2014-04-06, 21:40
Medlem
mario.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Kom att tänka på en sak nu.... jag minns att jag fastnade på en enkel KVA. Frågan var typ vad är störst:

I: √4 + √1
2: 3

Jag valde C, men jag förutsatte att de inte menade den negativa lösningen som fås vid roten ur. Fick också för mig något som jag läst om det, varför jag valde C. Velade mellan C och E ett tag där. Uppgiften var med på testprovet tror jag för jag kan inte hitta frågan bland provfrågorna. Någon som minns frågan jag menar? Talet såg inte riktigt ut så som jag skev, men det var något liknande. Vad svarade ni och vad är rätt på en sådan fråga? Det kan väl lika gärna vara -3, eller har jag missat något?

Jag tolkar en sådan fråga precis som dig, och jag tvekar på att dom skulle mena den negativa roten?
Citera
2014-04-06, 21:41
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Nej, jag gick aldrig gymnasiet för att jag hoppade av på grund av djup depression efter bara några veckor för rätt många år sedan nu. Håller på att läsa in hela gymnasiet på komvux och är nog lite över halvvägs. Har i princip endast de svårare naturämnena kvar (kemi 1, 2, matematik 4, 5, fysik 1, 2, osv). Sedan gymnasiearbete och lite annat saknar jag också. Betygen är redan körda då jag har snittat B ungefär hittills, men vill ändå inte släppa betygen helt trots att det redan är kört att komma in den vägen.

Jo, men vilka specifika modeller osv? Vanliga öronproppar från Apoteket? Någon speciell klocka? Letar efter någon bra. Funderar på den här - http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/kokstimers/kokstimer-p48046#ProductDetailedInformation men vet inte riktigt...
Fysik 1a pluggade jag inte mer än 1/10 av kursens timmar. Kemi 1 är chill, den kan du bara glida igenom. Fysik 2 och kemi 2 däremot, behöver du plugga. Matte 4 kan bli jobbig om du inte pluggar. Rekommenderar inte att sitta med matte 4 och fysik 2 om man förbereder sig inför ett HP.
Citera
2014-04-06, 21:42
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Kom att tänka på en sak nu.... jag minns att jag fastnade på en enkel KVA. Frågan var typ vad är störst:

I: √4 + √1
2: 3

Jag valde C, men jag förutsatte att de inte menade den negativa lösningen som fås vid roten ur. Fick också för mig något som jag läst om det, varför jag valde C. Velade mellan C och E ett tag där. Uppgiften var med på testprovet tror jag för jag kan inte hitta frågan bland provfrågorna. Någon som minns frågan jag menar? Talet såg inte riktigt ut så som jag skev, men det var något liknande. Vad svarade ni och vad är rätt på en sådan fråga? Det kan väl lika gärna vara -3, eller har jag missat något?

Det finns ingen negativ "lösning" (en rot) för roten ur 4, det är 2 och endast 2. Däremot finns det två lösningar för x^2 = 4
Senast redigerad av r4ll3 2014-04-06 kl. 21:45.
Citera
2014-04-06, 21:46
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Det finns ingen negativ "lösning" (en rot) för roten ur 4, det är 2 och endast 2. Däremot finns det två lösningar för x^2 = 4
Ah, tack för klargörandet, misstänkte något sådant, men var osäker.
Citera
2014-04-06, 21:47
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Det finns ingen negativ lösning för roten ur 4, det är 2 och endast 2. Däremot finns det två lösningar för x^2 = 4
Dessvärre var utprövningsblocket alldeles för enkelt. Första provpasset förstår jag inte hur jag kunde få problem med DTK.

Varför fanns alla lätta KVA-uppgifter på ett utprövningsblock?

Liraren i mittersta raden längst bak: "Jag skrev jättedåligt på det andra passet, hoppas det andra ryker!" Hur kan man misslyckas med det lätta och lyckas med det svåra??
Citera
2014-04-06, 21:53
Medlem
Skaffa spökskrivare i stället. Inte så dyrt.
Citera
2014-04-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Dessvärre var utprövningsblocket alldeles för enkelt. Första provpasset förstår jag inte hur jag kunde få problem med DTK.

Varför fanns alla lätta KVA-uppgifter på ett utprövningsblock?

Liraren i mittersta raden längst bak: "Jag skrev jättedåligt på det andra passet, hoppas det andra ryker!" Hur kan man misslyckas med det lätta och lyckas med det svåra??

Han kanske trodde han skrev bra på det första.
Citera
2014-04-06, 21:57
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Fysik 1a pluggade jag inte mer än 1/10 av kursens timmar. Kemi 1 är chill, den kan du bara glida igenom. Fysik 2 och kemi 2 däremot, behöver du plugga. Matte 4 kan bli jobbig om du inte pluggar. Rekommenderar inte att sitta med matte 4 och fysik 2 om man förbereder sig inför ett HP.
Skönt att höra! Blir fysik 1 till hösten tillsammans med kemi 1. Matematik 4 verkar inte gå att söka så jag kommer nog att försöka läsa in den på egen hand direkt när jag har avslutat matematik 3c och köra den i sommar + hp och även in på hösten och sedan försöka pröva av den någon gång där eller något. Kanske segläser den ända in på våren för att vara stensäker och prövar av den innan matematik 5 (vet inte riktigt hur jag skall göra). Kanske går att ordna att jag kan läsa den till hösten på något annat sätt, får se. Vill helst undvika att ta en termins paus från matten som jag gjorde mellan 2b och 3c som jag läser nu... man glömmer mycket på den tiden. Mitt eget fel dock som inte orkade läsa in den på egen hand, fast jag föredrar lektioner. Det blir lite tyngre annars och det är bra med en planering så att man slipper lägga upp allt själv hela tiden.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-06 kl. 22:01.
Citera
2014-04-06, 22:02
Medlem
- Vår bedömning var att kopplingen till skolmatematiken i de nya uppgifterna som testar kvantitativ förmåga borde gynna kvinnor. Kvinnor har bättre betyg i matematik än män från gymnasieskolan, säger Åsa Rurling, utredare på Högskoleverket, den myndighet som står bakom provet.

Detta sa ngn

Vadå varför vill man göra det enklare för kvinnor?

källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet_7168203.svd
från: 4 maj 2012 kl 05:00
Citera
2014-04-06, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
- Vår bedömning var att kopplingen till skolmatematiken i de nya uppgifterna som testar kvantitativ förmåga borde gynna kvinnor. Kvinnor har bättre betyg i matematik än män från gymnasieskolan, säger Åsa Rurling, utredare på Högskoleverket, den myndighet som står bakom provet.

Detta sa ngn

Vadå varför vill man göra det enklare för kvinnor?

källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet_7168203.svd
från: 4 maj 2012 kl 05:00
För att det är diskriminerande att de inte presterar lika bra som män på HP, så klart. Välkommen till dagens Sverige... ...

Man ökade alltså andelen matematik i provet med förhoppningen att det skulle gynna kvinnor - istället gynnade det män då skillnaden i råpoäng ökade från sju till elva. Därför har man börjat kolla på ytterligare korrigeringar av utformningen av HP. Allt i jämställdhetens namn naturligtvis! Inte förrän alla, oavsett kön, får lika antal poäng varje gång är provet perfekt utformat.
Senast redigerad av U-Fig 2014-04-06 kl. 22:11.
Citera
2014-04-06, 22:08
Medlem
Soulsurfers avatar
Vad tror ni om att göra minst (som absolut minimum), en provdel á ~1 timme varje dag och gå igenom alla misstag man gör? Tänkte börja från det äldsta högskoleprovet och arbeta mig framåt i tiden och dokumentera alla mina resultat på samtliga delar. Låter det som en bra plan, eller är det "onödigt" att slösa testmaterial på detta sätt?
Citera
2014-04-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Tänkte precis på en sak. 1300 personer skrev förra våren 1.9 eller 2.0 på kvant-delen på HP. Det är ju egentligen ganska många. Men endast 200 pers skrev 1.90 eller mer.

Det innebär med andra ord att de flestas begåvningsprofiler är otroligt ojämna. Varför tror ni att det är så?

Min gissning är att det krävs en hel del tid för att bli bra på antingen matematik eller språk och det är väldigt ovanligt att ha haft så mycket tid som krävs för att bli bra på både matematik och språk. Själv blev det mer tid åt det kvantitativa hållet. Men kudos till folk som håller sig jämnt över 1,8-2,0 på båda delarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in