Vinkeln y är 30° (vinkelsumma i triangeln). Vinkeln på andra sidan 60° vinkeln är 120° då de tillsammans är 180°. Alltså finns 60° kvar av vinkelsumman i triangeln med z och x. Eftersom z > x kan z minst bli 30,00..1 och då blir x motsvarande 29,999. Alltså kan x inte överstiga eller vara lika med 30 ° vilket är y-vinkelns storlek. Svaret är därför B.
Vinkeln y är 30° (vinkelsumma i triangeln). Vinkeln på andra sidan 60° vinkeln är 120° då de tillsammans är 180°. Alltså finns 60° kvar av vinkelsumman i triangeln med z och x. Eftersom z > x kan z minst bli 30,00..1 och då blir x motsvarande 29,999. Alltså kan x inte överstiga eller vara lika med 30 ° vilket är y-vinkelns storlek. Svaret är därför B.
Tror ni att det kommer påverka mig negativt om jag gör gamla prov från nätet istället för att skriva ut så mycket papper? Jag trodde att DTK skulle vara jobbigast att göra på datorn, men jag testade några "mät-uppgifter" och det fungerade bra.
Jag tycks aldrig hitta ett bra sätt att ta ut skalan på med min linjal. Det blir ofta "15km är 2.3cm" eller andra luddiga valörer. Hur gör ni? Kartor är min klart sämsta del på DTK:n.
Petter hyr en bill till fast kostnad på 200kr. Dessutom måste han betala 20 öre för varje kilometer han kör. Bilen drar dessutom 0.8 liter per mil och bensinen kostar 9.40 kr/l. Ställ upp en ekvation där y står för kostnaden.
0,2 är 20 öre som han måste betala för varje körd km.
0.752 står för hur mycket det kostar att köra en km. 0,8l per mil alltså 0.08 per km. Senare räknar du 0,08*9,40 för att få fram hur mycket det kommer kosta att köra en km då bilen drar 0,08 liter bensin per km och priset på bensinen låg på 9,4kr per liter.
0,2 är 20 öre som han måste betala för varje körd km.
0.752 står för hur mycket det kostar att köra en km. 0,8l per mil alltså 0.08 per km. Senare räknar du 0,08*9,40 för att få fram hur mycket det kommer kosta att köra en km då bilen drar 0,08 liter bensin per km och priset på bensinen låg på 9,4kr per liter.