Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Jag är inte sugen på att lära mig ett nytt språk, dessa måste väl listas någonstans ... eljest "odont" betyder tänder, så hyfsat nära där

...
Hehe.. det jag menar är inte att man ska lära sig ett helt nytt språk. Dock finns det en del grekiska samt latinska pre- och suffix som används flitigt i det svenska språket. Genom att lära sig dessa, åtminstone en andel av dessa, kan du förstå ord där dessa för- eller efterstavelser ingår.
Ordet logi är ett lysande exempel. Betyder som sagt "lära". Kommer ett ord som slutar på "logi" på högskoleprovets orddel, så vet du att det rätt alternativet måste vara en lära om någonting. På detta sätt kan du mycket effektivt köra uteslutningsmetoden på högskoleprovets orddel. Ofta kan du utesluta 4/5 ord genom att känna till ordets för- eller efterstavelse, så på så sätt kan du ha rätt på ett ord utan att veta vad det betyder egentligen.
Ett annat bra exempel är ordet "hydro". Det betyder vatten. Låt säga att ordet är . Kommer ett ord som innehåller förstavelsen "hydro" så vet du att ordets betydelse har med vatten att göra. Låt säga att ordet "hydrofil" kommer. Du vet inte vad hydrofil betyder, men du vet att hydro betyder vatten. Säg att 4/5 av alternativen inte har med vatten att göra, då kan du utesluta alla dessa. Du har kommit fram till rätt svar utan att veta vad hydrofil betyder.
För övrigt betyder "fil" typ "gillar, kärlek". Fil kan finnas både som prefix och suffix. Som prefix finns det i ordet "Filantrop" - antrop betyder människa - vilket betyder "Människovän, en som gillar människor". Som suffix finns "fil" bland annat i "Nekrofil". Nekro betyder typ "död". Därav kan man lista ut att Nekrofil på något sätt innebär en böjelse till det döda.