2014-03-05, 19:16
  #32257
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Okej tack för svar.

Jag har tittat på hur matematiken gick, och den försämrades mot förra våren. Katastrofala poäng...

XYZ: 5/24
KVA: 6/20
NOG: 6/12
DTK: 9/24

Vad bör jag göra i det här läget? Visst ska jag gå igenom gamla prov men jag får typ brainfreeze med så tight om tid på provet. Jag måste hitta lösningar snabbare.
Hjälper det verkligen att gå igenom matematik 1a-c, som provet motsvarar?

Både XYZ och KVA är svåra för mig men gillar upplägget på KVA bättre.

Jag måste förstås upp i högre poäng på alla delarna, men värst är ju de första två.
Vad tycker ni jag ska göra, med en månad kvar?...
Det finns ingen annan omväg än att faktiskt lära sig det. Just KVA och XYZ handlar oftast om några grundläggande begrepp, så att det absolut går att hinnas läras in på en månad. NOG däremot är svårare en lära in enligt mig. Vad gäller DTK är det bara att nöta gamla prov.
Citera
2014-03-05, 21:12
  #32258
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
Det finns ingen annan omväg än att faktiskt lära sig det. Just KVA och XYZ handlar oftast om några grundläggande begrepp, så att det absolut går att hinnas läras in på en månad. NOG däremot är svårare en lära in enligt mig. Vad gäller DTK är det bara att nöta gamla prov.
Där håller jag med dig. NOG är svårast och det är nog många medvetna om när de får se uppgifterna på delen. Oftast sannolikhetslära med jobbig text. Här måste man snarare tänka utanför lådan men ändå öva på gamla NOG-delar så att man bekantar sig med det. Finns större chans för mer poäng.
Citera
2014-03-06, 14:32
  #32259
Medlem
Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
Det finns ingen annan omväg än att faktiskt lära sig det. Just KVA och XYZ handlar oftast om några grundläggande begrepp, så att det absolut går att hinnas läras in på en månad. NOG däremot är svårare en lära in enligt mig. Vad gäller DTK är det bara att nöta gamla prov.

Och att ställa följdfrågan: "vilka grundläggande begrepp?" går förstås inte att svara på?
Det är väl allt som innefattar matten från a,b,c förstås...

Jag antar att sånt som måste sitta är hur man räknar ut vinklar, ställer upp ekvationer, förkorta tal som ska divideras, enhetsomvandling osv.

Men typ, ett tal som 5655/87000; hur räknar man snabbt ut det under provet? Jag ser inga uppenbara sätt att förkorta talen och jag tycker också genast det blir svårare med en större nämnare.
Citera
2014-03-06, 15:33
  #32260
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack för svar.



Och att ställa följdfrågan: "vilka grundläggande begrepp?" går förstås inte att svara på?
Det är väl allt som innefattar matten från a,b,c förstås...

Jag antar att sånt som måste sitta är hur man räknar ut vinklar, ställer upp ekvationer, förkorta tal som ska divideras, enhetsomvandling osv.

Men typ, ett tal som 5655/87000; hur räknar man snabbt ut det under provet? Jag ser inga uppenbara sätt att förkorta talen och jag tycker också genast det blir svårare med en större nämnare.

Nu är det väl inte så mycket ren division på provet, men för att lösa en liknande uppgift utan att förlora tid så hade iallafall jag sett det logiskt att svaret skulle hamna någonstans runt ~0.07, just för att 7x8=56. Du vet redan att svaret kommer vara mindre än 1. Det som är mest komplicerat i mitt tycke är att hålla koll på decimalerna, så för att veta att jag inte är helt fel ute hade jag dubbelkollat att 0.7 x 80000 = 56000 och att svaret således är en decimal mindre och bör hamna strax under 0.07.

Exakta svaret är 0.065, så man hade troigtvis kunna utesluta både ett och två svarsalternativ på detta sättet. Hade jag behövt räkna ut ett exakt svar så ser jag redan med en gång att det hade tagit för lång tid för mig, och därför gått vidare efter en lättare och mer logsik uträkning.

Jag är verkligen inget mattesnille men fick ändå relativt bra resultat på mattedelen i höstas, mest för att jag inte ödslade min tid och visste redan från början när jag läste frågan om jag hade kunskapsnivån eller inte.
Citera
2014-03-06, 15:52
  #32261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote

Men typ, ett tal som 5655/87000; hur räknar man snabbt ut det under provet? Jag ser inga uppenbara sätt att förkorta talen och jag tycker också genast det blir svårare med en större nämnare.
Avrundning och minskning.

5655/87000 =

5700/87000 =

6,5

Glöm inte att placera tillbaka två decimaler:

0.065
Citera
2014-03-06, 15:54
  #32262
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack för svar.
Och att ställa följdfrågan: "vilka grundläggande begrepp?" går förstås inte att svara på?
Det är väl allt som innefattar matten från a,b,c förstås...

Jag antar att sånt som måste sitta är hur man räknar ut vinklar, ställer upp ekvationer, förkorta tal som ska divideras, enhetsomvandling osv.

Kortfattad:
Prioriteringsreglerna och räknereglerna för negativa tal
Potenser och rotuttryck
Bråk
Procent och index
Algebra
Talföljder
Ekvationer och olikheter
Funktioner
Ekvationssystem (speciellt viktig för NOG)
Statistik
Geometri
Enhetsomvandling
Huvudräkning/snabbräkning/approximering
Citat:
Men typ, ett tal som 5655/87000; hur räknar man snabbt ut det under provet? Jag ser inga uppenbara sätt att förkorta talen och jag tycker också genast det blir svårare med en större nämnare.
Beror på vilken noggrannhet man strävar efter. Själv skulle jag räkna ut såhär:
5655/87000~>6000/90000=6/90 (vilket är nånstans mellan 0.06 och 0.07, men man kan gå vidare) =2/30=1/15~0.068 (eftersom 7*15=7*(10+5)=70+35=105)
Det 5% större än det sanna svaret 0.065.
Citera
2014-03-07, 15:10
  #32263
Medlem
lluBdeRs avatar
Finns det någon statistik på de olika resultaten i %?

t.ex. hur många får 1.7 på HP i %?

Undrar hur många % jag lyckades slå
för övrigt, vad tror ni om mina chanser att komma in på karolinska med 1.7 tills nästa år?
Citera
2014-03-07, 15:12
  #32264
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Finns det någon statistik på de olika resultaten i %?

t.ex. hur många får 1.7 på HP i %?

Undrar hur många % jag lyckades slå
för övrigt, vad tror ni om mina chanser att komma in på karolinska med 1.7 tills nästa år?
Ja, det står klart och tydligt i normeringstabellerna hur många som fick ett visst resultat.
Citera
2014-03-07, 15:20
  #32265
Medlem
trattfans avatar
Är första gången jag skriver HP och är lite fundersam hur jag skall plugga bäst.
Tog studenten 2012 och har inte räknat matte sedan 2011.

Har hittat http://hpguiden.se/ och funderar på att köpa 1års pass där så jag har till i vår och till höst. Rekar ni det?

Jag siktar på 1.5 (förstår obv att det inte är sannolikt första gången)
Citera
2014-03-07, 16:54
  #32266
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Är första gången jag skriver HP och är lite fundersam hur jag skall plugga bäst.
Tog studenten 2012 och har inte räknat matte sedan 2011.

Har hittat http://hpguiden.se/ och funderar på att köpa 1års pass där så jag har till i vår och till höst. Rekar ni det?

Jag siktar på 1.5 (förstår obv att det inte är sannolikt första gången)

Jag tycker du ska göra ett gammalt prov på tid. Då får du en nästintill exakt bild av vad du har att vänta dig och du ser direkt vilken nivå du ligger på, sen är det bara att förbättra, förbättra och förbättra så att du ligger på maxfart på provdagen.

Du märker också vart du behöver lägga lite extra tid. Ingen idé att sitta och nöta matte om man har störst förbättringspotential på verbala delen. Sen gör det även betydande skillnad för många om man har en bra eller dålig dag, så förbered dig på bästa sätt.
Citera
2014-03-07, 18:27
  #32267
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Finns det någon statistik på de olika resultaten i %?

t.ex. hur många får 1.7 på HP i %?

Undrar hur många % jag lyckades slå
för övrigt, vad tror ni om mina chanser att komma in på karolinska med 1.7 tills nästa år?

Du kommer KANSKE in som reserv. Inte så stor sannolikhet dock. 1.75 hade varit mycket säkrare. Du skrev bättre än drygt 98% av alla.
Citera
2014-03-07, 19:07
  #32268
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Jag tycker du ska göra ett gammalt prov på tid. Då får du en nästintill exakt bild av vad du har att vänta dig och du ser direkt vilken nivå du ligger på, sen är det bara att förbättra, förbättra och förbättra så att du ligger på maxfart på provdagen.

Du märker också vart du behöver lägga lite extra tid. Ingen idé att sitta och nöta matte om man har störst förbättringspotential på verbala delen. Sen gör det även betydande skillnad för många om man har en bra eller dålig dag, så förbered dig på bästa sätt.

Okej!
Men jag har som sagt glömt av matten och skulle behöva "refresha". Är inte HPGUIDEN bra då? Eller finns det bättre sätt att refresha matten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in