2014-03-07, 19:15
Medlem
Ushallnotpasss avatar
Fråga 9. Rätt svar (C).
Kvantitet I: Radien av en cirkel med arean 81π cm²
Kvantitet II: Radien av en cirkel med omkretsen 18π cm
I är större än II
II är större än I
I är lika med II
informationen är otillräcklig

Kan någon hjälpa mig med denna?

rätt svar C

mvh
Citera
2014-03-07, 20:15
Medlem
Seabjorns avatar
Ska skriva provet nu om en månad. Förra gången fick jag 0,8. Jag vill höja mig till 1,1 och är nöjd med det.

Jag hade uppskattat om någon kan förklara för mig hur man kan plugga till HP på ett bra sätt. Både ett kortsiktigt pluggande till kommande prov nu i april samt ett långsiktigt sätt inför nästa om jag inte lyckas denna gången. Jag har "den kompletta guiden till högskoleprovet" är det en bra bok att kolla igenom och lära sig av? Det är främst matte jag har problem med under provet. Vilken kurs är det HP berör och som jag kanske ska titta närmre på?

Slutligen; är det ett rimligt mål att sätta upp att inom två provtillfällen åtminstone höja mig från 0,8 till 1,1?
Citera
2014-03-07, 22:46
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ushallnotpass
Fråga 9. Rätt svar (C).
Kvantitet I: Radien av en cirkel med arean 81π cm²
Kvantitet II: Radien av en cirkel med omkretsen 18π cm
I är större än II
II är större än I
I är lika med II
informationen är otillräcklig

Kan någon hjälpa mig med denna?

rätt svar C

mvh
I Arean = pi*r^2=81*pi => r=sqrt(81)=9
II Omkretsen = 2*pi*r=18*pi => r=18/2=9

Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Okej!
Men jag har som sagt glömt av matten och skulle behöva "refresha". Är inte HPGUIDEN bra då? Eller finns det bättre sätt att refresha matten?
En mattebok är ett måste iaf. Sedan kan du köpa även HPguiden om du har gott om pengar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Ska skriva provet nu om en månad. Förra gången fick jag 0,8. Jag vill höja mig till 1,1 och är nöjd med det.

Jag hade uppskattat om någon kan förklara för mig hur man kan plugga till HP på ett bra sätt. Både ett kortsiktigt pluggande till kommande prov nu i april samt ett långsiktigt sätt inför nästa om jag inte lyckas denna gången. Jag har "den kompletta guiden till högskoleprovet" är det en bra bok att kolla igenom och lära sig av? Det är främst matte jag har problem med under provet. Vilken kurs är det HP berör och som jag kanske ska titta närmre på?

Slutligen; är det ett rimligt mål att sätta upp att inom två provtillfällen åtminstone höja mig från 0,8 till 1,1?
Kortsiktigt:
i) nöta gamla prov
ii) skaffa en mattebok och gå igenom det
Långsiktigt:
i) nöta alla gamla prov
ii) gå igenom mattebok flera gånger tills det sitter

Det är fullt rimligt. Speciellt matte går lätt att höjas på
Citera
2014-03-07, 23:01
Medlem
Seabjorns avatar
Dubbelpost, oops
Citera
2014-03-07, 23:02
Medlem
Seabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall

Kortsiktigt:
i) nöta gamla prov
ii) skaffa en mattebok och gå igenom det
Långsiktigt:
i) nöta alla gamla prov
ii) gå igenom mattebok flera gånger tills det sitter

Det är fullt rimligt. Speciellt matte går lätt att höjas på
Så enkelt var det ja Vilken kurs är det vi pratar om? Matteboken.se, är det en bra sida fram tills det att en mattebok är införskaffad?
Citera
2014-03-07, 23:25
Medlem
Pastmasters avatar
Gå igenom matteformler från matte 1c och nöta gamla kvantprov. Öva på LÄS, ELF och MEK på gamla prov. ORD vet jag inte hur man blir bättre på. Har du alltid haft svårt för ordförståelse lämna det och satsa på där man kan kamma hem mycket poäng.

Du kanske sätter 5 ord av 20 möjliga. Inte helt dåligt, men inte heller bra. Det är svåra ord och ord som man har hört förr som man inte kan sätta fingret på vad det kan betyda.

Alltså,

Nöta LÄS, ELF och MEK som sjutton. Öva som fan på hela kvantblocket om och om igen sista månaden nu. Jag lovar, det kommer att sitta. Upptäckte det själv när jag inte hade övat ett skit inför första delprovet i matte 4. Det räckte med att kolla igenom under morgonen och sedan satte det som klister. Likadant händer det för HP om du övar på gamla prov. Sitta på HPGuiden en månad innan är bortkastad tid. Snabbaste sättet är att öva på gamla prov. Många har varit i denna situationen och jag tror inte att det beror på HPGuiden som folk får fantastiska resultat.

Folk som inte har övat tillräckligt på gamla prov drar då slutsatsen att det hjälpte inte. Höjden av lathet är vad det är. Kan jag få in två kapitel från matte 4 som jag inte har suttit med under en vecka innan provet och kan minnas allt på 3 timmar så kommer man minnas hela HP under en månad nu.
Citera
2014-03-07, 23:52
Medlem
trattfans avatar
Vart kan man ens köpa matteböcker?
Citera
2014-03-07, 23:59
Medlem
Citat:
Kolla om ditt bibliotek har en bok. Om inte så köper man de precis som alla andra böcker. Exempelvis denna: http://www.bokus.com/bok/9789152309254/matematik-origo-1c/
Citera
2014-03-08, 09:45
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Du kommer KANSKE in som reserv. Inte så stor sannolikhet dock. 1.75 hade varit mycket säkrare. Du skrev bättre än drygt 98% av alla.

Tack. Ja, 1,75 hade varit guld för mig. Får kanske söka alla lärosäten och ta det som erbjuds, i värsta fall.
Citera
2014-03-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Så enkelt var det ja Vilken kurs är det vi pratar om? Matteboken.se, är det en bra sida fram tills det att en mattebok är införskaffad?
Ja, se även Khan Academy.

Citat:
Bokus, Adlibris, Blocket?
Citera
2014-03-08, 11:48
Medlem
Hej!

Jag undrar vad ni som redan gjort högskoleprovet fick på ert första prov, och vad ni fick på ert senaste prov?

Mvh
Citera
2014-03-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsomskit
Hej!

Jag undrar vad ni som redan gjort högskoleprovet fick på ert första prov, och vad ni fick på ert senaste prov?

Mvh

1.55 på första som var i höstas. Siktar på 1.8 nu i vår. Ordlotton kommer bli avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in