2014-06-27, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Jag tror att du missförstår. Det EnUngKvinna undrar är om hon kan plugga på högskola/universitet samtidigt som hon behåller sin sjukersättning.

Nej, EnUngKvinna. Det kan du inte. Du får, lyckligtvis, ta studielån som alla andra.
Helt fel tråd att fråga i. Dessutom nämnde hon högskoleprovet så jag svarade kring det.
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
hur mkt är studielånet på? med bidrag och allt.
Drygt 9000 kronor. Mer information här.
Citera
2014-06-27, 22:13
Medlem
Helvete, ska folk vänta till augusti innan plugg? Nä, tacka vet jag sista veckan, fullt med uppgifter här då. Nu är det bara en massa... prat?
Citera
2014-06-27, 22:16
Medlem
U-166s avatar
Kommer med yttligare en algebraisk frågeställning:

Om vi har 5x/6 + x+2/9= 1/2. MGN är 18, och i facit förlänger man så att man erhåller alla faktorer(heter det så?) med samma nämnare, kvar får man då:

15x - 2x-4= 9 och de gemensamma nämnarna försvinner.

Om vi då tar 1/2+6 så är MGN här 2, enligt samma princip som ovan förlänger vi så att vi får 1/2 + 12/2 och det blir 13/2. Varför är den gemensamma nämnaren här kvar?

Är det för att i fall ett så har vi en okänd variabel, nämligen x?
Citera
2014-06-27, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Kommer med yttligare en algebraisk frågeställning:

Om vi har 5x/6 + x+2/9= 1/2. MGN är 18, och i facit förlänger man så att man erhåller alla faktorer(heter det så?) med samma nämnare, kvar får man då:

15x - 2x-4= 9 och de gemensamma nämnarna försvinner.

Om vi då tar 1/2+6 så är MGN här 2, enligt samma princip som ovan förlänger vi så att vi får 1/2 + 12/2 och det blir 13/2. Varför är den gemensamma nämnaren här kvar?

Är det för att i fall ett så har vi en okänd variabel, nämligen x?
Ja, eftersom det förstnämnda är en ekvation.
Citera
2014-06-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Helvete, ska folk vänta till augusti innan plugg? Nä, tacka vet jag sista veckan, fullt med uppgifter här då. Nu är det bara en massa... prat?

Jag går just nu igenom alla gamla prov som finns på nätet. Känner iaf själv att gamla Läs och Dtk var mycket svårare, 5 långa texter på 50 minuter och 10 olika diagram på 50 minuter stressa mig som en galning. Idag är det exakt 120 dagar kvar tills nästa HP och jag tänker inte stå utanför provlokalen med ångest över min prestation igen.
Citera
2014-06-27, 23:59
Medlem
Undrar om ni kan rekommendera nån bra skönlitteratur inför Läs och Elf? Brott och straff är redan påbörjad
Citera
2014-06-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Jag går just nu igenom alla gamla prov som finns på nätet. Känner iaf själv att gamla Läs och Dtk var mycket svårare, 5 långa texter på 50 minuter och 10 olika diagram på 50 minuter stressa mig som en galning. Idag är det exakt 120 dagar kvar tills nästa HP och jag tänker inte stå utanför provlokalen med ångest över min prestation igen.

Det låter klokt. Se till att hålla motivationen uppe!
Citera
2014-06-28, 00:03
Bannlyst
Citat:
Undrar om ni kan rekommendera nån bra skönlitteratur inför Läs och Elf? Brott och straff är redan påbörjad
Bara att försätta med Fjodor Dostojevskij
Citera
2014-06-28, 00:13
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

Brott och straff lär inte ge dig märkbart bättre läsförståelse för högskoleprovet, den är inte speciellt svårläst även fast många verkar uppfatta den som det. Idioten och Bröderna Kamarazov (som jag tragglat mig igenom lite grann på originalspråket) är lite tyngre men akademisk facklitteratur inom filosofi, genusvetenskap, vetenskap, litteratur, lingvistik, juridik, ekonomi m.m kommer ge dig mer. Det du kan få ut av att läsa skönlitteratur är främst ord, annars är det väldigt annorlunda från LÄS-texterna, imo. Jag rekommenderar akademisk facklitteratur, men huvudfokus bör ligga på gamla prov. Det borde väl vara självklart att läsa sådan text som är så lik högskoleprovets som möjligt?

Jag jobbar fram till 1 augusti just nu så har tyvärr inte kunnat pluggat, men innan så brukade jag läsa igenom en hel tidskrift på typ 2-3 timmar och sedan göra ett helt LÄS-prov. Kände att jag lärde mig att gå in i en slags meditation med läsandet (jag hade bra fokus och inga andra tankar eller sånt dök upp) och det hjälpte mycket med förståelsen. Man bör läsa blandat, och man ska tvinga sig själv att bli intresserad av allt man läser. Att gå igenom gamla prov är väldigt viktigt, för att du lär dig var du ska titta i texten för att hitta svaret samt undgå att hamna i frågeställningarnas "fällor".
Citera
2014-06-28, 01:00
Medlem
U-166s avatar
Citat:

Jag fick ett bra resultat på den verbala delen. När jag kollar på min bokhylla nu ser jag följande böcker: Moment 22. Ynglingen. En dåres försvarstal. Tärningsspelaren. Äcklet. Stålstormen.

Sedan försöker jag att läsa dagstidningar i stil med DN.
Citera
2014-06-28, 15:57
Medlem
Fhitals avatar
Det var en fråga på XYZ som jag inte klarade i våras. Kan någon ta en titt på fråga 10 i provpass 1?

Jag klarar av att få fram vissa vinklar (liksidigtriangel osv) men inte på vinkel E

Länk: http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorvaren2014/provpass1matematiskproblemlosningxyz20140405.5.3c8 8950e1450435e903ec.html
Citera
2014-06-28, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Det var en fråga på XYZ som jag inte klarade i våras. Kan någon ta en titt på fråga 10 i provpass 1?

Jag klarar av att få fram vissa vinklar (liksidigtriangel osv) men inte på vinkel E

Länk: http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorvaren2014/provpass1matematiskproblemlosningxyz20140405.5.3c8 8950e1450435e903ec.html
Man har besvarat det i tråden flera gånger. De andra trianglarna är likbenta. Tänk efter, varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in