2014-04-02, 20:52
  #33049
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte2b
Tror inte att det är en stor chans att en liknande fråga kommer på provet om inte provskaparna lider av fantasibrist.
Absolut kommer det att komma en (några?) fråga med förkortning av bråk
Citera
2014-04-02, 20:56
  #33050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Täljaren = x

x/(28/39)= 26/35

x= (28/39)(26/35)=(7*4/13*3)(13*2/7*5)= 7*4*13*2/(13*3*7*5) = 2*4/(5*3)= 8/15

Fetmarkerade: varför tog du 2*4 och 5*3 istället för 7*13 och 13*7 ? För att de tar ut varandra?
Känns ganska oklart att man kan ta bort tal till höger och vänster som man vill.
Citera
2014-04-02, 20:58
  #33051
Avslutad
Om man får 23/40 på den verbala delen och 22/40 på Kvantitativa delen, vad skulle det vara för snitt om det var det riktiga provet?

Mvh Blomkossan
Citera
2014-04-02, 21:00
  #33052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Haha låter för satsigt för 1,0. Hade jag siktat på 1,0 hade jag skjutit heroin i pungen dagen innan, supit ned mig kvällen innan och lagt mig klockan 5.00.


vem är du?
Citera
2014-04-02, 21:02
  #33053
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavin
Skulle någon vilja dela med er av hur ni gör på MEK? Har väldigt väldigt svårt för det nämligen
Den gången jag skrev HP var jag totalt värdelös på matten, och då menar jag totalt värdelös. Min starka sida då (och fortfarande, kan dock matten bättre nu) är MEK. Det här är väl ingen unik strategi men jag kollar första rutan och tittar bland alternativen, vilka ser helt åt helvete ut? Uteslut ett eller flera svarsalternativ. Kolla på nästa ruta och gör samma sak. Kvar har du förhoppningsvis bara ett svarsalternativ. Om du har flera alternativ att välja på läs noggrant och försök lista ut vad som är mest sannolikt.

Sen rent generellt så vill jag tipsa folk om att gå upp i god tid före provet. Om det börjar 08:00 eller 08:30 försök gå upp vid 06:00, den timmen man förlorar på att gå upp tidigare har man igen genom att man är piggare och kommit igång bättre när det är dags för prov
Citera
2014-04-02, 21:18
  #33054
Medlem
Dela med er av hur ni tänker göra nu på fredag (dagen innan provet)! Jag överväger faktiskt att inte repetera någonting på hela dagen så att hjärnan får vila ut efter all denna intensiva kunskapsökning den fått bearbeta de senaste två veckorna. Min största rädsla just nu är att helt tappa fokus under exempelvis läsförståelsen, vilket är mycket möjligt på grund av nervositeten och en överarbetad hjärna.

Vad jag vet är att jag inte kommer gå igenom några prov på fredag men möjligtvis repetera min ordkunskap och hoppas att man prickar en eller flera av morgondagens essentiella(lärt mig ett nytt ord) ord
Citera
2014-04-02, 21:26
  #33055
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
Om man får 23/40 på den verbala delen och 22/40 på Kvantitativa delen, vad skulle det vara för snitt om det var det riktiga provet?

Mvh Blomkossan
Ja, alltså, antalet poäng är 80 på de verbala och kvantitativa delarna. 160 totalt vill säga. 46/80 på verbala och 44/80 på kvantitativa - undersök de senaste normeringstabellerna som du kan hitta på studera.nu (eller sök normeringstabell högskoleprov vt12/ht12/vt13/ht13 på Google) för att få en bättre bild av vad ett sådant resultat skulle ge dig.
Citera
2014-04-02, 21:31
  #33056
Medlem
bike99s avatar
Behöver man kunna konjugatregeln?
Citera
2014-04-02, 21:33
  #33057
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Den gången jag skrev HP var jag totalt värdelös på matten, och då menar jag totalt värdelös. Min starka sida då (och fortfarande, kan dock matten bättre nu) är MEK. Det här är väl ingen unik strategi men jag kollar första rutan och tittar bland alternativen, vilka ser helt åt helvete ut? Uteslut ett eller flera svarsalternativ. Kolla på nästa ruta och gör samma sak. Kvar har du förhoppningsvis bara ett svarsalternativ. Om du har flera alternativ att välja på läs noggrant och försök lista ut vad som är mest sannolikt.

Sen rent generellt så vill jag tipsa folk om att gå upp i god tid före provet. Om det börjar 08:00 eller 08:30 försök gå upp vid 06:00, den timmen man förlorar på att gå upp tidigare har man igen genom att man är piggare och kommit igång bättre när det är dags för prov

Mycket bra tips! Kommer definitivt använda mig av denna metod. Måste dock utöka mitt ordförråd markant, lite för sent nu kanske, eftersom att jag väldigt ofta tycker att flera alternativ passar in.
Citera
2014-04-02, 21:34
  #33058
Medlem
Pastmasters avatar
Jag repeterade dagen innan jag skrev. Lägg aldrig ner något du har påbörjat förrän det är över. In i det sista som det heter. Känn glöden.

Ett bra tips angående placering i salen:

Sätt dig alltid nära dörren i främre raden för att avskärma alla som sitter i salen. Längst bak i hörnan mot väggen går också bra. Men aldrig i mitten eller längst mot fönstret. Din stressnivå går ner en aning.

Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Behöver man kunna konjugatregeln?
Någorlunda.
__________________
Senast redigerad av Pastmaster 2014-04-02 kl. 21:36.
Citera
2014-04-02, 21:34
  #33059
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Behöver man kunna konjugatregeln?

Ja, det kan komma nån uppgift på XYZ-delen där man behöver kunna konjugatregeln.
Citera
2014-04-02, 21:36
  #33060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Fetmarkerade: varför tog du 2*4 och 5*3 istället för 7*13 och 13*7 ? För att de tar ut varandra?
Känns ganska oklart att man kan ta bort tal till höger och vänster som man vill.

Ja, om två samma tal finns i nämnaren och täljaren så tar de ut varandra. Både 7 och 13 finns i täljaren och nämnaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in