2009-03-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Dålig undanflykt. Siffrorna talar sitt tydliga språk, män är smartare trots att kvinnor får bättre betyg i skolan. (fjäsk)

Det skulle vara intressant att se könsfördelningen i de högre nivåerna från säg 1.7 till 2.0. Hur ser den procentuella könsfördelningen ut i de högre nivåerna om lika många män som kvinnor gör provet? Invandrare, inklusive de som är är uppväxta i Sverige, har förmodligen sämre förutsättningar att klara ord och svenska läsförståelsen då de inte har samma språkliga och kulturella bakgrund som en etnisk svensk. Nu har vi ju ännu inte några enorma mängder med rasfrämmande personer i Sverige som är kulturellt helsvenska, som t.ex. adoptivbarn som ofta växer upp i präktiga och välutbildade medelklassfamiljer, men det hade ändå varit intressant med lite rasstatistik.
Citera
2009-03-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Lägg ner rasistsnacket nu o fokusera på topic.

Vem har varit rasistisk?
Citera
2009-03-29, 17:45
Medlem
Abstruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Vem har varit rasistisk?

Det är inte lätt att vara rasistisk när svartskallen är vit
Citera
2009-03-29, 18:25
Medlem
Elm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001

2. För Skåne län finns uppgifter om att 8 116 barn födda 2002 ammades vid sex månaders ålder. Hur många av dessa barn blev enbart ammade?

jag tkr att stapeln går mot ungefär 30%
svaret är D 3 700, hur gick det till? (8116*0.3=2434->Svar A 2500)
[i]

Funderade också på den.. kom fram till samma sak som dig
Senast redigerad av Elm0 2009-03-29 kl. 18:27.
Citera
2009-03-29, 18:48
Medlem
nandovikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
jag citerade dig och såg inte hela meningen... Säger bara av egna erfarenheter, man kanske träffar på 10 kvinnor som tänker så innan man träffar på en man.. Du ska bara veta att deras miner när de fick sina resultat var guld värt, det blev tårta efter det
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Citat:
mm jag ska göra mitt bästa. Du kan skryta hur mycket du vill med dina betyg men det är inte direkt så att kvinnor har samma lön som män trots samma utbildning
Men ärligt, tror du att världen är så rättvis att alla får lön efter utfört arbete? Kan du då förklara löneskillnaden mellan en sjuksköterska som faktiskt räddar ett och annat liv emellanåt och en trallande popstjärna med begränsat iq (säg, typ Britney)? Lyckas du motivera rättvisan i det hela är jag ärligt imponerad. Ingen har någonsin påstått att världen bygger på rättvisa.
Vem var det som började kukmätningen med att fastslå att han var bättre enbart pga att han var man?

Citat:
Om jag säger de flesta då? Innerst inne så håller nog de flesta "män" med mig.
Jag kan bara upprepa det jag tidigare sagt, med den kvinnosynen tror jag du begränsar dig själv och din framtid ganska rejält.

Citat:
föda barn? wow, det bästa du kunde komma på? Nu menar jag något som båda könen kan utföra...
Om du nu händelsevis inte insåg att jag var IRONISK genom att välja något så urbota dumt så är du inte bara lite trög. Jag förklarade ju dessutom att jag väljer att bedömma folk som individer, inte utefter könstillhörighet.
Citera
2009-03-29, 18:51
Medlem
nandovikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Det skulle vara intressant att se könsfördelningen i de högre nivåerna från säg 1.7 till 2.0. Hur ser den procentuella könsfördelningen ut i de högre nivåerna om lika många män som kvinnor gör provet?

Nu pratar vi om något intressant... Sen måste man fundera på vad hp EGENTLIGEN mäter, och om man kan dra någon slutsats om intelligens utifrån resultatet. Min uppfattning är att provet är konstruerat för att mäta lämplighet för högskolestudier och inget annat. Därmed inget sagt om hur väl det fyller sin tänkta funktion.
Citera
2009-03-29, 19:24
Medlem
woofers avatar
Tanken med normeringen är att en viss poäng tex 1,6 skall motsvara en viss svårighetsgrad, om detta prov nu generellt skulle vara svårare än tex provet hösten 08 så bör ju normerings gränserna sänkas så att det räcker med färre poäng för att uppnå tex 1,6.

Att räkna ut denna normeringstabell verkar vara en hel vetenskap

Hämtat från högskoleprovets hemsida:

Citat:
Normering

Normeringen består av en sammanvägning att flera olika jämförelser. Steg ett är att provkonstruktörerna strävar efter att sammanställa delprov som är parallella mellan olika provtillfällen avseende såväl innehåll som svårighetsgrad. Eftersom utprövningsresultat finns från stora grupper av tidigare provdeltagare kan svårighetsnivån på varje enskild uppgift bestämmas med ganska god säkerhet och därmed även delprovens svårighetsnivå.

Den normerade poängen är inte absolut, utan en ny normering genomförs efter varje nytt prov. Detta görs dock inte för att den normerade poängen ska vara beroende av hur de andra provdeltagarna svarar, så poängen är inte relativ i den meningen. Syftet med normeringen är i stället att det alltid - oberoende av provtillfälle (och oberoende av de andra provdeltagarnas resultat) - ska vara lika lätt eller lika svårt att få en viss normerad poäng. Varje prov är helt nytt och även om utprövningsresultat finns från tidigare provdeltagare, kan vi inte vara helt säkra på att svårighetsnivån är exakt densamma som på tidigare prov.

Själva normeringen, steg två, som sker efter provgenomförandet, genomförs på följande sätt: Först studeras utfallet för samtliga provdeltagare, men eftersom sammansättningen av provdeltagargruppen inte får påverka möjligheten för ett visst normerat resultat, studeras även utfallet för två referensgrupper. Referensgrupp 1 väljs ut via stratifierat urval, så att utbildnings-, ålders- och könsfördelning är densamma som för motsvarande referensgrupp vid tidigare provtillfällen. Referensgrupp 2 består av de provdeltagare som vid provtillfället är 18 år (vid höstprov) eller 19 år (vid vårprov) och går i gymnasieskolans årskurs tre. Normeringen görs sedan genom att resultatfördelningarna för samtliga grupper sammanjämkas, dvs man söker finna de normgränser som bäst fördelar provdeltagarnas resultat (i samtliga grupper) på olika normerade poäng så att överensstämmelsen med tidigare fördelningar för respektive grupp blir så god som möjligt.
Citera
2009-03-29, 19:26
Medlem
Cosmominds avatar
jag lyckades sätta 18/20, och jag läser rätt mycket dagstidningar/ekonomitidningar vilket gör en van vid att läsa lite mer fack-betonade texter. Sen kan det vara en bra ide att tex läsa mycket rent allmänt, romaner osv. Jag läste en bok som hette "Den kompletta guiden till högskoleprovet" innan jag gjorde HP, och den hjälpte rätt mycket känns det som, så kan verkligen rekommendera den också. Något jag också gjorde under själva provet var att läsa igenom texten en gång fort(ej skumläsa), sen kolla frågorna, och gå tillbaka på dem jag var osäker på. Tror det är rätt viktigt att inte fastna i texten heller, för det stjäl massa tid, något man som du märkt inte har så mycket av på LÄS-delen.
Citera
2009-03-29, 19:26
Medlem
Fråga till er som gjort provet för andra gången! Va det ett lätt eller svårt högskoleprov? Skrev själv för första gången, fick 1,3 enligt förra årets tabell. När jag skrev ett gammalt prov hemma låg jag lite högre. Hade väldiga problem med engelskan, konstigt då jag varit i USA några längre perioder i mitt liv. Men de e klart, de e ju inte samma sak att konversera som att läsa lite knepiga texter..
Citera
2009-03-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandovika
Nu pratar vi om något intressant... Sen måste man fundera på vad hp EGENTLIGEN mäter, och om man kan dra någon slutsats om intelligens utifrån resultatet. Min uppfattning är att provet är konstruerat för att mäta lämplighet för högskolestudier och inget annat. Därmed inget sagt om hur väl det fyller sin tänkta funktion.

Jag håller med angående vad provet mäter och inte mäter, men det hade ändå varit intressant. Inte för att försöka utröna intelligensskillnader mellan könen utan för att se skillnader just i HP-resultat.
Citera
2009-03-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transworld
Fråga till er som gjort provet för andra gången! Va det ett lätt eller svårt högskoleprov? Skrev själv för första gången, fick 1,3 enligt förra årets tabell. När jag skrev ett gammalt prov hemma låg jag lite högre. Hade väldiga problem med engelskan, konstigt då jag varit i USA några längre perioder i mitt liv. Men de e klart, de e ju inte samma sak att konversera som att läsa lite knepiga texter..

känner precis samma, ja skrev mitt andra, och höjde mig totalt 3p, men tappade 7p på engelskan sedan i höstas.. och då har jag ändå bott i usa hela den här vintern..

förhoppningsvis är normeringstabellen snällare nu..
Citera
2009-03-29, 19:49
Medlem
Micke54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm0
Funderade också på den.. kom fram till samma sak som dig

Jag också förstår inte hur det kan ha blivit fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in