt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_prefix

Du borde ladda hem en lista med morfem.
Citera
2009-05-26, 22:02
Medlem
Ferres avatar
Hur svårt?

Hej jag ska göra högskoleprovet i höst och i vår och jag har några frågor.
Eftersom jag fick lite dåligt med meritvärde på gymnasiebetyget, runt 17-18 kommer jag få så vill jag spika högskoleprovet så hårt att det aldrig går av.

Hur mycket måste man plugga om man vill minst få 1,5 (h/dag/månad osv)?
Hur långt kommer man med 1,5 är det som 18 i meritvärde eller?
Citera
2009-05-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
32 minuter per dag i 12 dagar såklart? hur långt är ett snöre btw?
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
www.vhs.se
Citera
2009-05-26, 22:14
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
32 minuter per dag i 12 dagar såklart? hur långt är ett snöre btw?

Det vore en annan sak om du skrev, hur snabbt kan du äta upp ett godissnöre som är 10 meter långt, då hade man kunna skriva ett ungefärligt svar eller en genomsnittlig siffra, det var det jag undrade.

Om nån visste ungefärligt hur lång tid man minst bör spendera om man är en relativ van läsare men mattekunskaperna är inte de bästa.
Citera
2009-05-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Det vore en annan sak om du skrev, hur snabbt kan du äta upp ett godissnöre som är 10 meter långt, då hade man kunna skriva ett ungefärligt svar eller en genomsnittlig siffra, det var det jag undrade.

Om nån visste ungefärligt hur lång tid man minst bör spendera om man är en relativ van läsare men mattekunskaperna är inte de bästa.
säg att du skojar, du förstår väl att det är hur jävla individuellt som helst? för egen del noll timmar. gör ett prov och se, du kanske inte behöver göra något alls.
Citera
2009-05-26, 22:19
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
säg att du skojar, du förstår väl att det är hur jävla individuellt som helst? för egen del noll timmar. gör ett prov och se, du kanske inte behöver göra något alls.

Ja jag vet att det är väldigt individuellt, låt mig få ställa frågan på ett annat sätt:
Är det någon som vet om det gjorts någon undersökning eller om någon vet en siffra på den genomsnittliga tiden en student spenderar för att plugga till HP.

Har det gjorts någon sådan undersökning?
Citera
2009-05-26, 22:23
Medlem
Citat:
Hej jag ska göra högskoleprovet i höst och i vår och jag har några frågor.
Eftersom jag fick lite dåligt med meritvärde på gymnasiebetyget, runt 17-18 kommer jag få så vill jag spika högskoleprovet så hårt att det aldrig går av.

Ja, 1.5 på HP motsvarar väl ett betyg runt 18 vad gäller de flesta antagningar.

På frågan hur mycket du behöver plugga finns det inget svar alls. Jag hade aldrig ens gjort ett testprov innan jag gjorde provet och fick 1,7. Beror helt på dina kunskaper. Är du tillräckligt bra lär du inte behöva träna något, men det kan också vara så att du behöver år av träning för att uppnå 1,5. Gör ett gammalt prov så ser du ungefär var du ligger på för nivå nu.
Citera
2009-05-26, 23:59
Medlem
empezars avatar
Citat:
Ja jag vet att det är väldigt individuellt, låt mig få ställa frågan på ett annat sätt:
Är det någon som vet om det gjorts någon undersökning eller om någon vet en siffra på den genomsnittliga tiden en student spenderar för att plugga till HP.

Har det gjorts någon sådan undersökning?

Den genomsnittliga personen som skriver HP kanske studerar ~30 minuter eller dylikt inför provet. Siffran är tagen ur luften men kan säkert stämma ganska bra. De flesta pluggar nog inte inför HP eftersom det är ett så allomfattande prov. Frågan hur mycket pluggtid som krävs för 1,5 är omöjlig att svara på så länge du inte har gjort ett prov och vet hur mycket du måste höja/sänka dig för att uppnå 1,5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in