2014-04-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Har biologiprov om drygt en vecka som jag har väldigt dålig koll på; det hade varit skönt att få bättre koll på det först innan man lägger krut på hp. Funderar dock på att i alla fall göra en timme hp varje dag trots att jag har väldigt mycket annat att göra. Har ~15 introuppgifter om integraler samt massa uppgifter på primitiva funktioner att gå igenom som jag faktiskt ligger efter med. Målet är att hinna dessa i dag, men får se om jag hinner. Har bara gjort fem av de femton integraluppgifterna hittills. Får se om jag klämmer in ett delprov senare eller inte.

Var det någon här som använde öronproppar och tidtagarur på provet förresten? Vad kör ni med? Måste skaffa något ordentligt. Jag försökte med några kassa öronproppar som trillade ut hela tiden, vill nu skaffa något bättre.

Angående hörselproppar så önskade jag verkligen att jag hade haft det igår.
Mitt under tredje delprovet drog ett jävla band igång med att repa i någon lokal som måste ha legat på tok för nära våran. Jag kunde nästan sjunga med i låtarna men trummorna var väl ändå värst. Gissa om man kunde fokusera på provet? :/
Citera
2014-04-06, 19:43
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Alla människor har inte samma intelligens, samma möjligheter att plugga etc. Det kan omöjligen läggas upp dispenser för att alla ska få "bra" resultat, därav blir det fel att ge en grupp, i detta fall dyslektikerna extratid på provet då det ger dom en fördel över alla andra även fast deras kunskaper inte är högre.

Kort sagt, ge inte olika grupper olika fördelar på ett prov som ska mäta kunskap som högskoleprovet, då försvinner hela meningen med det.
Ja men det är ju precis det jag säger.

När jag säger att alla ska ha samma förutsättningar så menar jag att alla, oavsett "handikapp" ska skriva provet med samma regler och under lika långt tid.
Citera
2014-04-06, 19:49
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
Du kompletterar väl bara elelr har u tänkt läsa upp dina betyg till 22.5 också?

Jag kör med båda och det rekommenderas starkt! Jag kan är också lättdistraherad så när det kommer till verb så är det skitbra
Nej, jag gick aldrig gymnasiet för att jag hoppade av på grund av djup depression efter bara några veckor för rätt många år sedan nu. Håller på att läsa in hela gymnasiet på komvux och är nog lite över halvvägs. Har i princip endast de svårare naturämnena kvar (kemi 1, 2, matematik 4, 5, fysik 1, 2, osv). Sedan gymnasiearbete och lite annat saknar jag också. Betygen är redan körda då jag har snittat B ungefär hittills, men vill ändå inte släppa betygen helt trots att det redan är kört att komma in den vägen.

Jo, men vilka specifika modeller osv? Vanliga öronproppar från Apoteket? Någon speciell klocka? Letar efter någon bra. Funderar på den här - http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/kokstimers/kokstimer-p48046#ProductDetailedInformation men vet inte riktigt...
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-06 kl. 20:06.
Citera
2014-04-06, 19:51
Medlem
Kontrollräknat nu och det stämde första gången. Enbart slarvfel på KVA. I helvete höll jag på med? Hade för fan 30 minuter till godo på båda proven. Nu dansar man på strecket. Det har aldrig krävts mer för 2.0, men någon gång ska vara den första...

Inte vågat titta på felen i den verbala delen än. Vet inte om jag vågar, risken är att jag blir förbannad. Minst 1.4 blir det nog, men hoppas så klart på högre.
Citera
2014-04-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nej, jag gick aldrig gymnasiet för att jag hoppade av på grund av djup depression efter bara några veckor för rätt många år sedan nu. Håller på att läsa in hela gymnasiet på komvux och är nog lite över halvvägs. Har i princip endast de svårare naturämnena kvar (kemi 1, 2, matematik 4, 5, fysik 1, 2, osv). Sedan gymnasiearbete och lite annat saknar jag också. Betygen är redan körda då jag har snittat B ungefär hittills, men vill ändå inte släppa betygen helt trots att det redan är kört att komma in den vägen.

Jo, men vilka specifika modeller osv? Vanliga öronproppar från Apoteket? Någon speciell klocka? Letar efter någon bra. Funderar på den här - http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/kokstimers/kokstimer-p48046#ProductDetailedInformation men vet inte riktigt...

Ah ok, bra att du har vänt rätt på allt då Behövs matte 5 för läkar? Har för mig att det matte d är tillräckligt

Jag köpte ett 5-pack vanliga gula från apoteket som jag tycker funkar bra. Tidtagaruret köpte jag från tiger för typ 10-20 kr. Piper den där? För provledarna kanske inte tillåter den om den gör det och det verkar inte som att man kan öppna den för att klippa högtalarsladden.
Citera
2014-04-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Kontrollräknat nu och det stämde första gången. Enbart slarvfel på KVA. I helvete höll jag på med? Hade för fan 30 minuter till godo på båda proven. Nu dansar man på strecket. Det har aldrig krävts mer för 2.0, men någon gång ska vara den första...

Inte vågat titta på felen i den verbala delen än. Vet inte om jag vågar, risken är att jag blir förbannad. Minst 1.4 blir det nog, men hoppas så klart på högre.

hur lyckas du ha 30 min till godo på kvant? Går dtk fort för dig?
Citera
2014-04-06, 20:30
Medlem
reptilekings avatar
Vad har hänt med antagningen sen jag var ung? Var och varannan verkar ju vara nöjda med 0.6 - 0.8 och har blivit antagna till program de vill. Jag stod på resevplats 600 till enstaka kurser med 1.5 i mitten av 90 talet.
Citera
2014-04-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
hur lyckas du ha 30 min till godo på kvant? Går dtk fort för dig?

Frågorna handlar oftast om att sätta linjalen på rätt ställe och notera ett värde. Eventuellt en snabb vända liggande stolen. Jag nämner ofta liggande stolen. Det går riktigt jävla fort om man kan göra det ordentligt.
Citera
2014-04-06, 20:33
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Vad har hänt med antagningen sen jag var ung? Var och varannan verkar ju vara nöjda med 0.6 - 0.8 och har blivit antagna till program de vill. Jag stod på resevplats 600 till enstaka kurser med 1.5 i mitten av 90 talet.

Samma här. Man blir ju lite bitter.

Beror väl förmodligen på den allmänna nivåsänkningen i den svenska skolan som det räcker att slå upp valfri tidning för att konstatera. Ungdomarna som går ut gymnasiet är ju knappt läs och ännu mindre skrivkunniga.
Citera
2014-04-06, 20:37
Medlem
Haubits77Bs avatar
Jag tror allvarligt att du, TS, måste LÄSA FLER BÖCKER.
Gärna böcker om ämnen som du egentligen är helt ointresserad av!

Varför då?
Jo, för å får du exempelvis en bredare språklig bas. Känns som att 0,2 tyder på att du inte till fullo klarade av språkdelen exempelvis.

Genom att med flit läsa böcker du idag finner tråkiga kommer du troligen att kunna besvara frågor du aldrig tidigare trott att du skulle kunna klara av.

Sedan bör du testa dig genom att skriva gamla HP-prov. Det handlar en del om teknik också.
Citera
2014-04-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Tror snarare att han menar att antalet möjliga kombinationer är större än antalet partiklar i universum. 3,71 * 10^100 (som jag fick det till, såg inte att han hade räknat ut det innan) är en jäkligt stor siffra.

Hyffsat. För att sätta det i perspektiv:

Det totala antalet atomer i alla jordens människor är 3.5*10^37. Det finns alltså 1.06 * 10^63 gånger så många svarskombinationer som det finns atomer i alla människor på planeten...

Måste nog kontrollräkna.
Citera
2014-04-06, 20:43
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Samma här. Man blir ju lite bitter.

Beror väl förmodligen på den allmänna nivåsänkningen i den svenska skolan som det räcker att slå upp valfri tidning för att konstatera. Ungdomarna som går ut gymnasiet är ju knappt läs och ännu mindre skrivkunniga.
Nivåsänkningen måste nog ha börjat redan när du gick i skolan, med tanke på att du inte förstått att högskoleprovet är ett normerat prov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in