2014-06-28, 16:30
Medlem
Fhitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Man har besvarat det i tråden flera gånger. De andra trianglarna är likbenta. Tänk efter, varför.

Klarade det nu. Av någon anledning tänkte jag inte på att de andra trianglarna var likbenta. Tack för att du fick mig att tänka efter.
Citera
2014-06-28, 20:08
Medlem
Tack för alla rekommendationer! Nu ska jag se till att hinna läsa några av dem och samtidigt hinna göra gamla prov
Citera
2014-06-28, 21:42
Medlem
U-166s avatar
Jag har en fråga om varför man gör som man gör i dessa:

1 ( 1/x-1 - 1/x+1 )( x^2+1/2 ) = 6x-1/3x-3

2 ( 2/x-3)(1/4x+1/2) - ( 1/2x - 2/3 )^2 - ( 1/2x + 1/3)(1/2x - 1/3) = 0

Vid ekvation 1 ska man enligt facit räkna ut paranteserna först, något jag alltid gjort enligt PEMDAS (Paranteser, exponenter, multiplikation, division, addition och subtraktion i den ordningen)

I ekvation 2, ska man inte räkna ut paranteserna först utan multiplicera det med varandra, så det blir 2/x-3*1/4x + 2/x-3*1/2 -3*1/4 -3*1/2 (och sedan göra likadant med det andra paranteserna)

Vad är det som skilljer dessa två ekvationer åt och varför är det olika tillvägagångssätt som skall tillämpas, båda ser likadana ut enligt mig, men uppenbarligen har jag fel.
Citera
2014-06-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag har en fråga om varför man gör som man gör i dessa:

1 ( 1/x-1 - 1/x+1 )( x^2+1/2 ) = 6x-1/3x-3

2 ( 2/x-3)(1/4x+1/2) - ( 1/2x - 2/3 )^2 - ( 1/2x + 1/3)(1/2x - 1/3) = 0

Vid ekvation 1 ska man enligt facit räkna ut paranteserna först, något jag alltid gjort enligt PEMDAS (Paranteser, exponenter, multiplikation, division, addition och subtraktion i den ordningen)

I ekvation 2, ska man inte räkna ut paranteserna först utan multiplicera det med varandra, så det blir 2/x-3*1/4x + 2/x-3*1/2 -3*1/4 -3*1/2 (och sedan göra likadant med det andra paranteserna)

Vad är det som skilljer dessa två ekvationer åt och varför är det olika tillvägagångssätt som skall tillämpas, båda ser likadana ut enligt mig, men uppenbarligen har jag fel.
Vadå "räkna ut paranteserna först", det finns inget att räkna ut. Menar du möjligtvis förenkla? Hur förenkar du ekvation 1? I ekvation 2 kan du förenkla först och sedan multiplicera. Eller multiplicera först och förenkla senare.

Allt det ovanstående är algebraiska manipulationer. Det spelar ingen roll om du förenklar först och sedan multiplicerar eller multiplicerar och sedan förenklar - slutresultatet blir det samma ändå förutsatt att du följer PEMDAS. Dock kan det givetvis vara lättare att gå den ena vägen än den andra.
Citera
2014-06-29, 12:55
Medlem
Soulsurfers avatar
Någon mer här som har problem med Khan Academy? Hela datorn kraschar för mig efter ett tag när jag använder hemsidan. Det börjar med att grafikkortet kraschar (har nyaste drivrutinerna så kan inte vara det), och sedan får jag blue screen och datorn startas om.
Citera
2014-06-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Någon mer här som har problem med Khan Academy? Hela datorn kraschar för mig efter ett tag när jag använder hemsidan. Det börjar med att grafikkortet kraschar (har nyaste drivrutinerna så kan inte vara det), och sedan får jag blue screen och datorn startas om.

Aldrig haft några problem. Prova annan webläsare?
Citera
2014-06-29, 14:20
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Aldrig haft några problem. Prova annan webläsare?
Det är nog helt klart värt ett försök, ska testa köra i Google Chrome senare och se om det hjälper.

Irriterande när jag nästan är klar med "Early Math" helt, 97%
Citera
2014-06-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Det är nog helt klart värt ett försök, ska testa köra i Google Chrome senare och se om det hjälper.

Irriterande när jag nästan är klar med "Early Math" helt, 97%

Kan lägga till att jag använder chrome och har aldrig haft problem med Khan. Bra jobbat föresten, det där är mycket matte du har jobbat dig igenom.
Citera
2014-06-29, 16:12
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdes
Kan lägga till att jag använder chrome och har aldrig haft problem med Khan. Bra jobbat föresten, det där är mycket matte du har jobbat dig igenom.
Nja, det är bara dagisnivån som jag snart är klar med (den första nivån). Har inte lagt mycket tid alls och är bara uppe i 17% totalt. Är säker på att jag kommer att fastna sedan när jag har betat av allting upp till runt trigonometrin Testade den nivån i för några dagar sedan för skojs skull och fick direkt något jag inte kunde, men som jag visserligen körde igenom efter att ha tittat igenom en genomgång (radianer). Har redan stött på en del obekanta saker på de andra nivåerna som visserligen var lätta, men det är alldeles säkert nyttig repetition. Prioriterar inte matteboken eller hp för tillfället, men en liten stund på Khan Academy varje dag ska jag i alla fall försöka hålla. Hoppas att det eventuellt kan hjälpa till på kvant för att få under 1.0 på den kvantitativa delen när man egentligen är intresserad och gillar matte är väldigt skämmigt. Har helt enkelt för kassa grunder och är alldeles för långsam just nu.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-06-29 kl. 16:17.
Citera
2014-06-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
Något geni härinne som fått 2.0 blankt?

Det beror på vad du menar med "blankt", jag skrev 2.0 på båda delarna i våras.
Citera
2014-06-29, 20:10
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Det beror på vad du menar med "blankt", jag skrev 2.0 på båda delarna i våras.

Tror att han menar blankt = alla rätt, själv har jag skrivit blankt på kvantitativa delen.
Citera
2014-06-30, 18:18
Medlem
Tjenare!

Har börjat plugga på matten ytterligare nu! Repeterar just nu ma1c (jag vet att Ma1B är rekommenderat). Undrar dock om detta är tillräckligt för att prestera bra på mattedelarna. Har läst här att KhanAcademy är använt av några styckna, men exakt vilka delar/uppgifter bör repeteras på khan? Om detta diskuterats tidigare och jag missat det får ni gärna hänvisa till den sidan/kommentaren så ursäktar jag för att jag tog er tid.

De mattedelarna jag behöver öva är det största delarna dvs XYZ och kvant. Dtk är jag rätt övertygad om att jag klarar via lite övning på gamla prov och mitt NOG resultat behöver jag inte höja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in